SMD solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik zag pas in het conrad voorjaarsboek SMD blauwe ledjes. "Zip drive modden!" dacht ik toen. Maar toen bedacht ik mij dat het waarschijnlijk niet leuk is voor die SMD ledjes om ze met een 30 watt soldeerbout aan te randen:(
Iemand een idee hoe je SMDs moet solderen (type soldeerbout, soldeertin, vloeimiddel, soldeertijd, max. temperatuur, etc)???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:09

supersook

Professioneel prutser

weet je.. volgens mij was SMD een apparte soldeer techniek, gaat helemaal nie met boutje denk ik!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Surface Mounted Device betekent het, volgens mij moet het met een hele kleine soldeerbout wel te doen zijn... in je pc zitten die condensators en weerstanden toch ook gesoldeerd?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 14:54

dfr0st

Geel is mooier

dunne spijker erin, werk gewoon

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het liefst een 15 watt soldeerbout gebruiken en een heeeeele strakke hand (het liefst 3 :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 11:18

AcouSE

Swedish Chef

Weet waar je aan begint. Laat ik met dat advies beginnen. SMD solderen met een gewone bout is niet eenvoudig. Probeer een zo dun mogelijk tipje in je soldeerbout te krijgen. (Geen spijker, dan is de kans veel te groot dat je het verknoeit als beginner). Het vermogen van de bout mag maximaal 15Watt zijn. Ledjes in SMD zijn erg gevoellig voor oververhitting en breken snel.

Om SMD leds te verwijderen raad ik je aan om een kant te verhitten en er dan voorzichtig een naald onder te schuiven. Daardoor gaat de ene kant los. Verhit de andere kant en haal het ledje weg. Gebruik bij het solderen een heel, heel klein beetje secondelijm of een pincet om het ledje op z'n plek te krijgen. Gebruik bij voorkeur een loep. Ideaal is zo'n geval met ingebouwde lamp (misschien bij je oma, voor haar borduurwerk :) )

gebruik het dunst tin dat je kan vinden, bij voorkeur 0,5 mm of kleiner.

En veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Laatst online: 03-09 12:06

Petuhr

FreeBSD

Als je goed kan solderen kan je het ook met die van 30 watt doen... (eigen risico, hier moet je wel genoeg ervaring voor hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Hmmm... eerst eens wat ervaring opdoen op een oud I/O kaartje ofzo>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ooit m'n netwerkkaart laten vallen en toen was er ook zo'n SMD-IC dingetje af ofzo. Maar goed ik had fijn m'n EL huisgenoot gevraagd en die heeft het volgens mij met een gewone soldeerbout gesoldeerd. Hij deed heel wat tin aan het eind en maakt dan een slaande beweging met de bout zodat aan het eind een heel klein tipje zat.

Verder heb ik er de ballen verstand van :)

En m'n netwerkkaart doet het wel weer, maar hij heeft last van capaciteitsproblemen i.v.m. de hoogfrequente spanningen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 22:03 schreef dfr0st het volgende:
dunne spijker erin, werk gewoon
ik heb ooit me nokia gemod .. (das nog veel meer priegelen)

een messing spijkertje werkte het beste..
je moet zorgen dat ie een klein beetje uitsteekt (rest wegzagen)

en eerst goed warm laten worden... (zon ding koelt binnen 1 sec af naar gewone temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Bij mn oude werkgever gebruikte ik een 60W weller soldeer station (ultrosoon oid)
met een hele fijne punt (0.3mm)
en 0.23mm soldeer met harskern
en dit alles op een temp van 315 celsius.
alleen een nadeel dat soldeerstation koste iets van 1500 piek ofzo.
Dus voor thuis zou ik ook een 15W (220V) boutje gebruiken.
Let in iedergeval op de temp (max 315C)
en de tijd dat je het ledje verhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMD = Surface Mounted Devices.

Net zoals de onderdeeltjes boven op een Duron of Thunderbird. Eigenlijk hoor je dat helemaal niet te solderen, gaat normaal in een bad.

Als je het met de hand wil doen zal je een zo klein en licht mogelijk soldeerboutje nodig hebben. En niet lang 'leuten' ;) anders smelt de boel of ploft uit elkaar.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op woensdag 21 februari 2001 23:13 schreef Hooi het volgende:

Eigenlijk hoor je dat helemaal niet te solderen, gaat normaal in een bad.
Eigenlijk hoor dit je dit niet te solderen?
Grappig dan dat ik daar m'n geld mee verdiend heb.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die vierkante blokjes op videokaarten zijn ook SMDtjes, toch :?

Zo ja, kheb 2 SMDtjes op m`n GeForce omgezet naar een andere plaats. Dit heb ik gedaan met een Weller Mini2000 (12W)

Dit ging wel redelijk goed.

Verwijderd

Accident,
ik bedoel dat SMD speciaal voor fabriekmontage ontwikkeld is.

Niet geschikt voor bouwpakketten e.d.

Als jij je geld verdient (hebt) met SMD's solderen heb ik respect voor je, is niet echt makkelijk werk lijkt me. ;)

Verwijderd

een 6 watt soldeer bout heb je daar bij nodig liefst een met regelbare temp

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-08 15:37
Zit er in een zipdrive smd leds dan ?

dacht een gewoon ledje

• b_buster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 19:16

b_buster

Ojajoh?

Ach, SMD valt prima te solderen. Het kost je een hele week oefenen, maar dan kan je ook echt bijna alle soorten chips vervangen en daar heb je niet eens een superfijne bout voor nodig.

Gewoon veel flux gebruiken. :Y)

oja, btw. Normaal gaan SMD-prints niet in een bad, maar in een oven.
Als je een cpu-slot moet vervangen ofzo, dan pas gebruik je een (tin)bad.

Afbeeldingslocatie: http://www.lowlands.tmfweb.nl/asus/DSC00016.JPG

edit:

mmm, ruzie met het linkje...

Verwijderd

Ik heb wel eens een paar psx's moeten repareren, waar dus ook smd solderen in voorkwam en dat heb ik gewoon kunnen doen met mijn 25 watt weller en een Niet smd vriendelijk punt. Als je een stabiele hand hebt en wat ervaring met solderen zou je je er eens aan kunnen geven.

mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 15 watt soldeerbout is veilig en maakt de kans op slagen het grootst. Eerst droog oefenen kan trouwens ook geen kwaad. Je moet ook bedenken dat vast ook echt vast is. Zodra er tin op de aansluitingen zit meteen je punt weghalen zodat alles weer snel kan afkoelen. Je kan later dan evt. nog tin toevoegen.

Iig veel suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit moet je volgens mij dus niet na een zwaar avondje doorzuipen doen...???
Of gaat het dan juist beter...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
:(DUBBELPOST:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Weer eens een geniale ingeving voor mijn ouwe topicje:
Ken ik niet gewoon die oude smd eraf solderen en dan de nieuwe er op lijmen? Met van die elektrolijm ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

1/20 inch is redelijk te doen, 1/30 inch is mogelijk maar echt enorm moeilijk. Ik gebruik een 15W Ersa bout met een normale spitse tip, dat werkt redelijk. Lijmen is niet een optie, een smd componentje leg je erg makkelijk verkeerd neer. Met solderen kan je dat nog corrigeren, met lijmen niet :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 20:06 schreef Demoniac het volgende:
Ken ik niet gewoon die oude smd eraf solderen en dan de nieuwe er op lijmen? Met van die elektrolijm ofzo...
dat kan heel best, moet je van die lijm met zilver poeder erin nemen, werkt opzich wel... maar dat spul is reeete duur, en geleidt volgens mij minder goed dan gewoon tin. de weerstand wordt volgens mij beswel wat hoger van, maar het is te proberen.
(ik zou voor solderen gaan, weet je zeker dat het uiteindelijk goed werkt, als het er eenmaal op zit)
Pagina: 1