Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik ben bezig een LCD (datasheet) aan een PIC 16F628A aan te sluiten op een breadboard en stuit op een aantal problemen waar ik het antwoord maar niet op kan vinden...

Als ik een LCD met 4-bits wil aansturen moet ik dan de datakabels 0-3 aan GND verbinden om laten zweven? Ik vraag dit omdat als ik deze naar GND trek het LCD alleen maar de bovenste rij met blokjes toont, alsof hij niet geïnitaliseerd is en wat meer lijkt te doen als ik deze laat zweven.

Ik heb over de VDD en GND van de PC een condo gezet van 100nF en over de + en - van de voeding een elco.

Als laatste heb ik een standaard programma geprobeerd: aangesloten zoals aangegeven en dan zou de tekst Hello moeten verschijnen. Dit leek niet te gebeuren, maar opeens verscheen er van alles in het display.

Kan het zijn dat dit te maken heeft met storingen/slechte contacten ergens?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

D0-3 aan de ground hangen of laten zweven zou niet moeten boeien: in 4-bit mode worden die draden genegeerd. 100nf en elco is prima, dat zou genoeg moeten wezen. Ik denk al met al dat je het in slechte contacten of misschien een bedradingsfout zal moeten zoeken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-11 14:07
Het display maakt gebruik van de KS0066 controller, deze zou compatible moeten zijn met de HD44780.

Welke taal gebruik je voor het programmeren?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Controleer ook eens of je de reset-pin (MCLR) netjes hebt aangesloten, dus met een weerstandje van ongeveer 10K (rechtstreeks verbinden kan de meest rare dingen opleveren).
Als ie opeens toch iets toont, zit je idd wellicht met slecht contact of geef je het display niet voldoende tijd om te initialiseren, probeer eens de PIC te resetten zonder de voeding van het LCD weg te nemen, als dat helpt dan moet je wat langere tijd wachten tussen initialisatie en data versturen naar het LCD.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Looney11 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:18:
Welke taal gebruik je voor het programmeren?
Ik programmeer in assembly
naftebakje schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:46:
Controleer ook eens of je de reset-pin (MCLR) netjes hebt aangesloten, dus met een weerstandje van ongeveer 10K (rechtstreeks verbinden kan de meest rare dingen opleveren).
Als ie opeens toch iets toont, zit je idd wellicht met slecht contact of geef je het display niet voldoende tijd om te initialiseren, probeer eens de PIC te resetten zonder de voeding van het LCD weg te nemen, als dat helpt dan moet je wat langere tijd wachten tussen initialisatie en data versturen naar het LCD.
Momenteel zit de reset-pin aangesloten aan de programmeerunit van voti (Wisp628). Ik zal eens proberen of het verschil maakt als ik hem via een weerstand aan de +5 hang. Als ik trouwens de fuses zet om de MCLR pen uit te schakelen zou dit niet mogen uitmaken toch?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

hmm. Zonder die MCLR aangesloten start de PIC niet eens volgens mij, tenzij die default uit staat. zeker ben ik hier echter niet van. Maar dit staat in de datasheet van je PIC.

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je door middel van fuses de MCLR pin uitschakelt hoef je die inderdaad niet aan te sluiten en kan je die pin als IO pin gebruiken.
Verder vermoed ik dat je simpelweg een bedradingsfout gemaakt hebt. Dat er eerst blokjes op je display verschijnen dat klopt, dan wordt je display geïnitialiseerd door zn interne controller. Daarna kan je er naartoe schrijven.
Heb je hem wel verteld dat ie in 4 bits mode moet werken? Als je dat niet doet verwacht ie bij default 8 bits data (meen ik mij te herinneren, is ook alweer eventjes geleden).
Pagina: 1