Toon posts:

[Macbook] Traag opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: mijn MacBook start te traag op.

Situatie: Ik heb een MacBook van 3 maanden oud. Ik gebruik hem om op de bank te mailen en te internetten. Dus ik heb erg geen extra software of spellen op gezet.
In het begin ging het opstarten heel snel. Nu duurt het echt een tijdje. Nog niet heel erg lang, maar ik heb het gevoel dat het steeds trager wordt

Ik heb het geprobeerd op te lossen met opnieuw instellen van Safari. Cookies en geschiedenis verwijeren. maar dat helpt niet.

Op mijn pc zit natuurlijk een virus programma als ik die de computer af en toe schoon laat maken is ie weer snel. Op de MacBook zit geen virus programma wat moet ik doen om hem af en toe op te frissen?

Wie weet wat wel helpt?

Alvast bedankt.

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
laat cocktail eens draaien. Zit vanalles in, onderhoud, cache cleaning etc.

http://www.maintain.se/cocktail/index.php

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Begin er maar weer over:
Mijn mac slaapt altijd.. uitzetten is niet echt nodig, gewoon dicht- en openklappen.
Hij wordt supersnel wakker en je kan gewoon verder werken.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat bedoel je met opstarten? Tot het inlogscherm of tot erna (of heb je maar één gebruiker)? Instellingen en zaken van Safari wissen heeft in ieder geval geen zin. Kan het overigens je gevoel zijn, dat hij trager wordt? Je raakt snel gewent aan meer snelheid en gaat je vervolgens aan die snellere snelheid ergeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

kaassouffle schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:43:
Begin er maar weer over:
Mijn mac slaapt altijd.. uitzetten is niet echt nodig, gewoon dicht- en openklappen.
Hij wordt supersnel wakker en je kan gewoon verder werken.
dat is waar, maar dan los je het probleem niet op. ik heb ook een macbook dat vroeger veel sneller opstart dan nu (+- 1.5 minuut), eveneens Safari (vroeger: klikken, een oogwink, en het staat aan; nu: klikken, 5 à10 seconden wachten, dan aan)
Eveneens als TS heb ik niet veel opstaan (25 GB gebruikt)

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:54:
Wat bedoel je met opstarten? Tot het inlogscherm of tot erna (of heb je maar één gebruiker)? Instellingen en zaken van Safari wissen heeft in ieder geval geen zin. Kan het overigens je gevoel zijn, dat hij trager wordt? Je raakt snel gewent aan meer snelheid en gaat je vervolgens aan die snellere snelheid ergeren.
We hebben inderdaad maar één gebruiker. Met opstarten bedoel ik tot het bureaublad.
Snelheid kan inderdaad deels gewenning zijn, maar hij is feitelijk ook trager.

De MacBook continue aan laten staan zie ik niet zo zitten, omdat dan de batterij veel sneller leeg is. En daar is inderdaad het probleem niet mee opgelost.

Bedankt alvast voor de snelle reacties!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Belangrijk is om om vooral de daily / weekly / monthly scripts te laten draaien met Cocktail; daarmee merk je veel verschil.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
NickvdB schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:38:
laat cocktail eens draaien. Zit vanalles in, onderhoud, cache cleaning etc.

http://www.maintain.se/cocktail/index.php
Dank je wel voor deze tip, ik ga het eens bekijken!

Verwijderd

Topicstarter
Cocktail misschien een goed programma, maar heeft het probleem helaas nog niet op kunnen lossen.

• R0BK3
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:33
Die scripts laten draaien is niet meer nodig sinds Leopard.
Kun je zelf zien door dit in de Terminal uit te voeren:
code:
1
ls -al /var/log/*.out

Voor de rest klinkt het alsof je zonder geheugen komt te zitten. Neem eens een kijkje in Activiteitenweergave.

Verwijderd

Topicstarter
R0BK3 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:30:
Die scripts laten draaien is niet meer nodig sinds Leopard.
Kun je zelf zien door dit in de Terminal uit te voeren:
code:
1
ls -al /var/log/*.out

Voor de rest klinkt het alsof je zonder geheugen komt te zitten. Neem eens een kijkje in Activiteitenweergave.
Beste ROBK3,
Ik weet niet goed wat je bedoeld, daarvoor ben ik misschien niet bekend genoeg met de Mac. :? Wat bedoel je met de terminal en met de activiteitenweergave?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:47:
[...]

Beste ROBK3,
Ik weet niet goed wat je bedoeld, daarvoor ben ik misschien niet bekend genoeg met de Mac. :? Wat bedoel je met de terminal en met de activiteitenweergave?
Terminal = +- msdos, cmd van windows
activiteitenweergave = +- taakbeheer van windows
je kunt ze allebei vinden in spotlight = de vergrootglas aan uw rechterboven van het scherm

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

DoctorV64

Cosmopoliet

Niet helemaal ontopic, maar wellicht geeft dit een oplossing.
Ik had na mijn upgrade van Tiger naar Leopard ook last van een trage MB (mid 2007 model). Opstarten duurde ruim 2 min op een gegeven moment.
Wat bij mij heeft geholpen heeft is een Archive & install te doen van Leopard 2 maanden geleden.
Sindsdien start hij op in ongeveer 40 sec. Mijn MB is puur voor internet en lichte desktopwerk en voornamelijk voor on-the-go. Dus alleen standaard progs en het zwaarste wat draait is soms PS3 maar tegenwoordig is Pixelmator voor snelle fotobewerkingen meer dan zat.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik had op een gegeven moment ook zoiets. Maar als 'ie dan uit sleep kwam maakte die vreemde geluidjes. Bleek het dus m'n hdd te zijn die minder werd. (Mijn MacBook pak ik niet met fluwelen handschoentjes aan eigenlijk. Hij komt op plekken waar je normaal geen computers ziet.)
Nu ik een nieuwe hdd heb, Time Machine backup teruggezet als installatie, gaat het allemaal weer een stuk sneller heb ik het idee. Terwijl ik alleen een grotere disk gekocht heb, niet eens een snellere (Beide 5400 RPM, beide PMR etc.).

Hoe lang het booten duurt weet ik niet, maar ik laat default Mail, Firefox, iTunes, VMWare etc. opstarten, omdat ik dat toch altijd gebruik.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1