Opstart probleem i.cm. Promise Fasttrack 4310

Pagina: 1
Acties:

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
Beste medetweakers,

situatie

Vandaag van een kennis van mij een pc overgenomen. het moederbord in deze pc is de asus P5LD2 Deluxe.

Ik heb 2 WD raptors in Raid 0 hangen waarop windows XP pro is geinstalleerd. dit alles op de Intel controller van het moederbord. De silicon is tevens uitgeschakeld in de BIOS.

De installatie van Windows verliep echter niet van een leien dakje. Na het kopieren van de installatiebestanden wilde windows de installatie niet verderzetten. Ik kreeg de melding: "please insert proper boot device or boot media. press any key to continue".

Als ik dus nu de PCI controller weer in een slot doe krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.

[bProbleem][/b]

Na wat gevloek bleek het uiteindelijk aan mijn externe PCI Promise Fasttrack 4310 controller te liggen, waaraan 3 HDD's (allemaal JBOD volumes) hangen. Eens deze van het moederbord verwijderd was, was er geen enkel probleem meer en kon ik de installatie verderzetten.

Na het installeren van drivers en software nogmaals geprobeerd. Maar deze keer met een P-ATA IDE disk. en je raad het alweer dezelfde foutmelding :( :(

Ik heb het bios al helemaal overlopen, maar kan echt niets tegenkomen van opties waarmee ik ofwel mijn externe sata controller + de interne aan de praat krijg of wel een IDE disk + de interne controller.

Verder zijn de schijven zélf allemaal in orde.

Verder heb ik al op google en GOT gezocht (wellicht met de verkeerde zoektermen), maar ik vind bitterweinig.

Op de schijven die aan de promise hangen staat al mijn data. (vooral van school) Graag zou ik deze schijven samen met deze controller terug kunnen gebruiken op mijn asus P5LD2 Deluxe mobo.

Heeft iemand van jullie de goeden oplossing/tip

Bedankt, ik hoor het wel!

EDIT: de IDE drive werkt!

Er zijn 3 ide poorten op^het moederbord. Eentje aan de zijkant van de sata aansluitingen en 2 naarst PCI slot 3. Op diegene naast de sata aansluitingen moeten mijn optische drives.

Nu alleen nog die raid controller aan de gang krijgen... die geeft nog altijd diezelfde fout. Maar ik kan voorlopig verder.

Bedankt, voor al wie deze hisory heeft gelezen tot nu toe. Als er nog oplossingen uit de bus komen hoor ik het graag!

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter Kimpen op 02-08-2008 19:34 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je probleem is waarschijnlijk de onboard Promise cotroller, deze conflicteerd met de PCI kaart met Promise chip. Zelf heb ik dit geha met een Dual Athlon moderbord van Gigabyte. Het ligt niet zozeer aan Gigabyte, maar meer aan Promise controllers die bepaalde recources claimen en deze niet willen delen. Waarschijnlijk claimen beide controllers dezelfde recourses. Het utschakelen van de onbaord controller zal voor problemen blijven zorgen, dit was bij mij ook het geval.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Pieter Kimpen
ok, bedankt voor uw antwoord.

Ik dacht al zoiets. Zijn er eventueel wél controllers die 200% zeker werken met dit bord?
Verder blijf ik toch ook problemen aanhouden met de IDE-drives. Ik heb nu gisteren die kabels omgewisseld. Nu werkt de IDE schijf, maar nu werken de cd-rom drives niet meer.

Kan er mij iemand duidelijk maken waarvoor de IDE poort aan de zijkant van het moederbord dient? Uit de handleiding wordt ik niet veel wijzer. En hoe moet ik dan alles aansluiten zodat mijn IDE-schijf en cd-rom spelers alle 3 werken.

Morgen komt die persoon van wie ik alles heb overgenomen, om het zaakje helemaal na te kijken en opnieuw te assembleren.

Ik hoor het wel!

EDIT: buiten de fasttrack controller werkt alles nu naar behoren. 't lag aan een verkeerde IDE kabel.

EDIT 2:

Ondertussen ook de oplossing gevonden om mijn "overblijvende" sata-schijf aan te koppelen.

Ik ga een sata naar e-sata kabeltje kopen (http://www.alternate.be/h...Details.html?artno=RIBC32)

Vervolgens haal ik dan een plaatje weg (om uitbreidingskaarten in te zetten), waarlangs ik het kabeltje naar buiten toe kan leiden, om het vervolgens op de e-sata poort van het moederbord aan te sluiten.

Zo kan ik dan toch alles aankoppelen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Pieter Kimpen op 05-08-2008 17:08 . Reden: typo's ]

• Pieter Kimpen
Hoi,

Toch nog even een vraagje: welk type/merk van RAID controller zal 200 % werken met mijn P5LD2 Deluxe mobo (een areca misschien?), want voor ik weer over ga tot de aankoop van zo'n duur ding wil ik het toch eerst met zekerheid weten.

Heeft hier iemand ervaringen mee?

Voor de rest werkt nu echt alles, en het e-sata kabeltje is besteld.