Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iso stekker aansluiten Audi A4

Pagina: 1
Acties:

• sinned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
Ik ben bezig om een ISO stecker aan te sluiten op mijn AUDI A4 Bj 1997. Vorige eigenaar heeft er een radio ingehad zonder ISO-aansluiting.

Nu heb ik een ISO-stekker gekocht en wil deze aansluiten. Heb nu geprobeerd die kabels te verbinden waarvan ik dacht dat deze met elkaar vebonden moesten worden. Tot op heden speelt de radio nog niet. Doormeten kan ik niet omdat ik niks heb om door te meten.

Welke kabels moet ik met elkaar verbinden? Waarvoor is de kabel met het vraagteken? deze was met tape voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/4641/radio1zr0.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/7025/radio2vd4.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/9656/radio3ng2.th.jpg

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Dat eerste plaatje: Geen idee wtf dat allemaal is.

Tweede plaatje however, dat zijn je speakers. Ik weet niet exact welke waar zit maar degene met het zwart/$kleur zijn je gnd aansluitingen, de andere zonder zwart is de plus zegmaar.

Het derde plaatje zijn de aansluitingen voor de 12V van je radio. Een ground, een standby-12V voor het geheugen van je radio en een contact-12V waar je radio normaal mee speelt. Ik weet niet exact welke wat doet maar herken het van mn eigen auto, waar het ook zon kabeltroep was.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• sinned
Widow schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 11:28:
Dat eerste plaatje: Geen idee wtf dat allemaal is.

Tweede plaatje however, dat zijn je speakers. Ik weet niet exact welke waar zit maar degene met het zwart/$kleur zijn je gnd aansluitingen, de andere zonder zwart is de plus zegmaar.

Het derde plaatje zijn de aansluitingen voor de 12V van je radio. Een ground, een standby-12V voor het geheugen van je radio en een contact-12V waar je radio normaal mee speelt. Ik weet niet exact welke wat doet maar herken het van mn eigen auto, waar het ook zon kabeltroep was.
eerste plaatje is de kabelboom vanuit de auto, Tweede idd de speakers en de derde is voor de stroomverzorging. Dat weer ik allemaal, ik wil alleen weten welke met welke verbonden moet worden.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Denk toch dat je dan aan de multimeters zult moeten gaan, zonder meetapparatuur is het gewoon niet te zeggen wat het doet. Koop er een van een paar eu @ de lokale bouwmarkt, eentje die spanning en weerstand kan meten. Snap nu ook hoe je die kabels hebt, eerste plaatje is wat er in je auto zit en de 2e/3e wat er aan je radio zit.

Ik zou iig gewoon n multimeter kopen, en gaan meten waar 12V enzo vandaan komt. Op internet is vast wel een pinout te vinden van hoe die ISO stekker in elkaar zit, als je de 12V werkend hebt (dus de gnd, de standby-12v en de gewone 12v) kan je je radio aandoen en met de overige draden gaan proberen hoe je speakers zitten.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Widow schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 15:03:
Denk toch dat je dan aan de multimeters zult moeten gaan, zonder meetapparatuur is het gewoon niet te zeggen wat het doet.
Dat, en een werkplaatshandboek van bijv. Haynes als leidraad*

*kan helaas alleen een Zweedse en VS-versie op hun site vinden: http://www.haynes.co.uk/w...Value=&searchTerm=audi+a4

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Voor een audi zou ik geen haynes nemen maar gewoon ELSA, het werkplaatshandboek van audi zelf. Staat alles in, van stroomschema's tot uiterst gedetaileerde beschrijving van reparaties van elk onderdeel wat je maar kan verzinnen.

• sinned
Widow schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 15:03:
Denk toch dat je dan aan de multimeters zult moeten gaan, zonder meetapparatuur is het gewoon niet te zeggen wat het doet. Koop er een van een paar eu @ de lokale bouwmarkt, eentje die spanning en weerstand kan meten. Snap nu ook hoe je die kabels hebt, eerste plaatje is wat er in je auto zit en de 2e/3e wat er aan je radio zit.

Ik zou iig gewoon n multimeter kopen, en gaan meten waar 12V enzo vandaan komt. Op internet is vast wel een pinout te vinden van hoe die ISO stekker in elkaar zit, als je de 12V werkend hebt (dus de gnd, de standby-12v en de gewone 12v) kan je je radio aandoen en met de overige draden gaan proberen hoe je speakers zitten.
Dan moet ik daar maar ff naar op zoek gaan. Klopt, zo zit het in elkaar qua kabels. De kabels aan de iso stekkers zorgen ook niet voor de problemen. Op de kabels staat wat het is. Alleen weet ik niet op welke draden ik ze moet aansluiten aan de kabelboom..

Mocht iemand weten hoe-en-wat, dan hoor ik het graag.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat wordt idd doormeten. Sowieso vraag ik me af waarom er 2 draden van de kabelboom samengeknoopt zijn, de logica daarachter kan ik even niet thuisbrengen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom er tegenwoordig nog geknipt wordt in dit soort kabelbomen, wat een bende levert dat altijd op :X

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:06:
Ik begrijp nog steeds niet waarom er tegenwoordig nog geknipt wordt in dit soort kabelbomen, wat een bende levert dat altijd op :X
De bende is maar voor even... Als je de radio wilt aansluiten en je hebt niet de juiste iso-stekkers en de stekkers zijn te duur / niet voorradig dan gaat er bij mij ook gewoon keihard de schaar in hoor. En voordat je gaat zeggen dat het een rotzooi oplevert bij het installeren van een andere radio. Dat argument kan werkelijk aan mijn aars oxideren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 03-08-2008 21:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De eerste foto met de kabels vanuit je dash, wat dit er aan de andere kant?
Een grote zwarte stekker of loopt alles rechstreeks weg?

Standaard ISO stekker:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/sohail.h/Pics/Iso%20Connector.jpg

Audi A4 ISO bedrading:

http://www.12vhifi.nl/audiiso.html

ISO-connectoren in Audi 80 en A4
Voor de Audi 80 die ik heb (B4 1993) en voor de A4 alle modellen staan hier de ISO connectoren:
Kabelkleuren kunnen afwijken.

# ISO A-blok voor alle spanningen
# ISO B-Blok voor de luidsprekers
# ISO C-blok voor cd-wisselaar en line-out, alleen A4.

De layout van de blokken is gezien vanaf de achterkant. Het zwarte blokje aan de zijkant is de vergrendel-clip
ISO A-blok ISO B-blok
iso-c blok

Audi A4 vanaf 2001
A-BLOK
A1 = Bose audiosysteem
A2 = alarm Audi
A3 = diagnose data
A4 = geschakelde 12V
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, continu 12 V in
A8 = zwart, massa

B-BLOK
B1 = + rechts achter
B2 = - rechts achter
B3 = + rechts voor
B4 = - rechts voor
B5 = + links voor
B6 = - links voor
B7 = + links achter
B8 = - links achter
C-BLOK
C1 = line-out links achter
C2 = line-out rechts achter
C3 = line-out massa
C4 = line-out links voor
C5 = line out rechts voor
C6 = antenne/remote +12V uit
C7 = CAN-bus + data
C8 = CAN-bus - data
C9 = -
C10 = -
C11 = -
C12 = -
C13 = cd id
C14 = -
C15 = massa
C16 = +12V continu
C17 = +12V geschakeld
C18 = CD line-out massa
C19 = CD line-out L
C20 = CD line-out R

Afbeeldingslocatie: http://www.carmedia.nl/catalog/images/images_big/SMK307230235_1.jpg

[ Voor 162% gewijzigd door arjants op 03-08-2008 22:20 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• sinned
[quote]arjants schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:12:
De eerste foto met de kabels vanuit je dash, wat dit er aan de andere kant?
Een grote zwarte stekker of loopt alles rechstreeks weg?

er is niks aan de andere kant, komt gewoon een kabelboom van achter het dashboard vandaan.
Er is gen stekker, vorige eigenaar heeft de kabelboon gesplitst (helaas). Zoals het aan de kroonsteentjes zo heb ik de auto gekocht. Er zat een oudere Sony radio in, zonder iso stekker.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je ook nog foto's van toen die sony radio eraan vastzat? Van radio's is over het algemeen een stuk duidelijker te zien welke kleuren welke betekenis hebben.

• sinned
_JGC_ schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:40:
Heb je ook nog foto's van toen die sony radio eraan vastzat? Van radio's is over het algemeen een stuk duidelijker te zien welke kleuren welke betekenis hebben.
ja heb ik wel.

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/9286/dscn8757md0.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/979/dscn8758tu9.th.jpg

• arjants
  • Niet online
Heb je dan alleen speakers voorin?
Op je 2e foto is wat duidelijker te zijn welke draden je moet hebben :)

A en D zijn voor de achterspeakers, hiervoor zitten geen aansluitingen in je auto denk ik.
Deze kun je zelf eventueel naar achteren doortrekken en aansluiten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Geel    Constante 12v        3
Oranje   Dimmer (licht)        (n/a)
Zwart    Ground             1 of 4
Blauw    antenne/versterker 2
Rood     Geschakeld 12v     5

Speakers:
A1  Achter Rechts - (n/a)   
A2  Achter Rechts + (n/a)
B1  Front Rechts -    6
B2  Front Rechts +    7
C1  Front Links -      8
C2  Front Links +      9
D1  Achter Links -   (n/a)
D2  Achter Links +   (n/a)

[ Voor 113% gewijzigd door arjants op 06-08-2008 13:46 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• sinned
arjants schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:15:
Heb je dan alleen speakers voorin?
Op je 2e foto is wat duidelijker te zijn welke draden je moet hebben :)

A en D zijn voor de achterspeakers, hiervoor zitten geen aansluitingen in je auto denk ik.
Deze kun je zelf eventueel naar achteren doortrekken en aansluiten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Geel    Constante 12v        3
Oranje   Dimmer (licht)        (n/a)
Zwart    Ground             1 of 4
Blauw    antenne/versterker 2
Rood     Geschakeld 12v     5

Speakers:
A1  Achter Rechts - (n/a)   
A2  Achter Rechts + (n/a)
B1  Front Rechts -    6
B2  Front Rechts +    7
C1  Front Links -      8
C2  Front Links +      9
D1  Achter Links -   (n/a)
D2  Achter Links +   (n/a)
_/-\o_ dank voor je reactie Arjants, de radio speelt :*) heel erg bedankt voor je tijd en moeite en de goede oplossing.

• arjants
  • Niet online
np mate, leuk dat je nu niet meer zelf hoeft te zingen in de auto :)

Pagina: 1