Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist nieuw ram geheugen gekocht (OCZ2T800C44GK Titanium Edition PC6400 2x2GB)

voor mijn PC. Alles liep perfect op Windows Vista maar toen ik mijn nieuwe geheugen in mijn PC had gestopt kreeg ik de volgende melding als BlueScreen:

Not fully ACPI compliant. En nog een heel reeks meldingen en dat ik mijn Vendor moest updaten.

Moet ik iets instellen in de BIOS of updaten? Zodat het geheugen wel wordt ondersteund.
Dit is mijn moederbord: P5N32-SLI Premium.

Ben benieuwd als iemand hier raad mee weet.

Gr.
Tychon

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Ik zeg: Probeer Google eens. Zoals ik het zo gauw zag waren er genoeg mensen met het probleem. Zoek gewoon eens alleen op ''Not fully ACPI compliant.'' oid. En wat voor biosversie heb je atm? De nieuwste? Zo nee dan zou ik hem eens proberen te updaten :)

Btw.. Welkom op GOT! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door kapert op 01-08-2008 22:54 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat was je vorige geheugen? en heb je het bij je oude geheugen gedrukt (aan de titel te zien wel)
staat je nieuwe geheugen op de QVL (qualified vendors list) van je moederbord

update iig je bios zoals al voorgesteld (dit dus zonder je nieuwe setje er bij)

en volgens mij is je oude setje langzamer dan je nieuwe setje geheugen en zou het perfect moeten werken als je alleen je nieuwe setje in je computer laat zitten.

Verder is 6GB niet handig als je een 32-bits versie van windows draait omdat hij maximaal 3,25GB kan mappen en dus bijna de helft van je geheugen voor joker in je computer zit.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Edit: Wiethoofd is me al voor

Je moederbord ondersteund 4 x 240-pin DIMM sockets support max. 4GB DDR2 400/533/667/800 non-ECC memory

[ Voor 156% gewijzigd door McWolf82 op 01-08-2008 23:10 ]

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
Wiethoofd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 22:58:
[...]

Verder is 6GB niet handig als je een 32-bits versie van windows draait omdat hij maximaal 3,25GB kan mappen en dus bijna de helft van je geheugen voor joker in je computer zit.
Ik heb 2 x 2 GB in mijn pc zitten, windows XP 32 bit, en bij mij wordt 3,5 GB geheugen herkent :) Dus "maar" 512MB wat ik niet kan gebruiken. Maargoed, 6 GB is idd wel zonde in 32 bits windows.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:55

BS

BackSlash schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 11:02:
[...]

Ik heb 2 x 2 GB in mijn pc zitten, windows XP 32 bit, en bij mij wordt 3,5 GB geheugen herkent :) Dus "maar" 512MB wat ik niet kan gebruiken. Maargoed, 6 GB is idd wel zonde in 32 bits windows.
Ik heb ook 2x2 gb ram met vista 32bits met sp1 en dan herkent hij wel 4 gb

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
BS schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 15:50:
[...]

Ik heb ook 2x2 gb ram met vista 32bits met sp1 en dan herkent hij wel 4 gb
Herkennen en gebruiken zijn twee verschillende dingen... Misschien dat Vista met PAE werkt, maar of alle applicties daar blij mee zijn? :?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
@ BS Hij herkent er 4gb ja, maar hij heeft geen 4gb tot zijn volledige beschikking..

[ Voor 3% gewijzigd door rscheper op 02-08-2008 15:55 ]

Verwijderd

(semi-offtopic: Mijn bios herkent 3GB, maar Vista 32bit beweert vrolijk dat er 4 GB beschikbaar is. (ik heb ook 4GB er in zitten, maar dat van het Bios snap ik niet)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 16:02:
(semi-offtopic: Mijn bios herkent 3GB, maar Vista 32bit beweert vrolijk dat er 4 GB beschikbaar is. (ik heb ook 4GB er in zitten, maar dat van het Bios snap ik niet)
Vista heeft met SP1 een software truukje dat wel alle 4GB ziet en weergeeft maar er 'maar' 3,25 tot 3,5GB van gebruikt (afhankelijk van je moederbord hoeveel je windows 32-bit kan mappen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 16:02:
The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed (vanaf MSDB)
CAUSE
This behavior is the expected result of certain hardware and software factors.

Various devices in a typical computer require memory-mapped access. This is known as memory-mapped I/O (MMIO). For the MMIO space to be available to 32-bit operating systems, the MMIO space must reside within the first 4 GB of address space.

For example, if you have a video card that has 256 MB of onboard memory, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system.

The reduction in available system memory depends on the devices that are installed in the computer. However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB.

If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB.
edit:
met wiethoofd dus

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook nog even verder gezocht en ik moet misschien even de voltages instellen. Ik run nu Windows Vista x64 op mijn PC. Dus die 6GB wordt wel door Vista ondersteund.

@Wiethoofd: Ik had de BIOS ge-update alleen met mijn nieuwe bankjes erbij. Dus zoals je aangeeft zal ik straks het eerste zonder de nieuwe bankjes moeten updaten en klopt de bankjes die ik heb aangeschaft zijn nieuwer als mijn vorige.

@ McWolf82: Mijn moederbord ondersteund meer dan 4GB hoor, in de handleiding van mijn moederbord staat zelfs 8GB.

Ik probeer straks wel even die voltages goed te zetten in de BIOS en kijken wat er dan gebeurd.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

32bit adresbus legt niet een beperking de hoeveelheid geheugen dat je kan insteken. Wel de hoeveelheid adressen dat je hebt. Je hebt 4 Giga-adressen om naar allerlei geheugens te laten verwijzen.

Beetje het idee van een paal met bordjes die naar allerlei bestemmingen verwijzen. Op een gegeven moment hangen er bordjes van de grond tot aan het topje van de paal zodat er geen nieuwe verwijzingen erbij kunnen. De bestemmingen bestaan wel, maar je hebt geen verwijzing naar de bestemmingen.

Niet alleen je ram heeft adressen nodig, ook alle andere vormen van geheugens hebben adressen nodig om ze te kunnen benaderen. VGA bios, grafische geheugen, firmware in allerlei hardware,... Ook zij willen adressen zodat je minder adressen vrij hebt voor de ram. Het is relatief safe om te zeggen dat je slechts 3,1 à 3,2 Giga-adressen overhoud, want de grootste grafische kaart dat de "gemiddelde gebruiker" kan insteken heeft 512 tot 768 Mega-adressen nodig.

PAE is een kunstgreep om een 32bit processor met een ietsje bredere adresbus uit te rusten. Dat moet ook op het (server)moederbord doorverbonden zijn. Beetje het idee van meerdere palen met bordjes en de processor kan naar paal 0 of paal 1 of paal x kijken. Dat zorgt voor overhead zodat men PAE liever wilt vermijden.

64bit processor en OS kan een veel bredere adresbus (bv 40bits, 1 Tera-adressen) aanspreken. Een paal dat boven de vliegtuigen uittorent, kan eenmaal meer bordjes bevatten. :D

Om Windows uit te sluiten, kan je Memtest86+ op een schijfje branden, ermee booten en een nachtje laten draaien. Als het tijdens het eerste uur errors regent, dan is er iets mis.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Even voor de mensen die wel denken dat ze met vista SP1 4GB tot hun beschikking hebben, dit is fout.
Microsoft heeft express bij SP1 gezorgd dat er 4GB wordt weergegeven om mensen niet te laten denken dat er niet 4GB in zit, hier kan overigens maar 3.2-3.5GB van gebruikt worden!

http://specs.tweak.to/15535

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

nForce chipsets kunnen volgens mij niet op volledige snelheid draaien wanneer alle geheugenbanken vol zitten. Als je 800 MHz wilt draaien kan dat alleen via overklokken.

De simpele versie van het 4Gb misterie in Vista SP1:

What's included in Windows Vista Service Pack 1 (SP1)
Changes in memory (RAM) reporting

SP1 also changes how the random access memory (RAM) that is installed in your computer is reported. Before SP1, the amount of memory reported was equal to the amount of memory that Windows was able to use. In SP1, the amount of memory reported is the amount of memory that is actually installed on your computer. If you have 4 gigabytes (GB) of memory installed, you’ll now see 4 GB of memory reported by features such as System or Performance Information and Tools in Control Panel. This change can only happen if your computer's basic input/output system (BIOS) is capable of displaying that much RAM.
Pagina: 1