Ik werk nu een goeie 3 jaar als systeembeheerder. Toen ik daar begon bestonden de servers uit een bonte mengeling van linux distro's, een Netware 5.1 en een berg Windows 2000 Servers. Ik had toen nog nooit met Netware gewerkt en was meteen onder de indruk (zelfs door 5.1) van hoe stabiel het werkt enzo.
We zijn nu een half jaar overgestapt op OES (dus een hoop nieuwe mogelijkheden). Echter zijn we ook meer en meer bakken aan het isntalleren met 2003 Server (en dus minder Windows 2000 bakken). Ik moet zeggen dat ik, zeker bij de R2, erg onder de indruk ben van Windows 2003.
Onze Novell gebruikten we tot nu toe voornamelijk als fileserver. We waren dus erg tevreden over het rechtensysteem van Novell, de Salvage, quota's, mappen waar geen rechten op zijn die onzichtbaar zijn,...
Ik kan nu zeggen dat we, ondanks de migratie van 5.1 naar OES een half jaar geleden, de komende tijden toch meer en meer gaan overschakelen op een volledige Windows omgeving. Ik ben absoluut geen MS-fanboy, ben erg veel bezig met onze Linux servers en zal geen kwaad woord zeggen over onze Novell server, maar Windows 2003 is echt een degelijke server.
De mensen hierboven hebben de alternatieven al opgesomd:
- SMS voor applicatiebeheer
- een totaaloplossing voor beheer: daar moet ik wel zeggen dat iManager wel erg fijn werkt. Je ehbt mooi alles bij elkaar staan in je web interface, of het nu van gebruikersrechten is tot beheren van je printers, bereikbaar van overal. Maar of dat zo'n probleem is ? Gewoon inloggen op 1 van je servers via terminal services en je hebt al je tools bij elkaar. Voor de standaarddingen hoef je trouwens gewoon de AD snapins op je eigen pc te installeren.
- Print management in Windows 2003 heb ik tot nu toe geen problemen mee gezien. Al ben ik er nog niet erg diep op in gegaan (erg veel externe locaties met lokale printers bij ons), dat gaat veranderen in de toekomst (verhuis naar centraal gebouw). Maar ik heb er al mee lopen spelen en het doet wat het moet doen.
- Stabiliteit: geen issue meer met Windows 2003 (al draaien onze Windows 2000 Servers ook perfect stabiel). Zoals met zoveel dingen is de setup en het beheer nog het belangrijkste punt. De firma die ons gemigreerd heeft van NW5.1 naar OES heeft (waarschijnlijk) een paar steken laten vallen waardoor er nu allemaal vage problemen opduiken (rechten die ineens verdwijnen terwijl ze toch ingesteld staan, ...). Dus om dan maar te zeggen "Novell is stabiel, Windows niet" is erg kort door de bocht.
- computers overnemen: heb je zat alternatieve paketten voor, gratis en niet gratis. Wij gebruiken gewoon VNC, totaal geen problemen mee.
- zen imaging: Windows heeft inmiddels WDS, dat is RIS² voor zover ik het nu al gebruikt heb.
- rechten management: bekijk Windows 2003 R2 eens. Die heeft zeker niet onder te doen voor een Novell server. Al die kleine, leuke, dingetjes die je in Novell al had (Salvage, quote management, mappen waar geen rechten op zijn verbergen, statistieken,...) zit nu gewoon allemaal in Windows. Dat was het enige dat ons nog tegen hield om onze Novell fileserver te gaan migreren naar een Windows fileserver. Nu R2 er is gaat dit waarschijnlijk volgend jaar gebeuren.
Je hebt ook nog allerlei niet-technische zaken waardoor een Windows server wel eens leuk kan zijn. We zijn een vrij kleine IT-dienst, met een massa verschillende platformen enzo. Zaken waar we niet 100% kennis van hebben worden vaak uitbesteed. Dus als we een vreemd probleem hebben met onze Novell wordt er al snel een firma ingeschakeld. Op het vlak van Novell is de keuze echter beperkt (hier in België toch). Dat zagen we vooral bij de migratie van 5.1 naar OES. We zijn overheid, en dat moet dus met aanbestedingen. Daar hadden maar 4 of 5 bedrijven op ingeschreven waarvan 2 werkten met consultants (dus niet vast in dienst voor die firma). Als je dan met 1 of 2 van die bedrijven mindere ervaringen hebt wordt je keuze wel heel erg beperkt.
Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Windows dan komen de bedrijven als vliegen op een verse vlaai af als je iets wil aanbesteden

Als je al snel hulp nodig hebt van externen. Windows wordt er namelijk al van op de schoolbanken met de paplepel ingegoten. MCSE's en MCSA's in overvloed.
Op technisch vlak zit je met dezelfde dingen. 90% van de pakketten en toepassingen is gemaakt voor een Windows omgeving. Zodra je met rechten enzo wil werken in een toepassing kom je dus terecht bij AD integratie. Een klein aandeel kan ook nog met LDAP overweg. Maar die rechtstreekse integratie met je Novell ontbreekt dus in quasi alle programma's. De reden van onze mogelijke/waarschijnlijke migratie heeft dus ook deels daarmee te maken. Meer en meer pakketten komen erbij die AD integratie nodig hebben. We hebben nu dus ook een OES draaien (quasi alleen maar als fileserver) met daarnaast nog een AD. We zijn ons nu ook al enkele maanden aan het afvragen waarom we die Novell nog zouden laten draaien.
We hebben sinds kort een nieuw groupwarepakket namelijk. We kunnen door het systeem van aanbestedingen niet zeggen "Wij willen GroupWise". Dus nu zitten we met een ander (goed) pakket.
Imho heb je pas wat aan Novell als je het hele pakket hebt. Dus OES, Zenworks en GroupWise (ook te krijgen in 1 pakket als Open Enterprise Suite). Zodra je 1 van de 3 niet hebt zie ik niet in waarom je nog Novell zou gebruiken eigenlijk. Zoals de poster boven me al zegt, hoe jammer het ook is, Windows domineert de markt en bijna alle software die geschreven wordt past zich daarop aan.
Zo hebben we bijvoorbeeld TOPDesk als helpdesk/inventarisatiesysteem (ook door aanbesteding gekregen en heel tevreden over). Dat wil echter liefst AD hebben voor z'n gebruikers, diensten,... Daar heb je dus al niks aan je Novell server.
Allerlei handige beheerstools (dingen als DameWare enzo) -> AD. Onze Spysweeper -> AD integratie,....
Maar nogmaals, geen enkel slecht woord over Novell. Alles lekker geïntegreerd, stabiel als maar kan zijn, alle tools die je nodig hebt (als je ze gekocht hebt),... Maar zodra je dingen van andere fabrikanten gaat gebruiken (TopDesk, groupware, beheerstools,...) heb je er geen bal aan en krijg je een hoop problemen erbij.
[
Voor 10% gewijzigd door
DinX op 03-08-2008 14:26
]