Potmeters vervangen in HK6300

Pagina: 1
Acties:

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:52
Na 18 jaar zijn de potmeters in mijn oude HK6300 op. Als ik deze voor 20euro weer kan maken zou dat fijn zijn.

Wat allemaal aan zijn einde is

- Speaker selector
- Volume Pot
- Balans Pot
- Cartridge schakelaar (tussen MM/MC)

De volume pot is makkelijk vervangbaar. maar over de andere heb ik een paar vraagjes

Is een balans potmeter gewoon een normale potmeter en kan hij ook worden vervangen door een normale potmeter ?

waar kan je een schakelaar & speaker selector halen

Zal vandaag eens kijken naar de waardes

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt 85000 verschillende potmeters.

maar meestal is het een normale, werkt contactspray niet meer ? of zijn ze letterlijk versleten

je weet dat er verschil is tussen logaritmisch en linear toch ?

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 02-08-2008 14:38 ]

Iperf

Verwijderd

Normaal is het zo, dat potmeters in terugkoppelcircuit lineair zijn.
Worden ze tussen signaal in en ground in gezet, dan zijn ze logarithmisch.
Balanspotmeter, die dubbel is uitgevoerd, is in pricipe van normale constructie, maar van 1 kanaal worden de uiteinden gekruist. Soms al zit psies in het midden van de loperbanen 1 stukje geleidend materiaal, zodat "midden"ook echt midden is.
Voor de L.S. schakelaar zul je zware constructie moeten zoeken, omdat er Ampères door de contacten kan lopen.
Je ingangsselectieschakelaar kan daarentegen van een normale constructie zijn, omdat de stromen nihil zijn. Ideaal zou zijn, als daar vergulde contacten in zitten.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:52
Nu wel voor de volume pot moet je een liniair oplopende pot hebben. Voor de balans een logaritmiche

http://shop.conrad.nl/Ele...ponenten/Stereo_potmeter/

Duur is het niet...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou voordat je begint te kopen, eventjes die balans pot doormeten. Ik had er laatst eentje uit een oude sonyversterker en die had een heel erg vreemd weerstandsverloop. Daar zat in het midden (zoals al gezegd is) een stukje dat veel beter geleidde.

effe checken dus :)