breinonline schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:26:
De pola moet in het speciale slot maar neemt ook de ruimte van het eerste normale slot in zeg maar. Ik zou alleen het voorste slot dus wel kunnen weghalen en kan dan met een pola + filter of met 2 filters nog aan de slag. Maar gezien de tutorial vermoed ik dat het nét niet genoeg is wat er af gaat.
Ah, ik begrijp wat je bedoelt met de pola, kan me idd voorstellen dat dat allemaal wat krap wordt.
Wat ik bij mijn zoektocht vaak tegenkwam, is dat de Cokin-filters nog wel eens een (rode) kleurwaas wilden hebben, maar volgens mij was dit meer iets van oudere filters, aangezien er ook genoeg plaatjes te vinden zijn zonder deze waas. Ook schijnt Cokin het verloop als een soort laag op het glas/kunststof aan te brengen, waardoor krassen op de plaat, je verloop laten verdwijnen

.
Heb daarom zelf voor Hi-tech gekozen. Een duidelijke kleurwaas is niet te zien, maar ik heb soms het gevoel dat het donkere deel op de foto iets blauwer is dan normaal. Maar het zou ook kunnen dat dit komt doordat de automatische witbalans van mijn 20D tot een andere kleurtemperatuur komt als gevolg van de verschoven intensiteitsverhoudingen binnen de plaat

. Ook schijnt Hi-tech de kleurstof in de kunststof aan te brengen als het nog vloeibaar is, zodat het minder last heeft van krassen. Heb er zelf nog geen krassen opzitten, dus zou je niet kunnen vertellen hoe goed het in de praktijk werkt

.
Heb de voordeelset met een 0.3, 0.6 en 0.9 gekozen, maar gebruik in de praktijk alleen de 0.9. Bij de rest is het effect net te klein en kan het net zo makkelijk met software worden gefixed. Wil er, net als
* Wijnands en
* Kheldar , nog wel een keer een lompe normale ND bij hebben, voor de langere exposures overdag.
Zoals
* Kheldar ook zegt, zijn kleurenfilters ook erg goed in PS of LR te doen. Of je moet te maken hebben met een hele lastige omgeving waarin je middels het kleurenfilter een clippend kleurenkanaal probeert te voorkomen

. Verder heeft Cokin nog wat 'creative' filters met prismatjes en andere leipe effectjes, niet helemaal mijn ding, maar misschien dat jij daar helemaal van uit je dak gaat

. De filters voor dubbele exposures lijken me dan weer minder nutttig met een digitale camera.