Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

medion pc crash

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

ben even gaan zien bij een vriendin die haar pc crashte,
het is een medion, aldi pc van 6 jaar oud, 512 meg ram; pentium 4 2600mhz, 120gb

er is wel een probleem vind ik, alles loopt superheet, behalve de processor, de videokaart en vooral harde schif is echt heet (de harde schifj 65 graden).

wat doet de pc:

de meid zet de pc smorgens aan
de pc boot tot in windows, je kan zelfs iets doen, met de muis bewegen of zo, en dan hup een blue screen. Je moet de pc weer opneiuw opstarten. (met de aan en uit kop op de voeding dacht ik: ben niet zeker of de 3 seconden power on push werkt).

dan start de pc opnieuw op: hup weer hetzelfde de pc gaat naar windows je kan er wel iets mee doen. ik was bijvoorbeeld haar data aan het backuppen: en plots :een zwart scherm, niets meer te zien. De pc moeten rebooten. (weer aan de achterkant bij de voeding)

dan opnieuw opstarten, en ja hoor de pc runt, dan blijft de pc de hele dag runnen.

ik vraag me af wat er mis zou kunenn zijn ?
ik denk eerlijk gezegd de voeding.
wat zou et volgens jullie kunnne zijn ?
zijn er mensen die soortgelijks meegemaakt hebben met een medion?

mercie

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je kan je voedingsspanningen even nameten. Welke kleuren wat moet geven kan je in de FAQ wel vinden.

Een schijftemperatuur van 65 graden is niet normaal.
Draaien alle ventilatoren nog?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Zit er niet overal een lading stof? Voel ook even aan de schijf, sensors kunnen er naast zitten. Wat voor info gaf de BSOD? Dan kun je dat googlen.

(een medion is ook gewoon een pc, dit probleem geldt waarschijnlijk niet exclusief voor medion ;))

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

BSOD noteren en googlen. Anders blijft het glazenbollenwerk.

Verwijderd

Topicstarter
okee mensen, goed idee
ik zal eens nameten met de multimeter

de temp van de harddisk is echt hoog, kan er mijn hand niet ophouden, dus de sensor zal er wel niet naast zitten
de ventialoren werken nog, de voeding is proper, dus geen stof erin.
ook de pc heeft weinig stof

bsod, zal ik als ik thuis ben noteren (zit even op verplaatsing)
merci

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 22:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Veel-voorkomende problemen:

- lekke condensatoren
- brakke voeding
- defecte hdd (seagate toevallig?)
- defecte VGA krt (door oververhitting ws)
- afgebroken retentionbracket waardoor CPU-fan scheef komt te zitten.

Dat zijn de 4 meest voorkomende problemen die ik bij die serie Medions gezien heb. (zijn dat de grijze kasten met zo'n zwart schuif-front met front-AV connectoren en shit?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor dit soort problemen is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gemaakt. Lezen en aan de hand van de troubleshooter systematisch gaan testen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
het is idd zo'n medion case met schuif front (echt brol)

lekke condensatoren: daar mik ik ook op, deze zijn echt niet bestand tegen 65 graden zes jaar aan een stuk. die zijn zo gekookt als wat.

brakke voeding goed mogelijk mik ik ook op

defecte hdd: ik denk dat die nog werkt ondanks de enrome temperatuur. ze maakt nog een normaal lawaai en heb ze nog onlangs volledig geformateerd enzo, dus dat lijkt okee.

de vga kaart werkt nog goed denk ik, alleen is het koelertje helemaal niet gedimensioneerd. dat loopt zo heet dat je hand er niet kan aanhouden en dan staat de pc gewoon in idle.

de retentionbracket lijkt mij okee.

merci voor de uitleg.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Koelpasta uitgedroogd? Ik heb wel eens een laptop gehad waarvan de koelpasta tot stof was vergaan. Kon het er zo afblazen :S

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je hebt echt meer dan genoeg gelegenheid gehad om specs te geven en in te gaan op de suggesties van anderen, maar alles waar wat meer werk achter steekt heb je niet gedaan. Doe dat nou eens, zoals dit kunnen anderen je niet eens helpen, waardoor dit topic weinig zin heeft.

Edit:
TS heeft alsnog uitgebreid gereageerd met goede troubleshooting:
de reden voor mijn lange wachten met het posten van de oplossing was omdat ik de pc zelf niet in mijn huis had, een goede vriendin van me had zware problemen met haar pc, en ze was op reis.

wat heb ik gedaan

1)ik heb de condensatoren nagekeken op lekken, geen enkele
2)ik heb de cpu nagekeken op koelpasta: dat was ook okee
3)ik heb de spanning nagemeten op de voeding, die was okee. uiteraard meet je met een oneindige belasting, dus de spanning zakt niet in als gevolg van het opslorpen van stroom.
4)videkaart en hard disk waren het niet

5)de VOEDING bleek de boosdoener te zijn, een chieftec ingestoken die ik nog liggen had, en huppekee, het ding doet zijn werk weer prima.

wat is merkwaardig: de videokaart loopt rustiger (de koeler) en minder heet,
de harde schijf spurte toch snel naar 55 graden, wat niet weinig is.

ik denk dat de voeding meer dan 12 en 5 volt gaf op bepaalde lijnen (op de connector die recht op het moederbord gaat)(de andere connectoren voor cdrom enzo heb ik uitgemeten en alles leek oke). Ben nog niet in staat geweest de voeding goed te onderzoeken, maar daar ligt wel het probleem van het falen van de pc.

voila, dat is mijn overzichtje.
en wou vooral iedereen bedanken voor hun input.

(ik heb deze topic gestart omdat ik dacht dat er misschien een welbepaald onderdeel in die medions zit die bij iedereen stuk gaan, want een pc die af en toe raar doet vind ik heel moeilijk te diagnosticeren, zeker als ik die niet mee naar huis kan nemen en alles eens flink aan de tand voelen)
Ik heb'm ook nog gevraagd naar exacte specs (met name voeding en mobo), dan is duidelijk om exact welke gevallen het gaat :)

[ Voor 71% gewijzigd door dion_b op 11-08-2008 17:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.