welke geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:07
hallo beste tweakers. ik heb wat advies nodig. ik wil een nieuwe geluidskaart aanschaffen. het is wel moeilijk om een beslissing te nemen. ik heb hem nodig meer voor films en muziek. ik game niet. optische uitgang moet er zeker op zitten. DD 5.1 en DTS is ook heel belangrijk voor mij. ik twijfel tussen deze drie:

pricewatch: Club3D Theatron DD

pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express

pricewatch: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

kunnen jullie mischien wat advies geven aan mij welke de beste keuze is.
alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door tayram op 03-08-2008 21:08 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 22:59
Wat is je budget? Je kunt ook naar Auzen geluidskaarten kijken, die zijn erg goed.

• tayram
Tha Ra schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:39:
Wat is je budget? Je kunt ook naar Auzen geluidskaarten kijken, die zijn erg goed.
zo goedkoop mogelijk eigenlijk. ik wil geluidskaart op mijn receiver aansluiten via optische kabel om naar films te kijken en naar muziek te luisteren. meer hoef ik niet.

Verwijderd

gezien je de boel toch optisch wil aansluiten en de DAC dan niet meer uitmaakt zou ik gewoon voor de kaart kiezen die de meeste formaten ondersteund.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Club3D Theatron Agrippa DTS. Maakt zoals Fatalfelix niet veel uit, omdat digitaal digitaal is, maar de kaart (eerder chip) is geroemd om zijn analoge kwaliteiten. Verder is de kaart betaalbaar en biedt DTS/DD encoding on the fly.

• tayram
Exorcist schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:07:
Club3D Theatron Agrippa DTS. Maakt zoals Fatalfelix niet veel uit, omdat digitaal digitaal is, maar de kaart (eerder chip) is geroemd om zijn analoge kwaliteiten. Verder is de kaart betaalbaar en biedt DTS/DD encoding on the fly.
dus deze is wel beter als deze Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect. prijs is precies hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door tayram op 03-08-2008 23:27 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:05:
gezien je de boel toch optisch wil aansluiten en de DAC dan niet meer uitmaakt zou ik gewoon voor de kaart kiezen die de meeste formaten ondersteund.
?? decoding doe je dan gewoon met je reciever.. dus formaat maakt niets uit. Of bedoel je wat anders ? Houd er wel rekening mee dat de bandbreedte van optisch beperkt is, hdmi bijv. kan veel meer.

• tayram
ik heb helaas geen hdmi receiver. ik heb sony dav s880 home cinema system + panasonic TH42PZ85 en mijn computer. dus ik heb geen andere keus. qua beeld maak ik wel gebruik van hdmi. vanaf mijn videokaart met dvi-hdmi verloop stukje en met beeld kwaliteit ben ik zeer tevreden mee.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
Mensen zeggen hier wel klakkeloos dat de kaart eigenlijk niets uitmaakt, omdat jij toch digitaal gaat doorsturen naar je receiver. Daarbij wordt vergeten dat Creative geluidskaarten (en volgens mij de X-Fi reeks ook nog) al het geluid omzetten naar een sample rate van 48 KHz. Bij films is dit geen probleem, omdat deze al 48 KHz zijn en er dus niks mee gebeurt.

Maar veruit de meeste muziek is 44.1 KHz. De Creative kaarten gaan dit dus converteren naar 48 KHz. Afhankelijk van hoe goed de X-Fi dit doet en hoe goed je geluidsinstallatie is, kun je dat horen.

De Auzentech en de Club3D kun je schakelen tussen 44.1 en 48 KHz, en van de X-Fi betwijfel ik dat dus. Ik heb zelf de Auzentech en daar moet ik zelf schakelen tussen 44.1 en 48 KHz als ik van muziek naar film ga of vice versa. Misschien schakelt de Club3D wel automatisch, dat zou je een eigenaar van zo'n kaart moeten vragen.

• tayram
jullie maken het alleen maar moeilijker voor mij. maar toch bedankt iedereen voor alle meningen.

• FreddyFish
'T verhaal van mij hierboven lijkt misschien wat ingewikkeld, maar is het eigenlijk niet zo. Het komt erop neer dat de Creative kaart mogelijk een lichtelijk mindere geluidskwaliteit zal geven bij muziek dan de Auzentech of de Club3D.

Als je zegt dat je het liefst zo goedkoop mogelijk hebt en je de geluidskaart puur en alleen digitaal gaat aansluiten, is de Club3D Theatron DD een heel goede keus. Ikzelf zou zeggen de beste keus.

Maar als je analoog ook echt goede kwaliteit wilt en wel iets meer wilt uitgeven zijn de Club3D Theatron Agrippa DTS en de Auzentech X-Plosion de betere keus. Deze bieden allebei Dolby Digital Live en DTS Connect, waar de Club3D Theatron DD enkel Dolby Digital Live ondersteunt. Wat deze termen betekenen moet je zelf maar even opzoeken. Ik denk eigenlijk niet dat je 't gaat gebruiken, omdat je geen games speelt.

Ik zou dus zeggen ga lekker voor de goedkope Club3D Theatron DD, die digitaal aangesloten precies dezelfde kwaliteit geeft als de dure Club3D en de Auzentech.

• tayram
FreddyFish schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 03:10:
'T verhaal van mij hierboven lijkt misschien wat ingewikkeld, maar is het eigenlijk niet zo. Het komt erop neer dat de Creative kaart mogelijk een lichtelijk mindere geluidskwaliteit zal geven bij muziek dan de Auzentech of de Club3D.

Als je zegt dat je het liefst zo goedkoop mogelijk hebt en je de geluidskaart puur en alleen digitaal gaat aansluiten, is de Club3D Theatron DD een heel goede keus. Ikzelf zou zeggen de beste keus.

Maar als je analoog ook echt goede kwaliteit wilt en wel iets meer wilt uitgeven zijn de Club3D Theatron Agrippa DTS en de Auzentech X-Plosion de betere keus. Deze bieden allebei Dolby Digital Live en DTS Connect, waar de Club3D Theatron DD enkel Dolby Digital Live ondersteunt. Wat deze termen betekenen moet je zelf maar even opzoeken. Ik denk eigenlijk niet dat je 't gaat gebruiken, omdat je geen games speelt.

Ik zou dus zeggen ga lekker voor de goedkope Club3D Theatron DD, die digitaal aangesloten precies dezelfde kwaliteit geeft als de dure Club3D en de Auzentech.
Ik kijk meestal naar HD films en vaak DVD's natuurlijk. En ik luister ook naar HD muziek. Ik weet niet wat voor geluid die HD films en muziek inhoudt. Maar ik moet zeker DD 5.1 en DTS kunnen spelen. DTS is meestal zelfs beter als DD 5.1. Speelt deze Club3D Theatron DD geen DTS dan. dan hoef ik hem niet. Voor mij belangrijkste is dat ik via optisch kabel mooie geluid krijg met films DD 5.1 en DTS en muziek ook natuurlijk. Is Club3D Theatron DD goed genoeg dan voor mij.

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:33:
[...]

?? decoding doe je dan gewoon met je reciever.. dus formaat maakt niets uit. Of bedoel je wat anders ? Houd er wel rekening mee dat de bandbreedte van optisch beperkt is, hdmi bijv. kan veel meer.
Ik bedoelde met formaten DTS, Dolby, THX, EAX etc.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het maakt geen ene bal uit welke geluidskaart je neemt als je het geluid via de optische uitgang wilt gebruiken. Alle moderne afspeel software is slim genoeg om te begrijpen dat ze de AC3 streams van bv DVD en geripte HD films 1 op 1 door moeten sturen naar je optische uitgang. Maar let wel, dit zul je even aan moeten geven in de configuratie van je speler/filters.

Bij PowerDVD kan je in het configuratie menu onder audio kiezen voor spdif, en bij FFDSHOW filters kun je dit ook kiezen voor AC3, DTS enzovoort. Als je de instellingen verder goed hebt staan zal zelfs een elcheapo Etech kaartje hetzelfde geluid produceren als een (betere) Club3D Theatron kaart in films met AC3 streams.

Toch zou ik niet voor een elcheapo kaartje kiezen. Mocht je nou eens gewoon een MP3tje of een film met stereo geluid willen afspelen, dan is er namelijk duidelijk verschil te horen.

Je hebt zelf al die Club3D kaart in je lijstje gezet, dat is een goede kaart. Gewoon die nemen, klaar :)
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:28:
[...]

Ik bedoelde met formaten DTS, Dolby, THX, EAX etc.
THX is een certificering, EAX is voor geluideffecten in games bedoeld. Voor de 'echte' formaten kun je hier terecht. Elke fatsoenlijke geluidskaart met optische uitgang kan deze formaten, met uitzondering van het 7.1 gebeuren, gewoon 1 op 1 doorsturen naar je versterker. Het ligt vervolgens aan je versterker of die dat formaat ook daadwerkelijk ondersteunt.

[ Voor 23% gewijzigd door Blorgg op 04-08-2008 09:46 ]

• tayram
Blorgg schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:37:
Het maakt geen ene bal uit welke geluidskaart je neemt als je het geluid via de optische uitgang wilt gebruiken. Alle moderne afspeel software is slim genoeg om te begrijpen dat ze de AC3 streams van bv DVD en geripte HD films 1 op 1 door moeten sturen naar je optische uitgang. Maar let wel, dit zul je even aan moeten geven in de configuratie van je speler/filters.

Bij PowerDVD kan je in het configuratie menu onder audio kiezen voor spdif, en bij FFDSHOW filters kun je dit ook kiezen voor AC3, DTS enzovoort. Als je de instellingen verder goed hebt staan zal zelfs een elcheapo Etech kaartje hetzelfde geluid produceren als een (betere) Club3D Theatron kaart in films met AC3 streams.

Toch zou ik niet voor een elcheapo kaartje kiezen. Mocht je nou eens gewoon een MP3tje of een film met stereo geluid willen afspelen, dan is er namelijk duidelijk verschil te horen.

Je hebt zelf al die Club3D kaart in je lijstje gezet, dat is een goede kaart. Gewoon die nemen, klaar :)

[...]

THX is een certificering, EAX is voor geluideffecten in games bedoeld. Voor de 'echte' formaten kun je hier terecht. Elke fatsoenlijke geluidskaart met optische uitgang kan deze formaten, met uitzondering van het 7.1 gebeuren, gewoon 1 op 1 doorsturen naar je versterker. Het ligt vervolgens aan je versterker of die dat formaat ook daadwerkelijk ondersteunt.
Okay. Duidelijk. Bedankt.

• FreddyFish
Dolby Digital Live en DTS Connect moet je dus vooral niet verwarren met de formaten Dolby Digital en DTS.

Zoals hierboven al gezegd is: eigenlijk elke geluidskaart met digitale uitgang zal wel Dolby Digital en DTS films kunnen afspelen, en correct doorsturen, zolang je je afspeelsoftware goed ingesteld hebt.

Dolby Digital Live en DTS Connect is weer iets anders, als ik dat ga uitleggen wordt het misschien alleen maar weer onduidelijk dus ik zou je aanraden dat gewoon even zelf op te zoeken (google) en zelf bedenken of je dat nodig hebt. De goedkopere Club3D heeft sowieso al Dolby Digital Live, waarmee je eigenlijk al wel goed zit.

• tayram
FreddyFish schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 00:48:
Dolby Digital Live en DTS Connect moet je dus vooral niet verwarren met de formaten Dolby Digital en DTS.

Zoals hierboven al gezegd is: eigenlijk elke geluidskaart met digitale uitgang zal wel Dolby Digital en DTS films kunnen afspelen, en correct doorsturen, zolang je je afspeelsoftware goed ingesteld hebt.

Dolby Digital Live en DTS Connect is weer iets anders, als ik dat ga uitleggen wordt het misschien alleen maar weer onduidelijk dus ik zou je aanraden dat gewoon even zelf op te zoeken (google) en zelf bedenken of je dat nodig hebt. De goedkopere Club3D heeft sowieso al Dolby Digital Live, waarmee je eigenlijk al wel goed zit.
kun jij voor mij op een makkelijke manier uitleggen aub. wat Dolby Digital Live en DTS Connect doet. Ik wil vandaag bestellen. Ik moet nu echt kiezen. Als dat beter is koop ik dan die Auzentech.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kort gezegd heb je Dolby Digital Live en DTS Connect alleen nodig bij games.

De meeste receivers kunnen alleen maar stereo PCM geluid verwerken. Maar bij games worden er meerdere kanalen gebruikt. Het geluid zal dus omgezet moeten worden naar iets wat jouw versterker aankan (Dolby Digital of DTS).
Dolby Digital Live en DTS Connect zetten meerkanaals ongecomprimeerd PCM geluid "realtime" om naar Dolby Digital of DTS zodat jouw receiver het kan verwerken.

Bij DVD's is dit niet nodig, want het geluid op een DVD is al DD of DTS.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

"Ik kijk meestal naar HD films en vaak DVD's natuurlijk. En ik luister ook naar HD muziek. Ik weet niet wat voor geluid die HD films en muziek inhoudt."

Bedoel je HardDisk of bedoel je High Definition zoals bijvoorbeeld Dolby True HD en DTS HD. Deze hebben namelijk formaten die een te hoge bitrate hebben voor SPDIF om volledig doorgestuurd te kunnen worden.

Als je geen HighDef bedoelt maar Harddisk heb je waarschijnlijk geen probleem met de (betere van de) genoemde kaarten. Bedoel je wel High Def dan ben je waarschijnlijk nog niet zo eenvoudig klaar

• tayram
Slogra schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:35:
Kort gezegd heb je Dolby Digital Live en DTS Connect alleen nodig bij games.

De meeste receivers kunnen alleen maar stereo PCM geluid verwerken. Maar bij games worden er meerdere kanalen gebruikt. Het geluid zal dus omgezet moeten worden naar iets wat jouw versterker aankan (Dolby Digital of DTS).
Dolby Digital Live en DTS Connect zetten meerkanaals ongecomprimeerd PCM geluid "realtime" om naar Dolby Digital of DTS zodat jouw receiver het kan verwerken.

Bij DVD's is dit niet nodig, want het geluid op een DVD is al DD of DTS.
en voor stereo muziek. kan DD live en DTS Connect stereo muziek verwerken naar DD of DTS

• Slogra
  • Niet online
tayram schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:20:
[...]

en voor stereo muziek. kan DD live en DTS Connect stereo muziek verwerken naar DD of DTS
Ja, dat kan, maar dat wil je niet, omdat je dan kwaliteit verliest (DD en DTS zijn lossy codecs). Dan kan je beter je receiver het stereo signaal laten upmixen naar 5.1 ipv de geluidskaart.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kort door de bocht zorgen Dolby Digital Live en DTS Connect er voor dat je 5.1 geluid in games via je optische uitgang naar je versterker kan sturen. Wat overigens heel erg prettig is :)

Maar voor films en muziek gebruik je het totaal niet.

• Slogra
  • Niet online
Klopt

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blorgg schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:22:
Kort door de bocht zorgen Dolby Digital Live en DTS Connect er voor dat je 5.1 geluid in games via je optische uitgang naar je versterker kan sturen. Wat overigens heel erg prettig is :)

Maar voor films en muziek gebruik je het totaal niet.
Gebruik je dat ook niet voor films die bijvoorbeeld een WMV-HD codec gebruiken? Mijn receiver snapt namelijk alleen DD of DTS. Vandaar dat zo'n club3d theatron DD kaartje mij erg nuttig leek voor het on the fly transcoderen van de geluidsstream.
Pagina: 1