Toon posts:

[SCSI] Seagate Cheetah 36GB 10K RPM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Bovenstaande hardeschijf kan ik gratis krijgen. Volgens de specs heeft het ding een Ultra320 SCA-2 80pins interface. Als ik in de pricewatch zoek kan ik sowieso al geen 80pins controllers meer vinden, dus ik ga ervanuit dat die dingen te oud zijn om nog nieuw te krijgen?

Nu vraag ik me af, vooral omdat ik echt nog nooit iets met scsi heb gedaan, of het het geld waard is een eventueel tweedehands controllertje te zoeken voor deze hardeschijf en deze te gebruiken als bootschijf.

Ik boot momenteel van een 250GB 7200RPM Western Digital. Is deze cheetah daadwerkelijk sneller als windows/progdisk? En is 't uberhaupt de moeite om er geld in te investeren voor de controller, of zou ik dat geld beter kunnen investeren in bijvoorbeeld een Samsung Spinpoint van 750GB of 1TB?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Samsung. Die verslaat die scsi schijf goed tot gruwelijk, afhankelijk van hoe oud die seagate is. Weet je een type nummer? XL? ES? whatever

SCA is hotswap, en direct voor op een controller heb je daar een converter voor nodig. Alleen doen als je die controller en converter en kabel met terminator voor heeeel weinig kan krijgen. En dan nog moet je het niet voor snelheid doen, maar voor het elitaire genot dat scsi heet.. Oww k nerd...

[ Voor 75% gewijzigd door maratropa op 02-08-2008 13:25 ]

specs

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Access/seek times zullen best leuk zijn van de Seagate SCSI. Maar wat doe je als je schijf stuk gaat, ga je dan een nieuwe schijf kopen of koop je dan toch een goedkopere SATA? Lijkt me dat dit ook meespeelt in je overweging. Bovendien is het schijfje ook maar 36GB. Met een grote XP/Vista installatie zit hij dan al snel vol.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zou me gewoon een Samsung SpinPoint F1 halen, die zijn ook erg snel, en je hoeft je geen zorgen te maken over een scsi controller. Als die Cheetah de geest geeft, sta je daar mooi met je scsi controller.

March of the Eagles

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij That's IT kan je goedkoop een convertor kopen, maar dat zou ik alleen doen als je al een U2W, U160 of U320 SCSI controler met bijbehorende geschikte 68pins kabel hebt.
Qua snelheid... tja, leuk zo'n 36GB disk. Lekker lage seeks, maar daar houdt het ook mee op. Die schijf wordt qua doorvoersnelheid links en rechts voorbijgelopen door moderne 7200RPM disks. Gaat het je echt om de seeks, dan zou ik zelf eerder een WD Raptor kopen dan dat ik zou investeren in een SCSI set om deze gratis disk aan de praat te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, lijken me vier vrij duidelijke reacties. Ik had al ongeveer zo'n vermoeden. Het is idd een hotswappable disk.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 18:37

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:15:
Hej,

Bovenstaande hardeschijf kan ik gratis krijgen. Volgens de specs heeft het ding een Ultra320 SCA-2 80pins interface. Als ik in de pricewatch zoek kan ik sowieso al geen 80pins controllers meer vinden, dus ik ga ervanuit dat die dingen te oud zijn om nog nieuw te krijgen?
Ik zou het alleen doen als je bijvoorbeeld deze schijf al hebt of een scsi workstation/server hebt.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:15:

Nu vraag ik me af, vooral omdat ik echt nog nooit iets met scsi heb gedaan, of het het geld waard is een eventueel tweedehands controllertje te zoeken voor deze hardeschijf en deze te gebruiken als bootschijf.
Ik zou er niet aan beginnen. De scsi-schijven van Seagate hebben nooit echt geweldig gepresteert in desktopapps. Deze schijf zal in desktoptoepassing duidelijk minder presteren dan een moderne 7200 toeren schijf en zal ook nog eens een pokkeherrie produceren. Deze schijven werden gemaakt voor servers waar geluidsproductie niet echt een issue is. Scsi-flatcables wil je ook niet in een opgeruimd systeem.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb zelf een paar van dat soort schijven, en ook ooit eens geprobeerd als bootschijf voor Vista/XP. Ging stukken trager dan met een willekeurige 7200RPM disk, en al helemaal in vergelijking met mn Samsung Spinpoint F1.

Die dingen zijn eigenlijk te oud vandaag de dag, ze zijn ingehaald door de hedendaagse technieken..voor zover dat bij HDD's van toepassing is ;)

Verder, wat Femme zegt. Ze maken lawaai dat je écht niet wilt..

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik ben nog op zoek naar een 73 GB variant van je schijfje! liefst met 15kilotoeren.
(dat van de snelheid klopt overigens: ik heb een raid-10 opstelling onder windows 2000 en haal een max transfer met atto zo van de rond de 100 MB/s, op een 66mhz raid-controller, wel rock-solid!)

[ Voor 55% gewijzigd door Witte op 06-08-2008 14:49 ]

Houdoe

Pagina: 1