Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Dreamweaver]Links in nieuwsbrief

Pagina: 1
Acties:

• a3aanm
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo,

Alleereerst moet ik even vertellen dat dit de eerste keer is dat ik buiten wat kleinigheden met dreamweaver aan de slag ga. Ik heb vrijwel geen ervaring met het programma dus ik zal wat extra uitleg nodig zijn. Ik heb de huisregels aardig doorgenomen denk ik dus ik hoop dat ik mijn Topictitel en mijn bericht goed opgesteld heb/ ga hebben.

het volgende is het geval.

Ik probeer provisorisch een nieuwsbrief te maken voor het Hotel waar ik werk. Het is niet iets heel bijzonders maar dat wil ik langzaam uitbreiden naarmate ik het beter onder de knie krijg.
Ik heb nu, vind ik zelf best iets leuks opgezet maar ik loop tegen een aantal probleempjes aan.

de eerste:
Ik maak in de nieuwsbrief gebruik van een aantal links zoals naar de menukaart op de website of bijvoorbeeld de site van een evenement wat zich in de buurt afspeelt. Ik heb op de plek dan een hyperlink aangemaakt met als target bijvoorbeeld: http://www.google.com *niet relevante website verwijderd*
Nu is het probleem dat als ik hem nu opsla en hem open met de browser, de links gaan verwijzen naar de map waar de nieuwsbrief is opgeslagen dus C:\documents and setting\Adriaan\Mijn documenten\nieuwsbrieven[u]http://www.google.com[/u]
De link die ik dus had gemaakt is onbruikbaar geworden.
Wat kan ik hier tegen doen?

De tweede.

Hoe kan ik deze nieuwsbrief het beste versturen. Ik wil de brief de eerste keer gewoon via het "info"adres versturen. Het zijn maar 300 adressen dus ik denk dat geen probleem moet zijn. ik bedoel met "hoe": Hoe krijg ik het verzonden zoals ik het opgesteld heb.

Ik heb geprobeerd alles zo gedetailleerd uit te leggen als ik kan, nogmaals heb ik weinig ervaring dus als ik iets achterwege laat qua info was ik me er niet van bewust.

Bedankt

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
a3aanm schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:04:
Ik heb op de plek dan een hyperlink aangemaakt met als target bijvoorbeeld:
Je moet niet de target gebruiken, die is voor andere doeleinden. Je moet de href (link) gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.cwrl.utexas.edu/files/dreamweaver_hyperlink.gif

Verder wil je helemaal geen nieuwsbrief bedoeld voor email maken in Dreamweaver (althans; maak het dan niet te gek zeg maar :P ). Mailclients zijn bastards die allemaal andere interpretaties hebben van HTML in email en buiten een paar heel basic functionaliteiten zoals wat tables e.d. kun je niet gaan zonder dat het er op allerlei plaatsen in allerlei mailclients gaar gaat uit zien.

[ Voor 95% gewijzigd door RobIII op 01-08-2008 14:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vast wat tips voor je mailing dan:

- Geen html, head, body.. begin meteen met <table> (zie punt 2 ;) )
- Zo simpel mogelijk werken met tables
- Geen externe css, alles inline doen
- Geen backgrounds, Outlook 2007 ondersteunt dit niet :{

Ik vind zelf dat teveel bedrijven html-mails onderschatten. Kreeg laatst een mail van een groot bedrijf en dat was dan 1 plaatje met imagemaps, maar gmail filtert dat eruit, dus ik had 1 plaatje zonder dat ik er maar iets mee kon :| Raar en zonde, want ik had meer info willen hebben over wat dingen.

Of nieuwsbrieven die helemaal opgefokt zijn (werderom in gmail) en als ik dan netjes terugmail dat ik ze niet kan lezen dan hoor je er niks van, krijg je na een paar weken weer een opgefokte nieuwsbrief. Zonde zonde zonde...

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 01-08-2008 16:44 ]

• a3aanm
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
RobIII schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:07:

Verder wil je helemaal geen nieuwsbrief bedoeld voor email maken in Dreamweaver (althans; maak het dan niet te gek zeg maar :P ).
Wat zou je dan aanraden? Ik maak het inderdaad niet te gek. Beetje tekst, logootje. Kalenderbalkje links, leuke info midden+rechts. Algemene info onderaan. Paar plaatjes ingevoegd voor illustratie en wat linkjes voor de "leuk"

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

• Cartman!
  • Niet online
Dreamweaver kun je wel gebruiken, maar dan in de 'Code' stand en niet in de 'Design' stand, of anders een editor als Notepadd++ (gratis) of UltraEdit (betaald)

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Cartman! schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:43:
- Geen html, head, body.. begin meteen met <table> (zie punt 2 ;) )
- Zo simpel mogelijk werken met tables
- Geen externe css, alles inline doen
- Geen backgrounds, Outlook 2007 ondersteunt dit niet :{
Op deze manier ga je er vanuit dat er geen e-mailclients met fatsoenlijke css-ondersteuning bestaan, waardoor bij voorbaat élke ontvanger een gare mailing binnenkrijgt. Da's helemaal niet nodig en leert alleen maar om ranzig te blijven werken, terwijl Thunderbird bijvoorbeeld een fatsoenlijk gecode mailtje als het goed is ook fatsoenlijk weergeeft.

M.i. is het dan ook raar om gebruik van backgrounds af te raden. Sure, sommigen zien de bakground niet. Missen ze dan essentiële info? Wordt je mailing er mooier als je in plaats daarvan grote vlakken met rode kruisjes ziet?

@a3aanm: als voorbeeld zou ik eens kijken naar de templates op www.campaignmonitor.com en alle tips op die site lezen. Verder haal ik uit je beschrijving dat je een driekolomsmail wilt maken, maar besef dat je slechts beperkt de ruimte hebt (600px breed is max).

Cogito ergo dubito

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Boelie-Boelie schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:51:
[...]

Op deze manier ga je er vanuit dat er geen e-mailclients met fatsoenlijke css-ondersteuning bestaan, waardoor bij voorbaat élke ontvanger een gare mailing binnenkrijgt. Da's helemaal niet nodig en leert alleen maar om ranzig te blijven werken, terwijl Thunderbird bijvoorbeeld een fatsoenlijk gecode mailtje als het goed is ook fatsoenlijk weergeeft.
Reality check: hoeveel lui gebruiken Thunderbird t.o.v. Hotmail, GMail, Outlook (express) etc.? Het kan dan wel ranzig zijn maar je zult wel voor de grootste gemene deler moeten gaan.
M.i. is het dan ook raar om gebruik van backgrounds af te raden. Sure, sommigen zien de bakground niet. Missen ze dan essentiële info? Wordt je mailing er mooier als je in plaats daarvan grote vlakken met rode kruisjes ziet?
Zolang je een 'afgescheurd schriftblaadje' als achtergrond gebruikt ( :') ) zal niemand het missen als het niet weergegeven wordt, maar hoe vaak zie je niet dat een achtergrond een onderdeel is van het grote(re) geheel van het 'design' van de mail?

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 02-08-2008 00:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Onzin. De kunst is dus juist om en een mooie mailing te maken en te zorgen dat deze overal wordt weergegeven. Voor het mooie maken hebben we designers werken en voor het maken dat t overal werkt ben ik er. Als jij denkt dat een mailing per definitie niet mooi is met 'oude' code dan kun je het gewoon niet. Dat is niet erg, maar ga dan niet roepen dat het niet kan.

Overigens houden we max. breedte aan van 630px voor mailings.

• Boelie-Boelie
Voor websites geldt dat het leesbaar en begrijpelijk moet zijn met images en css off, waarbij veruit de meeste images dus als background worden gezet, maar voor nieuwsbrieven hanteren jullie compleet andere standaarden?
En voor websites moet het cross-browser compatible zijn en zéker niet gaan voor de grootste gemene deler, maar voor e-mail moet je juist gaan voor de grootste gemene deler?!

Wat betreft die breedte, dat ligt m.i. net als bij websites weer aan je doelgroep.. Mailchimp en Campaignmonitor geven beiden max. 600px aan. Het percentage 800x600 is inmiddels wel onder de 10% is gezakt, maar ik hou graag van de meest veilige optie.

Cogito ergo dubito

• Cartman!
  • Niet online
Boelie-Boelie schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 11:52:
Voor websites geldt dat het leesbaar en begrijpelijk moet zijn met images en css off, waarbij veruit de meeste images dus als background worden gezet, maar voor nieuwsbrieven hanteren jullie compleet andere standaarden?
Ja, daar komt het wel op neer :)
En voor websites moet het cross-browser compatible zijn en zéker niet gaan voor de grootste gemene deler, maar voor e-mail moet je juist gaan voor de grootste gemene deler?!
Dan heb je mn verhaal niet begrepen. Voor html-mail ga je voor zo simpel mogelijke code, vergeet semantiek daarvoor als ie er overal hetzelfde uit moet zien. En als je dus zo simpel mogelijk werkt (oldschool tabellen) en zo min mogelijk css gebruikt (als je t gebruikt, alleen inline) dan werkt het juist crossbrowser/mailclient. Ik zorg zelf altijd dat mails er hetzelfde uitzien in hotmail, livemail, gmail, thunderbird, outlook 2003 en outlook 2007 en die mailapps dus testen in de major browsers (minstens IE6, IE7, FF2, FF3).

edit:
Over die breedte, het is niet een simpel verhaal van 800x600 maar om hoe jouw mail getoond wordt in de applicatie. Het komt vrijwel nooit voor dat jouw e-mail fullscreen wordt weergegeven, denk dus aan de mappenstructuur (vaak links), je berichten lijst etc. Dat neemt allemaal ruimte in op het scherm.

Zoals ik dus al zei: veel mensen/bedrijven weten niet waar ze rekening mee moeten houden met mailings, daarom worden ze ook vaak opgefokt en das zonde imo.

[ Voor 17% gewijzigd door Cartman! op 02-08-2008 12:15 ]

• Boelie-Boelie
Volgens mij is hier sprake van een stukje miscommunicatie. Het is overduidelijk dat nieuwsbrieven de komende jaren gebouwd zullen moeten blijven worden met tabellen en inline css. Dat is mijn punt niet. Ik viel over punt 1 van cartman, wat op mij overkomt als 'als het maar werkt' en dat vind ik toch iets te kort door de bocht.

Hoe ik erover denk, is de lijn zoals uiteengezet in het artikel How to Code HTML Email Newsletters op Sitepoint en in het Email Standards Project.

Verder is mijn reden om max. 600px aan te houden juist vanwege die mappenstructuur die je notabene zelf noemt...

Cogito ergo dubito

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 16:59
Waarom zelf maken als je er niet voldoende verstand van hebt. Tenminste, als je het bedrijfsmatig wilt gaan toepassen zou ik zorgen dat ik de materie ken. Probleem voor het bedrijf is, als jij weggaat, snapt niemand jouw code, dus hoe dan verder.

Er zijn tal van online systemen die prima werken. Ik maak zelf gebruik van Yeshello, werkt prima en kan zo over genomen worden door een noob. Toevallig ook de GoogleAd onder dit topic, dus misschien zit ik nu te spammen, bedenk ik mij eens. :)

• Cartman!
  • Niet online
Boelie-Boelie schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 02:12:
Volgens mij is hier sprake van een stukje miscommunicatie. Het is overduidelijk dat nieuwsbrieven de komende jaren gebouwd zullen moeten blijven worden met tabellen en inline css. Dat is mijn punt niet. Ik viel over punt 1 van cartman, wat op mij overkomt als 'als het maar werkt' en dat vind ik toch iets te kort door de bocht.
uhm, welk punt dan?
Verder is mijn reden om max. 600px aan te houden juist vanwege die mappenstructuur die je notabene zelf noemt...
De 630 krijg ik enkel door van de grote mailbedrijven die de mails versturen. We kunnen er een discussie over willen voeren maar ik krijg dat door van hogerhand en neem aan dat die bedrijven dat uitgezocht hebben.

• Boelie-Boelie
@cartman: ik bedoel het punt 'weg met html, head, body'. Ik krijg wel een beetje het idee dat je discussie zoekt waar het niet is, terwijl ik het meer zie als: ik geef mijn ideeën erover en probeer die te onderbouwen, jij de jouwe, en met al die overwegingen zal a3aanm waarschijnlijk wel verder komen.

Cogito ergo dubito

• Cartman!
  • Niet online
Boelie-Boelie schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:28:
@cartman: ik bedoel het punt 'weg met html, head, body'. Ik krijg wel een beetje het idee dat je discussie zoekt waar het niet is, terwijl ik het meer zie als: ik geef mijn ideeën erover en probeer die te onderbouwen, jij de jouwe, en met al die overwegingen zal a3aanm waarschijnlijk wel verder komen.
door die dingen weg te halen vergroot je de compabiliteit tussen de mailclients juist. Hoe jij er uit haalt dat dit andersom is snap ik echt niet :| Ik zoek zeker geen discussie, ik probeer iemand te helpen die niet weet waar ie mee bezig is.
Pagina: 1