Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kabeltje om computers te koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor een soort kabeltje kan ik het best aanschaffen als ik twee computers direct op elkaar wil aansluiten om zo bestanden van de ene computer naar de andere computer over te zetten?

Ik heb al veel gezocht, maar een eenduidig antwoord kan ik niet vinden; soms wordt er een UTP kabel geadviseerd, dan weer USB, en soms zelfs een seriële kabel. Via een router/Internet werken is in ieder geval helaas geen mogelijkheid.

Alvast dank voor jullie inzichten.

Verwijderd

Parrallel :+
Nulmodem :+

Nee wat dacht je van een crosscable UTP? En dan in allebei de PC's een gigabit NIC.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 17:33 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Crosskabel tussen twee netwerkkaarten. Snel, en geen drivers te installeren wanneer de kaarten al geïnstalleerd zijn.

Voor USB-oplossingen moet je weer hardware aanschaffen en seriëel is traag. Eventueel zou je ook nog een firewire-kabel kunnen aanschaffen.

@hieronder: ja, dat is ook nog zo. Wanneer een netwerkkaart auto-sensing is kan hij zelf omschakelen naar crossed.

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 02-08-2008 17:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Een crossed utp zal het best zijn denk ik, het kan zijn dat het ook werkt met een gewone utp kabel.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:51
Wat is de afstand tussen de comp's ?

Je hebt verschillende mogelijkheden:

Volgorde van goedkoop naar duur:

USB kabel
X UTP kabel
Een switch
Externe harde schijf

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 19:22
Een USB-stick is natuurlijk ook een oplossing :)

Maar wat wil je verslepen? Kleine docjes of grote mkv'tjes?

[ Voor 39% gewijzigd door RetroTycoon op 02-08-2008 17:46 ]

Verwijderd

Cross is met een goede NIC overigens meestal niet nodig; kijk hier voor de aanschaf even naar.

Het meest elegante is trouwens een Firewire kabel. Hebben je PC's zo'n aansluiting?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren, allereerst dank voor jullie enorm snelle reacties!

Het gaat overigens om twee laptops, en die kunnen dus indien nodig vrijwel tegen elkaar geplaatst worden. Mijn situatie is als volgt; ik ga binnenkort in de VS studeren en zal daar dan een nieuwe laptop aanschaffen. Vervolgens wil ik een heleboel data van de harde schijf van mijn huidige laptop (welke ik mee zal nemen naar de VS) overzetten naar die nieuwe laptop. Een USB-stickje is hier te klein ben ik bang :P. Ik heb geen zin om eerst een tijdje te moeten wachten voordat ik het Universiteits netwerk kan gebruiken.

Maar goed, ik heb naar aanleiding van jullie adviezen nu het volgende gevonden:

"UTP Cat5E Cross Kabel 2 meter" voor slechts €0,95

Hiermee gaat het dus lukken? En dan hoef ik dus geen speciaal programmaatje te installeren? Dank heren!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:52:
Maar goed, ik heb naar aanleiding van jullie adviezen nu het volgende gevonden:

"UTP Cat5E Cross Kabel 2 meter" voor slechts €0,95

Hiermee gaat het dus lukken? En dan hoef ik dus geen speciaal programmaatje te installeren? Dank heren!
Ja, je moet alleen even F&P sharing en Client for MS networks bij je netwerkkaart installeren. En beide NICs in hetzelfde subnet zetten. En sharing aanzetten op de betreffende opslagmedia.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 17:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En ze natuurlijk een IP geven :).

Verwijderd

Dat heb je al gedaan als ze in hetzelfde subnet zitten ;)

Verwijderd

In dat geval inderdaad gewoon UTP kabel tussen de 2 laptops hangen en tegen gigabit (als ze het beiden ondersteunen) overpompen.
Snel en spotgoedkoop.

Verwijderd

Wel leuk als de TS nog even de specs geeft van de laptops. En het OS. En het programma waarmee hij/zij over wil pompen.

Nu nemen we aan dat hij met "gigabit" in "windows" met de "verkenner" zijn files wil overpompen.

Maar misschien gelden deze zaken niet voor de OP.

Verwijderd

Ik zou sowieso voor FTP kiezen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tip: Haal er ff iemand bij die er wat verstand van heeft....

Werkelijk elk antwoord hierboven is goed, maar levert je waarschijnlijk weer meer vragen op dan je leuk vindt.

Eventueel kun je ook een externe behuizing voor je HD regelen, schroef je je HD gewoon eruit, in kastje, en kopieren maar.

Verwijderd

Tsja, dan moet je wel eerst een server uitzoeken en configureren. De gratis versies zijn meestal niet de makkelijkste...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:34:
[...]

Tsja, dan moet je wel eerst een server uitzoeken en configureren. De gratis versies zijn meestal niet de makkelijkste...
Nou FileZilla Server is gemakkelijk. Ik stel die binnen een minuut werkend in.

Verwijderd

Topicstarter
@ TheGhost; idd misschien maar beter...
@ Grizzlybeer; Toch goed dat je het ter sprake brengt want ik zie nu (pas) dat ik op mijn nieuwe laptop helemaal geen UTP kabel kan aansluiten! Voor de volledigheid:

Oude laptop (Windows XP):
http://www.topproduct.nl/...100623/specificaties.html

Nieuwe (Windows Vista, welke weet ik nog niet precies):
http://laptopsinc.com/Mer...=VGNZ570NB&Category_Code=

(Op beide pagina's ietsje naar beneden scrollen voor de details.)

Het "programma" waarmee ik wil overpompen? De "Verkenner" idd?

In het algemeen; Zou het niet ook gewoon werken als ik een USB kabeltje gebruik? Ook al is dat misschien langzamer, gemak dient de mens...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 19:04:
In het algemeen; Zou het niet ook gewoon werken als ik een USB kabeltje gebruik? Ook al is dat misschien langzamer, gemak dient de mens...
Nope. Dat gaat je niet heel makkelijk lukken.
Met een firewire kabel weer wel.

Maar koop gewoon een utp kabel, dan gebruik je de juiste kabel bij de juiste klus.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@ TheGhost; idd misschien maar beter...
@ Grizzlybeer; Toch goed dat je het ter sprake brengt want ik zie nu (pas) dat ik op mijn nieuwe laptop helemaal geen UTP kabel kan aansluiten! Voor de volledigheid:
Eh?
- Integrated 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T
:w Jiriki :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Er staat toch duidelijk bij:
- Integrated 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T

Lijkt me geen probleem, gebruik anders de "Windows Easy Transfer" op de nieuwe laptop, die stuurt je er met een wizard doorheen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 12:26
In de VS zeg je? nou houdt die laptop maar goed vast Douane VS mag... >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ah yes, ik vond het al zo vreemd!

Then UTP it'll be! En Jiriki, tnx voor de tip, dat ga ik denk ik doen.

Een algemene slotvraag: Een USB-kabeltje werkt dus niet, zou een firewire-to-USB kabel wel werken?

edit; @ et36s; daar ben ik niet zo bang voor, al hoop ik wel dat ik gewoon mag doorlopen en geen invoerbelasting e.d. hoef af te dragen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 19:20 ]

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:34

thommich

Belg

en draadloos? met een "ad-hoc" verbinding?

Ik ken er zelf niets van, maar ik weet dat die optie in windows vista ingebakken is. Het komt erop neer dat je een draadloos netwerkje opzet tussen twee laptops zonder router ofzo ertussen...

just my 2 cents...

Verwijderd

Met UTP zal gewoon simpeler en sneller zijn.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:51
Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 19:31:
Met UTP zal gewoon simpeler en sneller zijn.
Ja maar gezien het nivo van de TS gaat de configuratie niet zo makkelijk als het inpluggen van de UTP kabel. Er zal wel nog het eea ingesteld moeten worden, hoop dat het de TS dus duidelijk is dat het niet een Plug & Play oplossing is.

Waarom koop je niet voor een paar tientjes een externe usb schijf, kan je die later gebruiken om backups op te maken, gezien het feit dat het om een notebook/laptop gaat, geen overbodige luxe.

Dan weet je ook zeker dat het wel een plug&play oplossing is.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
FireWire en USB zijn zo verschillend dat een FW-to-USB "kabeltje" simpelweg niet bestaat.

Zelf heb ik overigens vroeger tussen m'n desktop pc en laptop een FW-FW kabel (normaal naar mini) gebruikt. Dit werkte snel genoeg en was super makkelijk. Met netwerkkabels heb je wel eens de moeilijkheid dat de pc's elkaar moeten zoeken, maar elkaar niet kunnen vinden of dat je weer met IPs moet gaan kloten. Met FireWire is het gewoon klikken en klaar is kees. Echter, ik had spontane vastlopers als ik grote hoeveelheden data verstuurde. Ik denk dat het te maken heeft met de FW-controller die het gewoon niet aankan (on-board A8N-SLI Premium geprobeerd en de FW aansluiting op m'n Audigy 2 ZS kaart, vooral de laatste had problemen), dus tenzij je een degelijke controller hebt raad ik het af.
Pagina: 1