• Snudge
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-12-2021
Jawel, nog een topic. Heb al gezocht, maar ben erachter dat meestal de oplossing verschilt per computer. En heb geen idee waar ik dit moet plaatsen, hier dus maar. :)

Heb regelmatig last van de BSOD IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Na een beetje gegoogle kwam ik erachter dat dit meestal een driver probleem is, of een RAM probleem.
RAM heb ik al gecheckt(iedere keer met maar 1 bankje opstarten, 5 minuutjes draaien en volgende), en hier lijkt het niet aan te liggen, aangezien het rustig terug bleef komen.

Probleem is, ik kan de computer niet eens stationary aan laten staan, want dan gebeurd het ook.
Computer regelmatig gedefragmenteerd, alle aansluitingen op het MOBO gecheckt en computer weer opgestart, wil windows niet meer opstarten!
Gelukkig had ik nog een lite versie van XP staan op mn externe(nu ingebouwde) 500gig harde schijf, dus startte ik die maar op. Check of ik de HD kan checken, maar is niet te vinden, terwijl de install wel te zien is in het boot-screen.

Vreemd genoeg, krijg ik nu op deze install ook BSOD's, op de meest uiteenlopende momenten(van het opstarten, tot gewoon tussendoor in FF), terwijl ik met deze install nooit problemen had.
Nu kreeg ik de laatste keer ook nog een extra regel bij de standaard BSOD met iets over een .sys bestand.

En nu ben ik behoorlijk in de war. Het feit dat het op deze install ook gebeurt hint naar een hardware probleem, maar de BSOD wijst naar een driver probleem.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, en wat ik zou moeten doen? Ik ben helemaal de weg kwijt nu.

Ohja, en bij deze nog ff specs:

Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_rtm.040803-2158)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P35C-DS3R
Processor: Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2180 @ 2.00GHz (2 CPUs)
Memory: 3070MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce 8600 GT
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce 8600 GT
Display Memory: 256.0 MB

(ff losse stukjes uit dxdiag geplakt, ben lui :9)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Draai een memtest, controleer je temperaturen en volg de overige tips op uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 02-08-2008 19:27 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Je hebt je RAM gechekt door er 1 bankje in te laten zitten en het gebeurd nogsteeds???

Doe eens effe gewoon memtest dan en als je BSOD krijgt mét ram dan ligt het vast daar aan.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Windows XP en 2000 BSOD guide al doorgenomen?
Verder zou het aan een overklokinstelling kunnen liggen (al draait je E2180 op stock)
Je kan je bios eens updaten, drivers updaten etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Probeer een paar rondjes memtest86+ te draaien om RAM uit te sluiten?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het kan zijn dat de hardware niet helemaal goed reageert waardoor de driver er niet meer mee kan communiceren.

Wat zijn de temperaturen van je systeem?
Ontstaat die foutmelding ook tijdens het opnieuw installeren van Win XP? (Dus met de XP drivers zelf.)
Hoe lang heb je dit probleem al?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Snudge
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-12-2021
Aantal installs en weekjes later...

Nog steeds hetzelfde probleem. Dit is nu mijn... 4/5e install met dit probleem. Memtest gedraaid, geen fouten. Geprobeerd met zo min mogelijk hardware, nog steeds. Nieuwe install, nog steeds! Begint behoorlijk frusterend te worden, en beng bang dat het aan mn mobo ligt. Temperaturen zijn in orde, CPU is ~39°C. Vreemde is dan weer dat het zomaar gebeurd, zelfs als de computer 'niks' staatte doen. :/

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou al je onderdelen op een ander moederbord kunnen proberen (allemaal tegelijk en 1 voor 1) om uit te sluiten of te bevestigen dat het je moederbord is.

Even een tweedehands mobo kopen of een medetweaker vragen of hij wil helpen testen en je hebt weer een weekend plezier :+

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1