Behuizing Open of Gesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 21:27
Hoi trouwe lezers,

Nu met dit warme weer heeft mijn pc veel te lijden. Ik merk dat hij soms met spellen een beetje vast begint te lopen. Ik heb nog geen echte crashes gehad, wel dat hij soms enkele seconde blijft hangen tijdens het spelen. En dat hem veel moeite kost om programmas op te starten. (Dat ik in het voorheen minder had.)
Ik heb al een scan uitgevoerd om alle meuk te deleten. (handmatig/ad aware, CC cleaner) Ook heb ik gekeken of er stof op de fans zitten. Maar neen.

Omdat ik het idee heb dat mijn pc overhit is geraakt heb ik hier een vraag over:

Nu vroeg ik me af of het beter is om je behuizingkast nou open te zetten of dat hij beter dicht moet.
In mijn kamer is het vaak bloedheet, zelf warmer dan buiten! (op dit moment is mijn kast open.)
Als ik de behuizingkast open zet dan kan er verse lucht vanuit mijn kamer in de kast komen, en misschien dat hij zo wordt gekoeld. Een andere theorie is wanneer je bv een koelkast open zet er warmte verloren gaat. Dus misschien is het dan beter dat de kast dicht blijft
Misschien is dit een rare vergelijking..

Mijn specs:

- Super Flower 400 watt SF400 12 cm
- AMD 3200, 512 kb
- Asus A8n Sli Se
- Asus EN9600 GT Silent
- Kingston 2x 1024 DDR PC3200
- 64 Freezer Pro AC

en binnenkort wil ik een Northbridge cooler plaatsen (maar dat staat los van dit probleem)

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan het natuurlijk ook zelf testen ;) Download speedfan en check dan de temperaturen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een gesloten kast heeft een betere airflow (= betere koeling) dan een open kast.

Verder kan het laggen liggen aan je passief gekoelde kaart die je helemaal met dit warme weer gewoon goed gekoeld moet hebben.

Zet desnoods je fans iets harder, koop nieuwe iets snellere fans. Niet gamen met dit weer kan natuurlijk ook ;)

Verder moet je gewoon eens een temperatuurregistreerprogramma openen en je computer stressen.
HWMonitor raadt ik aan omdat die een min en max value bijhoudt van alle gevonden waarden.
Dit stressen dan met een open kast, computer uit, af laten koelen, kast dicht en opnieuw stressen en dan kijken welke temperaturen het laagst zijn. Dit natuurlijk wel onder gelijke omstandigheden als kamertemperatuur, tijd van stressen en fansnelheid.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:32

krvabo

MATERIALISE!

Als je goede koeling hebt is het beter om je kast dicht te laten.
Ik zie echter geen casefan? (Wel een goede proc-koeler als je het over de freezer 7 pro hebt)

Het kan hier ook gaan om een slecht gemonteerde prockoeler of een 'kromme' cpu.
Draai inderdaad eens speedfan om je temps te bekijken.
Alles boven de 50 is hoog, en boven de 60 is slecht.

Als je echt problemen blijft houden met dit warme weer dan is de tip om de zijkant van je kast los te halen en een tafelventilator de kast in te laten blazen. Doet wonderen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

krvabo schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:13:
Als je echt problemen blijft houden met dit warme weer dan is de tip om de zijkant van je kast los te halen en een tafelventilator de kast in te laten blazen. Doet wonderen.
Dat zou ik dus niet doen. Die fan is niet geïsoleerd tegen de electronische straling, en het doet inderdaad wonderen voor de levensduur van je onderdelen in je computer: die verkort! De fans in je kast zelf zijn geïsoleerd tegen die straling en zullen dus niet schadelijk zijn. Diezelfde tafelventilator op de voorkant van je kast richten waar je intake zit kan wel.

Verder kan het traag opstarten van programma's duiden op slecht/traag geheugen of een bad sector op je harde schijf. Draai ook eens memtest86+ en HD Tune Pro (trail) om dat te testen. Verder je voeding uitblazen als deze uitstaat kan wonderen doen voor de temperaturen en stabiliteit van je systeem.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dat veld is echt niet zo spannend hoor. Een tafelfan er voor werkt prima en ik moet nog meemaken dat het iets kapotmaakt.

Ik zeg er gelijk bij dat als je PC het niet trekt met dit weer je koeling gewoon zuigt en je je PC anders op moet bouwen. Per definitie. Overklokken is leuk .. lekker veel videokaarten en zo er in hangen eveneens. Maar de bottom line is dat de PC stabiel moet zijn. Ook als het binnen 40 graden is. Dagen .. weken aan een stuk zonder 1 crash.

Als ik het zijpaneel van mijn kast af trek stijgen de temps gemiddeld een graad of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:32

krvabo

MATERIALISE!

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:19:
[...]

Dat zou ik dus niet doen. Die fan is niet geïsoleerd tegen de electronische straling, en het doet inderdaad wonderen voor de levensduur van je onderdelen in je computer: die verkort! De fans in je kast zelf zijn geïsoleerd tegen die straling en zullen dus niet schadelijk zijn. Diezelfde tafelventilator op de voorkant van je kast richten waar je intake zit kan wel.
Zet jij je ventilator IN je kast :?
De luchtstromen uit de ventilator hebben geen elektronische straling.. (tenminste, afaik :') ).

Ik heb overigens geen intake aan de voorkant, maar aan de onderkant. Hierdoor is het wat lastig de ventilator daarvoor te zetten heh :P

Als je airflow echt zo zuigt dat je pc crasht dan is de snelste manier zonder het verbouwen van je hardware gewoon een tafelventilator ervoor. Dit is echt niet schadelijk zolang je het ding niet op 2 cm van de hardware houdt.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 17:28
Anoniem: 4629 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:23:
Als ik het zijpaneel van mijn kast af trek stijgen de temps gemiddeld een graad of 5.
Bij mij is het anders om. Komt doordat er weinig koude lucht in de kast komt. Als ik de zij paneel verwijderd komt er meer koele lucht bij de GPU en CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:36:
[...]

Bij mij is het anders om. Komt doordat er weinig koude lucht in de kast komt. Als ik de zij paneel verwijderd komt er meer koele lucht bij de GPU en CPU.
hangt er allemaal vanaf hoe goed je airflow in je kast is he ;)

véél fans (verhouding intake=outtake) zullen altijd koele lucht in de kast blazen en warme lucht afvoeren.
weinig fan's de warmte blijft hangen in de kast

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:13:
Een gesloten kast heeft een betere airflow (= betere koeling) dan een open kast.
Dat is slechts theorie.

Alleen als jij een grote hoeveelheid fans perfect gepositioneerd hebt gaat dit op. Onder normale omstandigheden is een open kast koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:47:
[...]

Dat is slechts theorie.

Alleen als jij een grote hoeveelheid fans perfect gepositioneerd hebt gaat dit op. Onder normale omstandigheden is een open kast koeler.
Eigenlijk is het andersom: Bij een normale omstandigheid is een dichte kast koeler (en dat kan met één of twee casefans al), bij een slechte omstandigheid is een open kast koeler.

De grote fout die vaak gemaakt wordt is gewoon een gare aiflow of een kast die aan alle kanten open is nemen. Een airflow die niet van één kant beneden naar een andere kant boven gaat, een PSU die hete lucht af moet voeren, of een kast als de Antec Nine Hundred (kippengaas). Dat koelt niet, omdat de lucht niet goed beweegt. Op een gegeven moment is de lucht warm geworden, en dan?

Dat een 'normale' kast beter koelt als het sidepanel eraf is zegt enkel dat er dan meer luchtverplaatsing is op de plaatsen waar dat nodig is, iets dat erg veel zegt over de plaatsing en het gebruik van fans en luchtroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

TheZeroorez schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:53:
Eigenlijk is het andersom: Bij een normale omstandigheid is een dichte kast koeler (en dat kan met één of twee casefans al), bij een slechte omstandigheid is een open kast koeler.

De grote fout die vaak gemaakt wordt is gewoon een gare aiflow of een kast die aan alle kanten open is nemen.
Ik ben het helemaal met je eens, alleen denk ik dat de laatste zin opgaat voor het gros van de kasten. Daarom zeg ik dat een open kast meestal koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:47:
Ik heb een paar kasten vol servers. Bij een deel gaat de koeling volop draaien, zonder bovenpaneel, en een deel schakelt gewoon binnen een paar minuten uit om echte oververhitting te voorkomen. Zonder deksel is de airflow zo verstoord dat ze niet goed _kunnen_ functioneren.

Da's niet heel erg representatief, maar geeft wel aan dat in veel situaties airflow cruciaal kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 02-08-2008 18:10 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1