Toon posts:

XP installeren op SATA2 harddisk lukt niet !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dacht even snel een nieuw pctje in elkaar te zetten.

precies volgens de best buy guide.

wat schertst mijn verbazing als XP helemaal niet geinstalleerd kan worden op de samsung spinpoint sata2 van 750 GB ? kennelijk is er iets met xp drivers, want ubuntu wordt feilloos geinstalleerd.

het stopt elke kaar bij het formatteren.

vervolgens heb ik de schijf van 3 naar 1,5 gb teruggezet via de samsung website. helpt niet.

wie weet hoe dit werkt ?

waar kan ik de SATA drivers en dan via de F6 truc installeren ?

vreemde jongens hoor die samsung

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 10:18
Is inderdaad een kwestie met F6 de drivers installeren. Bij Gigabyte kan je de drivers zo van hun site plukken (Producten => Mobo's => Jouw socket => Jouw mobo => Drivers).

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Even voor de goede orde; dit heeft niets met Samsung van doen. De SATA controller op je moederbord wordt niet door Windows ten tijde van de installatie ondersteunt. Dit zou je met ieder SATA device bij Windows XP hebben bij het door jou gebruikte moederbord.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je wel een Windows XP SP2 of hoger cd'tje? In de Windows XP met/zonder SP1 zaten die satadrivers nog niet ingebakken. Je kan idd met de F6 truuk je drivers installeren. (op F6 rammen aan het begin van je windows install als er gevraagd wordt om Sata/raid drivers te installeren).

Eventueel je satadriver en/of SP3 slipstreamen op 1 cd'tje scheelt na het installeren het nodige update werk (mocht het gelukt zijn om die driver te slipstreamen).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:47
Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:59:
Heb je wel een Windows XP SP2 of hoger cd'tje? In de Windows XP met/zonder SP1 zaten die satadrivers nog niet ingebakken. Je kan idd met de F6 truuk je drivers installeren. (op F6 rammen aan het begin van je windows install als er gevraagd wordt om Sata/raid drivers te installeren).

Eventueel je satadriver en/of SP3 slipstreamen op 1 cd'tje scheelt na het installeren het nodige update werk (mocht het gelukt zijn om die driver te slipstreamen).
Sommige mensen blijken het nog steeds niet te snappen. Tussen XP Pre-SP2 en SP2 zit qua drivers voor SATA totaal geen verschil. Intel SATA wordt altijd opgepakt, mits deze in IDE-mode draait. NVIDIA werkt ook altijd, mits niet in RAID-mode draait. VIA VT8237RPlus werkt ook standaard en dat geldt ook voor SiS

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

mad-dog schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:08:
[...]
Sommige mensen blijken het nog steeds niet te snappen. Tussen XP Pre-SP2 en SP2 zit qua drivers voor SATA totaal geen verschil. Intel SATA wordt altijd opgepakt, mits deze in IDE-mode draait. NVIDIA werkt ook altijd, mits niet in RAID-mode draait. VIA VT8237RPlus werkt ook standaard en dat geldt ook voor SiS
Duidelijk, wist ik nog niet, dankje voor de opheldering.

Maar je noemt nu een aantal chipsets die 'gewoon moeten werken' maar bij 2 chipsets moet je hardeschijf wel of niet in een bepaalde modus draaien om überhaupt gebruikt te kunnen worden als harde schijf voor je windows install.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:59:

ja ik heb een upgrade SP2 gebruikt.

maar het probleem is opgelost !!

omdat het downgraden van de samsung niet hielp heb ik toch maar even in de MSI manual gekeken en daar stond in dat PCI busmaster default op "disabled" zou moeten staan bij gebruik van sata harddisk.

daarna liep de setup XP weer als vanouds.

ik vraag me af of het ook was gelukt zonder het downgraden van de harddisk.maar dat doe ik wel de volgende keer.

kortom: let op de instellingen in je bios !!

grappig is overigens wel dat ubuntu 8.04 geen enkel probleem had met deze foutieve bios instelling.

maar ja, linux is dan ook veel stabieler van windows......:-)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 20:42:
maar ja, linux is dan ook veel stabieler van windows......:-)
Dan raad ik je aan om gewoon Ubuntu te gaan gebruiken. (Windows wordt overigens ontwikkeld door goede Christenen; Linux niet... daar zitten atheïsten achter zonder enig respect voor welke authoriteit dan ook! :+)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Ja, want of je SATA hd herkend wordt afhankelijk van een BIOS setting, heeft echt wel te maken met hoe stabiel een OS is... :o
Pagina: 1