Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik wil graag wat foto's ophangen in een trapgat (niet in het gat, duh :+ ) Heeft iemand ervaring met zelfklevend foam, pvc of karton.

Bij onderstaand adres kan je het bestellen op maat, ook wel makkelijk daar ik 20x26,5 wil.
http://www.hokaponline.nl...de2d60b435a24a46370f6ca7a
mijn voorkeur gaat uit naar kapafix (foamboard 5mm)

Mijn grootste zorg, trekt het krom, en hoe voorkom ik bobbles tijdens oplakken (of gaat dat wel goed met een beetje geduld en concentratie)

[ Voor 16% gewijzigd door Pinin op 02-08-2008 22:02 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het trekt idd krom, heb zelf twee foto's aan de muur in mijn kantoor met dubbelzijdig tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Wat trekt krom, de foto nadat je hem met dubbelzijdig tape heb vastgezet of de foamplaat?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:07

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Heb zelf geen prettige ervaringen met de troep uit de TS.
Heb zelf op het moment wel een grote poster aan de muur hangen, deze heb ik met behangplaksel op een dunne plaat hout geplakt (geen zachtboord.. maar iets wat er op lijkt). De achterkant op dezelfde manier beplakt met kranten... blijft redelijk recht.. zit tussen een stel klemmen geklemt, maar je ziet toch wel een bolling ontstaan.

Misschien is het een idee om je foto's te laten drukken op canvas? Heb ik ook een stel werken van aan de muur hangen _O_
Super mooi, en geen gezeur met krom trekken enzo.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Canvas vind ik niet mooi. of in ieder geval niet voor een aantal bijelkaar.

Het gaat om 30x40 en 20x26,5 dus zo heel groot zijn de foto's niet, dus kromtrekken is misschien minder aan de orde?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pinin schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 22:03:
Wat trekt krom, de foto nadat je hem met dubbelzijdig tape heb vastgezet of de foamplaat?
oh sry, de foto. En die is 20x30 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Weet je zeker dat je geen fotolijstje wil? Foto's zonder lijst lijken mij een ramp als je ze ooit ergens anders voor wil gebruiken.

Er zijn ook foto'lijst'jes die bestaan uit een achterplaat, 4 klemmetjes en een glasplaat, het enige wat je daar van aan de voorkant ziet zijn een paar mm van de klemmetjes (en de glasplaat natuurlijk), hier hangen ze al 20 jaar aan de muur, maar volgens mij heeft de Hema ze nog.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Resistor schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 23:30:
Weet je zeker dat je geen fotolijstje wil? Foto's zonder lijst lijken mij een ramp als je ze ooit ergens anders voor wil gebruiken.

Er zijn ook foto'lijst'jes die bestaan uit een achterplaat, 4 klemmetjes en een glasplaat, het enige wat je daar van aan de voorkant ziet zijn een paar mm van de klemmetjes (en de glasplaat natuurlijk), hier hangen ze al 20 jaar aan de muur, maar volgens mij heeft de Hema ze nog.
2 redenen waarom liever geen lijstjes:
#1. 20x26,5 is een niet te vinden maat. (20x25 wel, maar dan moet er wat af van de toch al krap uitgesneden foto's)
#2. Een lijst leidt erg af, en zo'n "bare" lijstje als jij beschrijft vind ik heel leijk omdat je van dat hardboard ziet.

:7 Misschien is wit/creme schilderen van dat board een idee.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hardboard?

Ik bedoel dit soort dingen, weinig van de houder zelf te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/03082008242.jpg
(ja, dat ben ik in mijn jonge jaren, en ja, die Solex hebben we nog steeds, en nee, die is niet te koop)

En als je de maat niet kan vinden kan je het zelf toch wel maken/bijwerken?
De clipjes zijn het belangrijkste:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/03082008243.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Resistor op 03-08-2008 13:36 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Dat "hout" aan de achterkant is hardboard, bruin en niet mooi op een witte wand. Misschien een beetje mierenneukerig idd.
Ik bedoel dit soort dingen, weinig van de houder zelf te zien:
[afbeelding]
(ja, dat ben ik in mijn jonge jaren, en ja, die Solex hebben we nog steeds, en nee, die is niet te koop)

En als je de maat niet kan vinden kan je het zelf toch wel maken/bijwerken?
De clipjes zijn het belangrijkste:
[afbeelding]
Ik kan idd 20x28 kopen en die laten bijsnijden. Ik denk dat ik dit toch de beste oplossing vind, met ontspiegeld glas en witgeschilderd hardboard. (zijkanten)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205325

laten doen bij een fotovakhandel!

Wij plakken voor klanten grote foto's op pvc met een zelfklevende laag. Het geheel gaat door een pers, zodat het niet krom kan gaan staan! Zo heb je toch een mooie foto, maar wel zonder lijst!

In ieder geval succes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-04 13:35
Ik vind de bestaande lijsten met glas vaak niet mooi. Een randloze lijst zelf maken doet de foto vaak stukken beter uitkomen. Het kost wel wat moeite.

Ik doe het als volgt. Ik heb een foam-plaat gekocht van 50x70 cm en ongeveer 5mm dik Je kunt deze platen ook in 100x70 halen. Dit is wel erg groot en onhandig bij transport. Ook is deze plaat met de hand bijna niet meer te snijden. Mogelijk kun je de plaat in de winkel kleiner laten snijden. Ik heb een zwarte plaat gekocht, maar wit is ook mogelijk. Je kunt deze platen kopen in hobbywinkels, en winkels voor tekenartikelen en kunstenaarsbenodigdheden. Het moet zuurvrij zijn.

Je kunt ook zuurvrij karton kopen. Karton is zwaarder, minder stijf (lijkt het), dunner, en duurder, en dat zijn voor mij vier redenen om het niet te gebruiken. Vroeger heb ik dit wel gedaan. Mogelijk is karton voor bepaalde situaties beter. Ik heb gisteren toevallig voor het eerst foam gebruikt, dus weet niet hoe dit op lange termijn uitpakt. Op karton blijven de foto's lange tijd zitten (>10 jaar), maar laten wel los aan de randen.

Benodigdheden
  • Foam plaat (zwart of wit), 50x70cm, 5mm dik
  • Dun vulpotlood
  • Snijmat
  • Stanley mes
  • Grote lineaal (40cm)
  • Rubbercement, of fotolijm (zuurvrij)
  • Evt cementroller
  • Een paar velletjes A4 (gebruikt)
  • IJzerdraad & schilderstape
  • Kleine spijkers
Uitvoering
  1. Bepaal zonodig hoe je de foamplaat optimaal gebruikt en er de maximale hoeveelheid lijstjes uithaalt
  2. Leg een foto op de plaat en teken met het potlood de randen af. Gebruik een dun vulpotlood zodat je dicht op de rand zit
  3. Snij met lineaal, snijmat en mes de foto uit. Dit zal soms mislukken, maar dat vereist wat handigheid en proberen. Ik heb een lineaal met twee kunststof ribbels aan de onderkant, waardoor ie goed op z'n plek blijft liggen en niet gaat schuiven. (Gebruik een snijmat met los mes, omdat anders het foam vervormd raakt.)
  4. Als de foto past, doe de nodige lijm op het foam lijstje. Wrijf dit uit met een cementroller, of evt met je vingers of iets anders. Zorg er vooral voor dat de hoeken goed in de lijm zitten. (Zorg evt voor een ondergrond die wat lijm kan hebben. De fotolijm is naderhand goed te verwijderen van vlakke ondergronden.)
  5. Leg de foto erop en druk 'm aan. Leg een vel papier op de foto, hou de foto goed vast, en wrijf met je vuist goed over de foto. Het vel papier voorkomt onnodige vingerafdrukken, en vangt de lijm op die vanonder de randen naar buiten komt.
  6. Mogelijk is de foto verschoven. De foto is nog makkelijk recht te schuiven. Doe dit nu en controlleer of de randen en vooral de hoeken goed vastzitten.
  7. Als je wilt kun je de foto nog enkele uren onder een boek leggen (met evt een vel papier ertussen) om ervoor te zorgen dat alles goed vast zit.
  8. Mogelijk zit er nog lijm op de foto, of op andere dingen zoals de tafel. Opgedroogde lijm kun je verwijderen door deze er met je vingers af te wrijven.
  9. Je hebt nog een haakje nodig om de foto op te hangen. Dit kun je in de winkel kopen. Zorg ervoor dat het oogje hoog tegen de rand van de foto zit. Anders zal de foto snel relatief veel van de muur af komen te staan.
  10. Probeer het haakje/oogje in het midden te plaatsen. Dit hoeft echter niet 100% precies. Je zult naderhand merken dat de foto bij het ophangen makkelijk recht te hangen is doordat ie zo licht is. Probeer dit eerst uit met één foto, zodat je weet of het goed genoeg is voor jou.
  11. Vaak laten de gekochte haakjes los of zijn ze niet sterk genoeg voor grotere foto's. Verstevig dit dan met schilderstape. Plakband laat vaak na verloop van tijd los. Plak een stuk tape horizontaal over het papier van het haakje. Voor extra stevigheid kun je de uiteinden weer overplakken met een stuk tape vertikaal.
  12. Je kunt ook zelf haakjes maken met schilderstape en een stuk ijzerdraad van ong. 8cm.
  13. Je kunt natuurlijk ook aan de achterkant een soort standaardje maken.
  14. Zorg voor kleine spijkers die misschien maar een paar mm uitsteken. Vaak is dit voldoende om de foto op te hangen.
  15. Verwijder vingervlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297825

Ik heb laatst een A0 poster ( vrij groot dus :P ) opgehangen met Tesa Powerstrips.
Ze hebben een enorm draagvermogen op allerlei materialen en je ziet er niks van.
Wel is het jammer dat de randen van de poster een beetje kromtrekken maar dat kan best komen door het formaat van de poster en het feit dat deze opgerold is verzonden (naar mate de poster langer hing is dit ook nog wat minder geworden). Met 20X25 oid denk ik dat je daar niet veel last van zult hebben.

Volgens Tesa zijn de strips heel makkelijk te verwijderen, ik heb dat zelf niet geprobeerd en zou niet weten of dat klopt maar feit is dat ze heel erg goed plakken.

[edit]

Sorry ik zie nu pas dat dit een vrij oud topic is, sorry voor het bumpen!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 297825 op 04-04-2009 19:06 ]

Pagina: 1