[Exchange 2003] Disable NDR event 3030

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hallo,

Op mijn Exchange 2003 server krijg ik in mijn eventlog heel veel NDR events (code 3030). Deze worden gegenereerd omdat de afzenders van spam van mijn anti-spam pakket een NDR krijgen. Nu is het probleem dat deze dus allemaal worden gelogd.

Bij Servers -> servernaam -> properties -> diagnostic logging staat 'none' bij de optie die hierbij hoort. Desondanks worden ze toch in mijn eventlog gezet.

Hoe krijg ik dit uit?

• Dennis
  • Nu online
Niemand een ideee?

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 09:51
Volgens mij moet je gewoon je anti-spam applicatie beter configureren. Tenzij het een of ander bericht is waarop mensen moeten reageren om aan te tonen dat het geen spam is (iets als een Turing test), is terugsturen naar zogenaamde afzenders van spam is niet alleen zinloos, het is ook nog eens vervuilend.

Vreemd trouwens als een anti-spam applicatie anno 2008 dat nog doet :/

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Welk anti-spam pakket hebben we het over?
Maarten @klet.st schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:44:
[...]
Vreemd trouwens als een anti-spam applicatie anno 2008 dat nog doet :/
Als je in Exchange System Manager bij IMF aangeeft dat hij SPAM moet rejecten, wordt ook een NDR gestuurd, dus zo vreemd is dat niet toch? Ik ben het echter wel met je eens dat het niet zou moeten gebeuren, maar dat is wat anders... ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.weidema.eu/images/ex_rej.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door SierdW op 04-08-2008 15:57 ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 09:51
SierdW schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:56:
Welk anti-spam pakket hebben we het over?

[...]

Als je in Exchange System Manager bij IMF aangeeft dat hij SPAM moet rejecten, wordt ook een NDR gestuurd, dus zo vreemd is dat niet toch? Ik ben het echter wel met je eens dat het niet zou moeten gebeuren, maar dat is wat anders... ;)
[afbeelding]
Je kan ook voor 'delete' kiezen, wat een stuk vriendelijker is dan een reject, vanwege die NDR. Die NDR is toch zinloos:
  • Echte (lees: ongewenste) spam gebruikt andermans (of soms niet bestaande) e-mail adressen. Het e-mail adres van eht slachtoffer (wiens adres misbruikt is) wordt dus bedolven onder NDR's
  • Bij massaal verstuurde mail (al dan niet unsollicited) wordt ook nagenoeg altijd een e-mail adres gebruikt waarvan de mailbox niet gelezen wordt (noreply@bedrijf.nl bijvoorbeeld). Een NDR zal hier wel aan het juiste adres zijn, maar hier wordt vaak toch niets mee gedaan, ook al zou dat wel netjes zijn (bij NDR's automatisch uitschrijven bijvoorbeeld).
Ben wel benieuwd wat de default actie is trouwens.

[ Voor 1% gewijzigd door Maarten @klet.st op 05-08-2008 11:46 . Reden: Je wilt spam natuurlijk DELETEN, niet no action ;) ]

• Dennis
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik GFI MailEssentials. Ik heb zelf gekozen om een NDR te versturen, maar die gedachte komt nog uit de tijd dat ik hoopte dat de spamverstuurder het adres dan vanzelf van zijn adressenlijst af zou halen. Inmiddels weet ik ook dat dat een utopie is ;).

Misschien moet ik er maar voor kiezen om überhaupt geen NDR meer te versturen, dan is het probleem uiteraard ook opgelost. Maar het blijft toch raar dat in de configuratie staat dat er geen events moeten worden gelogd bij het versturen van een NDR terwijl deze dan toch worden gelogd...

Verwijderd

Dat is niet helemaal waar, default krijg je altijd wel iets aan logging in je event log. None betekent dat alleen critical en errors worden gelogd:
Exchange server diagnostic logging levels

• Dennis
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:16:
Dat is niet helemaal waar, default krijg je altijd wel iets aan logging in je event log. None betekent dat alleen critical en errors worden gelogd:
Exchange server diagnostic logging levels
Ik blijf het raar vinden. None is toch 'none'. Anders hadden ze een logginglevel toe moeten voegen: 'really none'. :P.

Verwijderd

Juist helemaal niet raar, als er een error optreedt wil je natuurlijk wel dat die gelogd wordt, zodat je hem ook kan oplossen, zonder dat je daar voor logging omhoog moet schroeven. Anders weet je niet wat er aan de hand is :)
Pagina: 1