Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Simpele vraag, maar ik kan geen vergelijkings materiaal vinden naar mijn wens.

Situatie:
4x 1 TB SpinPoint F1 (programma's + data, SNEL)
1x 320GB SpinPoint F1 ("snel")

Ik wil een P5E Deluxe aanschaffen en deze beschikt over de ICH9R onboard RAID presteert dit aardig. (Gem. ~200MB ps doorvoer haalbaar?) en kan deze RAID constructie naast 1 losse schijf draaien op dezelfde SATA controller?

Of is een Areca ARC-1210 een betere keuze, het is namelijk erg aan de prijs (€ 267) en als het niet hoeft dan bespaar ik dat geld natuurlijk graag.

Moederbord komt pas eind September, zit de komende tijd niet vaak te gamen (en het geld is een beetje op nu) dus m'n HTPC red het wel, maar kan ik het dus ook niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar,
RAID
Ik gebruik dezelfde RAID config als op mijn EP35 bord. Dus 3x 750GB in RAID 5 en RAID 0. Zowel de EP35-DS4 als de X48-DQ6 maken gebruik van de Intel ICH9R southbridge. Echt spannend was het overzetten van de array dus niet te noemen. Het werd gelijk herkend en alle data was nog gewoon netjes intact zoals te verwachten was .

De performance van de array op dit bord is hetzelfde als op de DS4, wat logisch is gezien het gaat om dezelfde southbridge. 180MB/s gemiddeld op de RAID 5 array en zo'n 240MB/s op de RAID 0 array, met de 3 Seagate Seagate schijfjes.
Bron (Gigabyte GA-X48-DQ6 review door TERW_DAN

Voor mij voldoende dus, en met 4x 1TB kan het misschien nog wel wat hoger uit komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Areca is een stuk sneller, vooral als je raid 5 wilt gaan draaien. Het wordt me uit je post niet helemaal duidelijk hoe je je schijven wilt gaan inrichten? Wil je een Areca ARC-1222 (8-poorts sas) of ARC-1210 (4-poorts sata) gaan gebruiken in combinatie met de ICH9R of moet alles op de ICH9R? Verschillende raid-arrays op dezelfde controller gebruiken (of een single drive met een raid-array) combineren zal geen probleem zijn zolang je genoeg poorten beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De P5E met zijn ICH9R chip heeft 6x SATA, waar ik dus 4x 1TB (RAID-5) op wil zetten en 1x 320GB OS schijf.

En ik keek naar de Areca-ARC1210, 4x SATA geen ambities om naar 8x 1TB te gaan, en wacht wel op grotere schijven en/of SSD's tegen die tijd.

Maar enigste vraag die nog resteerde was eigenlijk kan ik op de Asus P5E met zijn ICH9R chip en 6x SATA poorten deze configuratie draaien:

4x 1TB in RAID-5
1x 320GB los als OS schijf

Edit: Femme, jij beweert dus dat dit kan, begrijp ik dit goed?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Femme schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 18:21:
De Areca is een stuk sneller, vooral als je raid 5 wilt gaan draaien. Het wordt me uit je post niet helemaal duidelijk hoe je je schijven wilt gaan inrichten? Wil je een Areca ARC-1222 (8-poorts sas) of ARC-1210 (4-poorts sata) gaan gebruiken in combinatie met de ICH9R of moet alles op de ICH9R? Verschillende raid-arrays op dezelfde controller gebruiken (of een single drive met een raid-array) combineren zal geen probleem zijn zolang je genoeg poorten beschikbaar hebt.
Inderdaad.
Die review die de TS aanhaalt heb ik geschreven voordat ik een Areca 1220 had. Die hangt nu in mijn systeem (8x 750GB in RAID5) en ik moet zeggen dat dat heerlijk werkt, een stuk vlotter als de onboard RAID en daarnaast nog eens minder cpu verbruik, omdat de areca natuurlijk een eigen cpu heeft.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:08:
De P5E met zijn ICH9R chip heeft 6x SATA, waar ik dus 4x 1TB (RAID-5) op wil zetten en 1x 320GB OS schijf.

En ik keek naar de Areca-ARC1210, 4x SATA geen ambities om naar 8x 1TB te gaan, en wacht wel op grotere schijven en/of SSD's tegen die tijd.

Maar enigste vraag die nog resteerde was eigenlijk kan ik op de Asus P5E met zijn ICH9R chip en 6x SATA poorten deze configuratie draaien:

4x 1TB in RAID-5
1x 320GB los als OS schijf

Edit: Femme, jij beweert dus dat dit kan, begrijp ik dit goed?
Ja dit kan.
Zelf werk ik momenteel met een RAID array op de ICH10R (de X48 is inmiddels vervangen door een P45) en heb daar een losse disk naast gehangen (en de grote dataarray zit op de areca). Dit werkt feilloos.

Heb je die 1TB disks trouwens al gekocht? Ik heb er nog niet echt een aanwijsbare reden voor kunnen vinden, maar Samsungdisks blijken enorm te klooien met Intel RAID controllers. Dus mocht je ze nog niet hebben, kijk liever naar een ander merk. Anders is het gewoon proberen en kijken of je ook last blijft houden van continu uit elkaar vallende raid array's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry paar dagen niet veel achter de PC gezeten, echter heb ik de schijven nog niet allemaal 2 wel reeds in bezit dus ga toch voor dit model en als ik over ga op RAID-5 dan schaf ik een Areca ARC-1222 aan.

En voor de verdere informatie erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:33:
Sorry paar dagen niet veel achter de PC gezeten, echter heb ik de schijven nog niet allemaal 2 wel reeds in bezit dus ga toch voor dit model en als ik over ga op RAID-5 dan schaf ik een Areca ARC-1222 aan.

En voor de verdere informatie erg bedankt!
Let op dat je met de Areca 1222 voorlopig geen NCQ kan gebruiken in combinatie met de Samsung Spinpoint 1TB schijven.

Op de Areca 1210/1220 heb ik geen problemen gehad met de Samsung Spinpoint F1 serie.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Samsung Spinpoints geven sowieso vage problemen in RAID (ook met de ICH controllers). Als je de mogelijkheid hebt zou ik andere disks pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ho! ik zie een foutje..

Best ernstig, ik ga nog steeds voor de 1210, ik hoef maar 4 schijven aan te sluiten en neem tegen de tijd dat die te klein zijn wel weer grotere is voorlopig toch nog niet aan de orde.

Die 1222 heb ik denk over genomen van de review van Terw_Dan ;)

Voor mij is nu alles duidelijk, en zal ik zelf gaan beoordelen of ik over wil stappen naar een 1210 i.p.v. onboard RAID (ICH9R)

Edit: Terw_Dan ik neem het risico maar ik heb namelijk al 2 schijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Heb twee keer spinpoint 320gb aan een p5e/ e8400 hangen en dit presteert uitstekend totdat je iets in de biossettings gaatwijzigen. Ik ben dan één van de twee discs kwijt tijdens de verificatie na bootup! Komt dit door de spinpoints of de intelcontroller? O.C'en icm. raid 0 werkt bij mij in ieder geval niet. Wellicht is een afzonderlijke raid-controller lang zo'n slechte keuze nog niet. Op de diverse fora op het web lees ik meer rare dingen over de combo p5e/ raid 0-1.

Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat licht waarschijnlijk aan een combinatie van die Samsungs met die Intelcontrollers, hoewel er meerdere controllers zijn waarbij Samsungs afgeraden worden of spontaan uit arrays vallen. Het was voor mij in elk geval de reden om Samsungdisks te vervangen door Seagates. Sindsdien geen seconde ellende meer gehad met broken array's.

• edwin.
yep broken array's suck. Wellicht een goeie tip van je. Je vind toch verdomd weinig specifieke info omtrent dit item.

Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali

• edwin.
Heb idd je advies opgevolgd, Samsungs terug naar de shop en 2xSeagate 320gb 16mb( ES variant) erin. Deze opstelling laat zich niet van de wijs brengen door een millivoltje meer of minder. Geweldig stabiel. Dank voor het advies...Draaid op 3.9gig en geheugen op1000mhz.

Pagina: 1