Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gedeelde mappen blokkeren op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de volgende situatie voor:

Er was al een hele poos dat er een serieus aantal MB van mijn downloadlimiet gingen, terwijl ik totaal geen idee had hoe dit kwam. (300 mb/dag is geen uitzondering, en met een limiet van ondertussen 20 GB loopt dit wel op) :X

Blijkt nu dat dit door "zuslief" komt die een nogal enorme gedeelde map heeft op MSN / Live messenger. Nu weigert die om dit uit te schakelen of te verwijderen, maar ondertussen lopen de MB lekker door.

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is om dit eventueel via de router te blokkeren of iets dergelijks?

Volgende oplossingen zijn geen optie of heb ik al geprobeerd:
- lief vragen
- dreigen met geweld
- iets installeren op haar pc / zelf uitschakelen

Verwijderd

Als je in de router kan komen en je weet via welke poort er geshared word dan kan je die poort in de router toch dichtgooien?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik kan dus ook in de router.

Maar ik weet dus niet welke poort het is, en of ik met die poort te sluiten niet meteen heel MSN blokkeer?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
http://support.microsoft.com/kb/927847/nl

google is ook een vak moet je maar denken...

als je per ip poorten kan blokkeren, zou je van haar lease 1025+ tcp en udp dicht kunnen zetten, maar dan blokkeer je meer dan alleen msn

[ Voor 41% gewijzigd door Japidoff op 01-08-2008 13:07 ]

gang is alles

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

rimpeldinky

nani?

gewoon alles dichtzetten wat niet nodig is en UPNP uitzetten, msn probeert via UPNP die poorten open te gooien

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus de volgende poorten dicht gegooid, maar kan nog steeds gedeelde mappen hebben op msn..
TCP 1863
TCP/UDP 1025 – 65535

Ik zit wel met windows XP, en die poorten zijn voor Vista, maar die zijn wss niet gewijzigd neem ik aan...

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 20:49

Sherlock

No Shit

Wie is er "eigenaar / betaler" van je internetverbinding?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sherlock schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:33:
Wie is er "eigenaar / betaler" van je internetverbinding?
Dat is inderdaad een veel belangrijker vraag. Als je ouders betalen, dan heeft je zusje evenveel recht op gebruik :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Niet dat ik vind dat dit er iets toe doet, maar dat is dus mijn werkgever...

Het gaat me er me dan ook alleen maar om dat ze er nutteloze MB's doorsleurt door haar ganse muziekcollectie geshared te plaatsen via die gedeelde mappen. Wat me dus serieus begint te irriteren :X

Gemiddeld 300mb /dag x 30 dagen = 9GB van de 20 GB (die 20 GB is dan ook nog maar sinds deze maand, upgrade van telenet)...

Dus ik zou dat toch graag opgelost krijgen :'(

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is dus niet de verbinding van je ouders, maar in feite van jou, want jou werkgever betaald ervoor. Kan je niet gewoon het kabeltje uit de router trekken met de mededeling: "Als je de gedeelde mappen uitzet krijg je weer internet, anders niet"?.

Zo zou ik het in ieder geval gewoon aanpakken. Simpel en doeltreffend.

Twitter

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:39:
Niet dat ik vind dat dit er iets toe doet, maar dat is dus mijn werkgever...
Het is wel zinvol als je het recht wilt kunnen claimen haar minder dataruimte te geven :) .
Het gaat me er me dan ook alleen maar om dat ze er nutteloze MB's doorsleurt door haar ganse muziekcollectie geshared te plaatsen via die gedeelde mappen. Wat me dus serieus begint te irriteren :X
Wat wil je dan zelf downloaden dat belangrijker is? De kwalificatie nutteloos is vanuit jouw optiek, niet zozeer vanuit je zusjes optiek.
Dus ik zou dat toch graag opgelost krijgen :'(
Dan zul je toch met haar moeten gaan praten, of met je werkgever. Als die de eigenaar is, dan kan die zeggen wat er wel en niet mee mag gebeuren. Het sharen van een muziekcollectie is mogelijk illegaal gebruik, en dat zou een betere aanpak zijn dan proberen poorten te blokkeren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 20:49

Sherlock

No Shit

Precies, als de verbinding van jou is dan mag je zusje blij zijn dat ze mag MSN'en. Maak haar dat nog een keer vriendelijk duidelijk en als ze dan nog steeds de map open laat staan dan kan de stekker eruit :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je zou ook kunnen overwegen om haar upload bandbreedte te beperken tot een beperkte hoeveelheid (mits je router dat ondersteunt). Als ze dan niet meer kan internetten, vertel je dat ze aan d'r budget zit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de geboden hulp, ik heb het opgelost gekregen, ik had dus de juiste poorten ingesteld, maar er was nog ergens een miniscuul knopje "enabled" dat moest aangevinkt worden... 8)7

Nu goed, om op enkele opmerkingen nog te antwoorden:

Persoonlijk vind ik dat 9GB per maand ( 45% van het datavolume) nogal veel voor gewoon passief gebruik, iets waar je niets aan hebt (gewoon files doorsturen naar iemand anders, that is...)
Daar wou ik dus een stokje voor steken.

"De stekker uittrekken" om het zo te noemen is natuurlijk nogal drastisch, omdat ik geen problemen heb dat ze op msn en dergelijke zit, zolang het dataverkeer een beetje binnen de perken blijft.

En zoals de meesten hier wel weten, zijn ouders niet zo op de hoogte van dat gehele msn gedoe, probeer dan maar eens uitgelegd te krijgen wat het probleem is... |:(

Verder ga ik niet hypocriet doen en beweren dat ik nooit een cd'tje of wat dan ook binnensleur, maar eerlijk gezegd kom ik met gewoon dagelijks internetgebruik al aardig in de buurt van die 20 GB, met enkele keren smalband tot gevolg (youtube en aanverwanten, demo's, software, streaming radio, enz...)

Maar het is dus van de baan, nogmaals bedankt aan allen voor de hulp _/-\o_
Pagina: 1