Asus EN6600TD driver probleem?

Pagina: 1
Acties:

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
Beste tweakers,

Ik heb een AMD64 systeem met daarin een Asus EN6600TD videokaart. Hierop heb ik vorige week windows XP pro SP3 geinstalleerd. Na de installatie bleek dat windows standaard de videokaart niet herkend en ik zelf dus de drivers moest installeren. Ik heb even de originele cd van asus opgezocht en geinstalleerd. Op het eerste gezicht is er niets mis. Alles wordt netjes geinstalleerd en het beeldscherm knipper een paar keer (voor mij een teken dat de kaart herkend is en geinstalleerd word). Vervolgens krijg ik de melding dat windows opnieuw moet starten. tot dusver nog geen problemen.

Na de herstart krijg ik mijn aanmeldscher te zien IN 4 KLEUREN!!!!! met een resulutie van 640x480. Ik denk: oké, even de beeldscherminstellingen opvragen en instellen op 32bits kleuren. Helaas is deze optie niet beschikbaar en kan ik ook de resultie niet aanpassen. Het lijkt er dus op dat de kaart niet goed herkend wordt

Dan maar even kijken in apparaatbeheer. Hier wordt de kaart netjes aangegeven als een Nvidia Geforce 6600! Drivers gedeinstalleerd waardoor ook alle meegeleverde asus software wordt verwijdert en de nieuwste drivers van de Nvidia site geplukt. Hierbij hetzelfde resultaat. Drivers worden goed geinstalleerd, maar na de reboot heb ik niet meer dan 4kleuren.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen???

aslvast bedankt voor jullie moeite

need more coffee!!!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik heb dit ook een keer gehad met een veel oudere kaart (savage 2000 :X ) en het lag er aan dat de driver installatie corrupt was en dat ik deze dus ook niet fatsoenlijk kon verwijderen. Ik heb toen de drivers verwijderd, standaard VGA driver gebruikt en toen met driver sweeper / cleaner (google) alles weg gegooid wat ook maar met mijn kaart te maken had. Daarna zelfs nog het register ingedoken om sleutels te zoeken voor de S3 chip en weg gedonderd - en daarna een nieuwe driver erop.

Bij mij werkte dit, maar ik denk niet dat het de heilige oplossing is ... succes :) .

offtopic:
S3 Savage 2000 + UT + S3 MeTaL dll = genieten

De meeste mensen deugen!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Ik heb dit een keer gehad met een 6700XL (= medion dus overgeclockte 6600GT). Ik had eigenlijk niets gedaan met de kaart maar starte de pc op en gaf idd dezelfde dingen als jou alleen dan ook met ontiegelijk veel artifacts. Heb je daar ook last van? Bij mij kwam het door oververhitting.

Je kan nog proberen eventjes Windhoos eraf te halen, schijf formateren (belangrijke bestanden even op een ext hdd zetten ofzo?) en windows met sp2 opnieuw instaleren + de nieuwste drivers van Nvidia. Als dit goed werkt dan opnieuw SP3 proberen zou ik zeggen. Mocht het dan fout gaan ligt het aan SP3.. Dan moet daar nog een fix voor komen lijkt me..

één is geen, twee is één

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:08
Probeer in plaats van de drivers van de cd gewoon eens de nieuwste drivers van de fabrikant.

Wordt trouwens netjes bijgehouden in de: http://tweakers.net/meuktracker/

En je kan kijken op www.nvidia.com

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Wackoz
Dekaasboer schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:50:
Probeer in plaats van de drivers van de cd gewoon eens de nieuwste drivers van de fabrikant.

jobo schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:58:

Drivers gedeinstalleerd waardoor ook alle meegeleverde asus software wordt
verwijdert en de nieuwste drivers van de Nvidia site geplukt. Hierbij hetzelfde resultaat. Drivers worden goed geinstalleerd, maar na de reboot heb ik niet meer dan 4kleuren.
;)

één is geen, twee is één

• jobo
Dekaasboer schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:50:

Ik heb de nieuwste drivers van Nvidia al geprobeerd met hetzelfde resultaat. volgens mij verder geen optie dus.
Wackoz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:39:Je kan nog proberen eventjes Windhoos eraf te halen, schijf formateren (belangrijke bestanden even op een ext hdd zetten ofzo?) en windows met sp2 opnieuw instaleren + de nieuwste drivers van Nvidia. Als dit goed werkt dan opnieuw SP3 proberen zou ik zeggen. Mocht het dan fout gaan ligt het aan SP3.. Dan moet daar nog een fix voor komen lijkt me..
Voorheen werkte het prima met SP2. Dus het zou kunnen dat er iets wordt omgegooid door SP3. Alleen dan vind ik het vreemd dat ik de allereerste ben die met dit probleem komt. SP3 is toch al even uit en ik kan niemand vinden met een soortgelijke omschrijving.
Cassius schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:39:
Ik heb toen de drivers verwijderd, standaard VGA driver gebruikt en toen met driver sweeper / cleaner (google) alles weg gegooid wat ook maar met mijn kaart te maken had.
Ik denk dat ik dit maar eerst ga proberen. Het kan zijn dat, na de eerste installatie van de driver, het systeem al weer vervuild is... :?

Als er nog meer suggesties zijn, laat het me dan even weten!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

need more coffee!!!

• Wackoz
jobo schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:01:

Voorheen werkte het prima met SP2. Dus het zou kunnen dat er iets wordt omgegooid door SP3. Alleen dan vind ik het vreemd dat ik de allereerste ben die met dit probleem komt. SP3 is toch al even uit en ik kan niemand vinden met een soortgelijke omschrijving.
Bedoel je hiermee mensen met een 6600(TD) die ook problemen hebben of gewoon mensen die problemen hebben gekregen met hun graka door SP3? De 6xxx series is ook alweer enige tijd oud dus kan best zijn dat hij ergens incompatible mee is ofzo. Blijf een beetje de Nvidia site checken, desnoods mail ze erover, misschien ligt het aan de driver + SP3 combo die mekaar tegenwerken ofzo ik noem maar wat, dan komt Nvidia wel met een nieuwe driver lijkt me.

één is geen, twee is één

• jobo
Ik bedoel inderdaad mensen die soortgelijke problemen hebben met hun graka en sp3. Zou natuurlijk mooi zijn als het exact dezelfde kaart is, maar dat geluk zal ik wel niet hebben 8)7

Na een kleine zoektocht op meuktracker kwam ik bij de beta drivers uit voor de en6600gs (http://tweakers.net/meukt...a-geforce-17766-beta.html). daar staat een flinke lap commentaar onder. In dit commentaar kwam ik het volgende tegen:

Door WhiteAss, dinsdag 15 juli 2008 18:06

Ik heb deze drivers geprobeerd op mijn 8800GT en dit werk niet.

althans 640x480 op 4 bits kleuren is niet hetgeen waarvoor ik deze kaart gekocht heb

en:

Dit is een gevolg van incorrect driver-installeren.

1 De-installeer de huidge driver
2 Start in veilige modus en run driversweeper-> automatische herstart
3 Installeer de nieuwe driver en herstart
4 Niks aan het handje

Ik ben dus nu bezig met het installeren van een driversweeper en ga daarna eerst proberen de originele drivers van asus te installeren. als dat niet werk dan weer met driversweeper aan de gang en dan probeer ik de genoemde beta driver uit.

Ik hoop dat ik het werkend krijg! ik laat het jullie weten! 8)

need more coffee!!!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

nVidia raadt voor de minste troubles nog steeds 174.74 aan - dat je het weet :) !

De meeste mensen deugen!

• jobo
Ik heb het probleem opgelost! Hieronder de oplospogingen en de uiteindelijke oplossing

1. Herinstallatie met windows XP SP3 --> hetzelfde probleem.
2. Herinstallatie met windows XP SP2 --> hetzelfde probleem.
3. Herinstallatie met windows XP SP1 --> hetzelfde probleem.
4. Windows opnieuw geinstalleerd met SP3, want daar ligt het niet aan. Van te voren even alle overige hardware uit het systeem verwijdert zodat ik zeker wist dat het daar niet aan zou kunnen liggen. Daarna eerst benodigde de drivers van alle nog aanwezige hardware geinstalleerd (geen andere software/tools en windowsupdates) en daarna de videodrivers van de meegeleverde cd. --> Hetzelfde probleem
5. Bovenstaande punt (4) opnieuw uitgevoerd maar nu eerst de videokaart geinstalleerd en daarna pas de drivers van de benodigde hardware. En spontaan werkte het goed!!! Ik kan nu zo vaak herstarten als ik wil en de drivers blijven correct functioneren.

Na een klein onderzoekje blijkt dat de drivers van de netwerkkaart ook van Nvidia zijn. (nooit geweten dat NVidia ook netwerkkaarten produceerd). Nu vermoedt ik dat de drivers van de netwerkkaart de drivers van de videokaart in de weg zitten. Ik snap dan alleen nog niet waarom het andersom wel werkt...

Daarna alle verwijderde hardware weer terug gezet en al mijn software weer geinstalleerd. Het systeem draait nu zonder problemen en is weer lekker snel!

Harstikke bedankt voor jullie input! _/-\o_
Ik hoop dat ik met deze uitleg mogelijk nog iemand anders blij kan maken die een vergelijkbaar probleem heeft... O-)

need more coffee!!!

Pagina: 1