Asus Maximus Formula POST niet meer na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 18:27
Hallo iedereen,

Gisteravond voordat ik naar bed ging wilde ik de BIOS nog even updaten. De nieuwste BIOS, 0807 stond op de site en heb hem daar ook gedownload. Daarna heb ik AsusUpdate gedownload en geïnstalleerd, aangezien ik erachter kwam dat deze nog niet op mijn computer was geïnstalleerd. Dus ik start het programma en selecteer de BIOS die ik zojuist van Asus heb gedownload. Gaat allemaal prima en AsusUpdate herkend hem ook als de goede BIOS totdat hij aan het flashen is.

De eerste stap was het erasen, wat prima ging. Toen kwam het flashen wat eventjes duurde maar wel normaal verliep. Het hele gezeur begon bij het deel dat de BIOS geverifieerd werd. Dat mislukte dus. Er werd geadviseerd om hem opnieuw te flashen en dat probeerde ik ook, maar nu kwam hij niet eens meer bij het erasen verder. Dus ik was zo dom om de computer opnieuw op te starten maar dat was dus niet slim, de computer heeft hierna niks meer gedaan.

Het enigste wat er gebeurd is dat de PC aangaat, de LCDposter geeft CPU init aan, maar na 4-5 seconden gaat de PC weer uit, waarna hij vervolgens na 2 seconden weer aangaat en het riedeltje weer van voor af aan begint. Ik heb natuurlijk geprobeerd de BIOS te resetten met de knop achterop, en het batterijtje, maar het mocht niet baten. De batterij is overigens voor een nacht eruit geweest, maar dat heeft ook niks geholpen.

Even voor de informatie, ik kan dus geen CD booten aangezien hij niet eens op de POST komt, waar ik dus de BIOS vanuit de CD kan resetten. Heb het echter niet geprobeerd maar ik geef het niet veel kans.

Zijn er nog tips die ik kan doen voordat dit moederbord de RMA ingaat? Sta voor alles open, zolang het maar zin heeft om te proberen ;) Hier nog even mijn huidge config:

Asus Maximus Formula
CPU: E8400
RAM: 4x 1GB Corsair Dominators 1066Mhz
Graka: 9800GTX

Mocht er nog iets missen, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor jullie hulp~!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Verwijderd

Dat is toch een high-end bord, heeft Asus nog geen dual BIOS ingevoerd voor dit soort borden?

Maar als dat niet zo is en het bord post niet meer dan denk ik toch echt dat je naar Asus terug moet. Ze zullen wel coulant zijn want jij hebt eigenlijk niets verkeerd gedaan (al zal wel in de voorwaarden staan dat het jouw verantwoordelijkheid is).

• Jochemp
Precies, ik ben echt geen leek die ongeveer weer hoe een BIOS geflashed moet worden, aangezien ik dit al tientallen keren heb gedaan. Ik denk dat het probleem was dat het in Vista was (wellicht?) en dat het hiermee niet helemaal goed is gegaan.

Overigens heb ik geen dingen gezien over dual BIOS op dit bord, dus kan mij dat ook weinig helpen helaas :(

Verwijderd

Hij heeft i.d.d. geen dual BIOS, zie hier:

http://www.hardware.info/...uct/ASUS_Maximus_Formula/

Kijk voor alle zekerheid nog eens in je boekje of daar niets in staat over dit soort zaken.

Verwijderd

BIOS Recovery
AMI BIOS

AMI has an embedded recovery technique in the 'boot block' of the BIOS. In the event that the BIOS becomes corrupt the boot block can be used to restore the BIOS to a working state. The routine is called when the 'system block' of the BIOS is empty or corrupt. The restore routine when called will access the floppy drive (1.44Mb floppy disk drive) looking for a file named AMIBOOT.ROM.

This is the reason the floppy drive light comes on and the drive appears to be in use. If the file (AMIBOOT.ROM) is found it is loaded into the 'system block' of the BIOS to replace the corrupted information.

To restore your BIOS copy the most recent version of your motherboards BIOS file to a floppy diskette and rename it AMIBOOT.ROM. The diskette does not need to be bootable or contain a flash utility. It will access the floppy from 2-5 minutes the system will beep four times. Remove the floppy diskette from the drive and reboot the computer. if when you turn on the system it does not try to access the floppy, press and hold the 'CTRL' and 'HOME' keys at the same time. This will force the system (assuming the 'boot block' isn't corrupted) to access the flopy and look for the AMIBOOT.ROM file.

Step by Step:
1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a blank floppy disk. e.g. Rename 12345678.ROM to AMIBOOT.ROM
2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system
3. If no floppy access occurs press and hold Ctrl-Home to force update. Follow insructions on the screen and it will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.
4. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk.
5. Restart the computer.

Verwijderd

Op Xtremesystems.org en diverse andere sites heb je al heel vaak kunnen lezen dat het ten zeerste afgeraden wordt om je bios vanuit Windows te flashen met Asusupdate. Vanuit dos (afudos) of via bios is aanbevolen.

De enige oplossing is een nieuwe bioschip erin te laten zetten....

Edit:

Of zoals hierboven (dat wist ik niet)

Hier nog een nuttige link voor je:
http://forums.mydigitalli...t.php?p=20679&postcount=5

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2008 12:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:43:
De enige oplossing is een nieuwe bioschip erin te laten zetten....
Dat is dus een beetkje lastig als de ROM chip op het mobo gesoldeerd is, vandaar dat bovengenoemde recovery procedure bestaat.

• Jochemp
@ Grizzlybeer: Bedankt voor je moeite, maar werkt dit ook als het mobo zich constant herstart? Ik heb nauwelijks de kans op wat te doen, laat staan dat ik een beeld krijg. Dus of die dan de floppy pakt zou ik niet weten, maar hoe groot is de kans dat dit lukt? Ik heb namelijk maar één floppy drive en die moet ik dan in een andere computer aansluiten om daar de floppy te configureren. Kost veel tijd dus.

@maGSImum: Ook jij bedankt voor je bericht. Normaal gesproken gaan flashes in Windows prima, op deze na dan. Ik zal de volgende keer dan in DOS proberen te flashen, maar moet hier dan wel het een en ander over opdoen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jochemp op 03-08-2008 12:57 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Flashen vanuit vista heb ik ook een keer geprobeerd, ging op dezelfde manier fout. Na op internet gezocht te hebben: onder vista gaat het heel vaak fout. Ik heb mijn bord toen omgeruild voor een nieuwe via de winkel.
Tegenwoordig flash ik alles via de bios, deze kan images gewoon van cd/fdd/usb-stick halen, heel handig.

Heb je toevallig geprobeerd dezelfde methode als hierboven uit te voeren alleen dan met een usb stick?
Anders toch ff die floppy drive uitproberen, vaak werkt het. (bij mij toen helaas niet).

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar het kan heel goed zijn (is logisch) dat als de PC een floppy leest dat ie daar mee bezig blijft en niet herstart.

Wat betreft die drive: anders koop je er toch even 1? Die dingen kosten maar 5 euro. Je hebt toch geen alternatief?

Verwijderd

Def_P schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 13:00:
Anders toch ff die floppy drive uitproberen, vaak werkt het. (bij mij toen helaas niet).
Bedoel je dat jij toen exact bovenstaande procedure hebt gevolgd en het niet werkte of dat je een "standaard" floppy BIOS update geprobeerd hebt?

Bovenstaande procedure kan alleen maar met een floppy drive die op A: zit.

• Jochemp
Maar heeft het dan niet met de boot sequence te maken vanuit de BIOS? Het mobo is in het begin alleen maar bezig met "CPU Init" en daarna komt hij niet eens verder. Dus naar mijn idee kijkt hij niet eens of er wat in de floppy zit of niet. Toch zal ik bovenstaande procedure proberen in mijn PC.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
T hangt een beetje vanaf hoe ver een bios vernaggelt is.
Ik heb weleens borden terug gehaald met usb(die dus geen beeld gaven, uitgingen, bios clear niet hielp).
Bij mijn eigen bord werkte de exacte methode zoals hierboven uitgelegd dus ook niet, ook andere manieren hebben niets geholpen. Moet er wel bij vertellen dat dit de eerste versie van asusflash was die onder vista zou moeten kunnen werken.

@^ Als de normale post niet gaat valt i terug op zijn bootblok en hierbij wordt er gewoon vanuit gegaan dat er een floppy aangesloten zit en alle instellingen van de bios doen er niet toe.

[ Voor 19% gewijzigd door Def_P op 03-08-2008 13:10 ]

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Jochemp schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 13:08:
Maar heeft het dan niet met de boot sequence te maken vanuit de BIOS?
Nee, deze procedure komt voor de initialisatie van het BIOS en werkt alleen met een floppy in A:

Volgens mij zou de fabrikant dezelfde procedure uitvoeren als je het bord terugstuurt.

• Jochemp
Ok Grizzly, ik zal dan de door jou geposte methode uitproberen, zal binnekort een bericht posten met meer info. Bedankt!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:25
Met deze procedure is een moederbord idd weer opnieuw te flashen. Je zal hier trouwens vaak niets van zien op het scherm (soms wel... 'looking for [bestandsnaam]).

Met deze procedure heb ik al meer dan regelmatig borden gefixed. Ook werkt het prima om zo een BIOS te flashen. Het mag dan wel niet de goede procedure zijn.. maar voor in een computerzaak werkt dit dus als een trein :) Floppy labelen met nieuwste bios. Ding erin. PC aan.. even wachten en tadaahh.. alle computers netjes uitgeleverd met het laatste bios ;)

UNOX: The worst operating system

• Jochemp
@ Sjoko: Heb je dus ook borden gefixt die hetzelfde verschijnsel als ik hadden? Dat het mobo dus ging opstarten maar naar 4 seconden weer uit ging? Als jij het zelfde verschijnsel had en die ook opgelost hebt is het inderdaad wel waard om dat even hier te proberen, dat zal me enorm veel moeite schelen.

EDIT: Heb een probleem, de nieuwste BIOS voor mijn mobo past niet op een floppy. Hij is 2MB groot als ik hem uitpak als .ROM, en dat past dus net niet op een floppy. Ook oudere BIOS hebben dit formaat. Hoe ga ik dit oplossen?

[ Voor 27% gewijzigd door Jochemp op 03-08-2008 15:27 ]

• Korvaag
Jahoor.. afhankelijk wat er met je bord aan de hand is kan ie van allerlei rare dingen gaan vertonen. Soms zit ie vast in een reboot loop, soms gaat ie uit. Verzin het maar. Ik zal ns gaan kijken of ik wat kan vinden voor deze grote biossen. Er is kans dat het tegenwoordig ook vanaf USB/CD kan.

<knip vorige edits>

Gevonden in de manual van je bord op pagina 4-7:
1: DVD van je moederbord in je drive
2: Boot je systeem
3: Moederbord zou automatisch moeten flashen

of

1: haal het BIOS van je DVD af en stop het op een USB unit (1 partitie, FAT16 of FAT32, stick max acht Gb)
2: Stop USB unit in een poort
3: Boot de PC
4: Moederbord zou automatisch moeten flashen

URL naar PDF

[ Voor 106% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2008 19:33 ]

• Jochemp
Bedankt Sjoko voor je hulp. Helaas heeft het niet geholpen. De computer POST niet eens, laat staan dat hij voor langer dan 4 seconden aan blijft. USB station lukt dus niet, floppy kan niet, en met de CD zal het wel hetzelfde zijn, aangezien ik zowieso geen beeld krijg. Wordt dus een RMA ben ik bang!

Verwijderd

Jochemp schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:01:
Bedankt Sjoko voor je hulp. Helaas heeft het niet geholpen. De computer POST niet eens, laat staan dat hij voor langer dan 4 seconden aan blijft. USB station lukt dus niet, floppy kan niet, en met de CD zal het wel hetzelfde zijn, aangezien ik zowieso geen beeld krijg. Wordt dus een RMA ben ik bang!
Hij hoeft ook niet te posten, ze hebben dat gemaakt voor als je het bios hebt vernaggeld. Als je dat hebt gedaan gaat de PC sowieso niet meer aan. ;) Maar dat zou ook niet hoeven, hij zou namelijk met de mobo CD erin gewoon moeten flashen. ;)

• Korvaag
Zoals hierboven. Hij hoeft niet perse te posten. Maar als hij niks doet met de CD of USB stick.. dan vrees ik dat ie gewoon stuk is. Heb je het wel zowel met CD als USB stick geprobeerd? Just to be sure ? Wel even alle andere randapparaten eraf trekken. Hij kan in de war raken van bv 2 cd spelers. Even alle insteekkaarten eruit en alleen de cdrom speler aansluiten (ook HD er dus ff af).

Verwijderd

Jochemp schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 13:33:
EDIT: Heb een probleem, de nieuwste BIOS voor mijn mobo past niet op een floppy. Hij is 2MB groot als ik hem uitpak als .ROM, en dat past dus net niet op een floppy. Ook oudere BIOS hebben dit formaat. Hoe ga ik dit oplossen?
Kijk eens op de DVD die bij je mobo kwam, het zou goed kunnen dat daar een speciaal recovery BIOS op staat dat wel op een floppy past :)

• Jochemp
Ja ik heb het beiden geprobeerd. USB stick doet het niet, en de CD maakt wel geluid as in wat hij altijd doet bij het opstarten maar hij krijgt niet de kans om het te lezen aangezien hij in 4 seconden toch weer uit gaat. Het mobo lijdt dus echt een eigen leven...

EDIT: Op de CD staat ook niks nuttigs, laat staan dat het nut heeft. Ben toch echt bang voor het ergste! Lang leve de RMA's _/-\o_

Not...

[ Voor 21% gewijzigd door Jochemp op 03-08-2008 21:54 ]

Verwijderd

http://vip.asus.com/forum...me&page=1&SLanguage=en-us

ja ok, het forum gaat over de striker maar je verliest niets met probieren
I did not wait 3 hours, maybe 5 min

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2008 22:13 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Jochemp schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:21:
Precies, ik ben echt geen leek die ongeveer weer hoe een BIOS geflashed moet worden, aangezien ik dit al tientallen keren heb gedaan. Ik denk dat het probleem was dat het in Vista was (wellicht?) en dat het hiermee niet helemaal goed is gegaan.
Je bent geen leek, maar je gaat je bios flashen in Windows?

Verwijderd

korvaag je bent een schatje.

gelukkig dat ik deze topic tegenkwam, ik was al een paar uur aan het prutsen.
Ik had (stom van mij) foutief geflashed en pc was naar de jachtvelden.
ook al is dit een oude topic, toch een reactie of misschien nuttige aanvulling voor anderen.
ten eerste wil ik de tipgever korvaag bedanken
en ten tweede, er staat een heel belangrijke, nuttige tip in.

ook tip van amibio op hun site gelezen maar het werkte niet tot ik het volgende te lezen kreeg
Korvaag schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:28:
Zoals hierboven. Hij hoeft niet perse te posten. Maar als hij niks doet met de CD of USB stick.. dan vrees ik dat ie gewoon stuk is. Heb je het wel zowel met CD als USB stick geprobeerd? Just to be sure ? Wel even alle andere randapparaten eraf trekken. Hij kan in de war raken van bv 2 cd spelers. Even alle insteekkaarten eruit en alleen de cdrom speler aansluiten (ook HD er dus ff af).
toen ik alle insteekkaarten eruit had gehaald lukte het plots wel
Ik moet zeggen, dan was het een fluitje van een cent.

ik heb eerst de oude flash-versie terug gezet.
ik wenste dan op dezelfde manier de nieuwe flash erop krijgen maar dat lukte mij niet direct.
Was dit nu omdat er reeds iets in de bios stond, ik weet het niet.
Ik ben dan maar gestopt met zoeken, mij pc werkte nu toch terug naar behoren.

nog eens bedankt voor de tip
Pagina: 1