• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 22:09
Gisteren tijdens het gamen begon mijn pc ineens regelmatig te crashen terwijl deze nog niet eens lang aanstond. In het begin dacht ik dat het een software probleem was maar toen de pc nog een paar keer vastliep begon ik toch het geheugen te verdenken. Dus ik ff mn diskette met memtest 3.4 opgezocht om het geheugen te testen en jahoor ik kreeg gelijk al errors met beide reepjes erin.
Om het slechte geheugen reepje te vinden ging ik ze apart testen. Maar ze gaven beiden errors of de memtest liep gewoon vast. Ik vond het wel vreemd dat beide kapot waren maarja kan gebeuren?

Het geheugen (2x2GB GSKILL PC8000) wat ik in mn pc heb zitten was nog maar 2 maand oud en had nog niet eerder problemen gegeven. Het geheugen had ik lopen op 900Mhz en 2.1V (wat de fabrikant adviseert). Ik kon het geheugen niet op 1000Mhz stabiel krijgen (boot ie niet) maar ik dacht dat dat aan mn moederbord lag en ik had toch geen PC8000 nodig voor mn E6600 die ik verder niet had overgeclocked. Ik wilde gewoon 4GB hebben en PC8000 was goedkoop en wel handig als ik ooit naar een E8400 ofzo wil upgraden.

Na de errors van de memtest probeerde ik het eens met mn oude geheugen (2x1GB Kingston PC6400) die altijd goed heeft gewerkt. Met dit geheugen kreeg ik geen errors met 2x door memtest te runnen dus ik dacht het probleem opgelost te hebben. Ik heb daarna nog een aantal uren zonder problemen kunnen gamen en internetten.

Maar vandaag wilde ik weer ff achter de pc en die wilde gelijk al bij het starten niet meer tot in windows booten. Ik dus memtest draaien en gelijk weer errors (32766 ofzo telkens). Of de memtest loopt vast (staat stil) of memtest looptvast en ik krijg allemaal rare tekens te zien, soms komt ie niet voorbij de post of loopt vast als ik in de bios kijk. Heel erg instabiel ieg.

Er is iets kapot in mijn pc maar ik heb geen idee wat ik nu moet RMAen. Ik heb nu 4 geheugen reepjes die allemaal errors geven of vastlopen. Ik vind het alleen wel erg vreemd maar heb geen andere pc om ze in te testen. Maar dan nog moet er wat anders aan de hand zijn dat al mn geheugen raar doet. Als ik in mn bios kijk dan zien de voltages van mn voeding er wel oke uit. Ik verdenk dus nu mn moederbord maar ik kan geen kapotte condensators etc zien dus ik weet het niet zeker. Mijn pc kast wordt gekoeld met zes 120mm fans en de temps zijn altijd goed geweest. De P5N32-E SLI blijft wel een heethoofd maar ik zat altijd rond de 40-45 graden wat verder prima is. Als het moederbord slecht is dan is het wel vaag dat ie het gisteren wel weer deed met mn oude geheugen en vandaag ineens niet meer.

Wat moet ik nu RMAen want ik weet niet zeker wat er nu kapot is?

(voor mn pc specs zie mijn sig)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:20
Lees dit even na over kapotte condensatoren: http://www.badcaps.net/ .

Om uit te sluiten dat het geen probleem met de geheugensloten zijn test dan eens met de losse reepjes in de verschillende sloten.

Wat minder werk is tijdelijk een ander voeding lenen om te zien of die een rol speelt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Alle onderdelen in een andere pc testen is het gemakkelijkst.

Of alles eruit halen/loskoppelen zodat de pc nog net loopt, en dan gaan testen.
Dan steeds wat hardware aansluiten en weer testen.

Pc geaard?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:11

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

(jarig!)
Idd even de modules in een andere PC testen. Ik denk dat de modules nog wel goed zijn maar dat het ergens anders aan ligd. Moederbord of CPU, of nog andere hardware.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:39

Ch3cker

Testlab Teamlead
Memtest test toch ook het Cache geheugen van de processor? Misschien dat daar de fout zit?

• Rutger Mulder
Ik heb na het uitbouwen van het moederbord alle caps bekeken en kon geen kapotte vinden. Maar ze zitten aan de onder kant zo dicht op het bord dat je daar moeilijk een lekke kan spotten.

Verder had ik mn geheugen al getest op alle ram sloten zonder succes. Als ik nu de pc koud opstart wil hij nog wel memtest in, maar als ie eenmaal is vastgelopen dan wil hij helemaal niet meer posten en krijg ik een fout beep code die constant door gaat. Dit is volgens mij de beep code voor het geheugen.

Ik heb maar een RMA aangevraagd voor mn moederbord + geheugen en dit vandaag op de post gedaan. Ik hoop dat ze de zelfde fouten tegen komen als ik. Naar mijn idee is het niet de voeding, cpu of gpu maarja ik weet het niet 100% zeker.

Ik heb ook nog ff gekeken op die site badcaps.net
Here are some functionality symptoms and issues your system might display if your capacitors are failing. Please note that these symptoms can occur even if your capacitors are not showing the physical signs demonstrated above. This is a rare occurrence, but it does happen. Most of the time, there will be physical signs of failure.

System Faults:
Motherboard fails to POST. - Ja, heb er steeds vaker last van
Memory Test Fails. - Elke test fails
System randomly and/or constantly reboots itself. - Ja als ik windows uberhaupt nog in kom
Fails to fully boot (or even install) Operating System. - Ja
System randomly and frequently freezes. - Regelmatig, ook tijdens memtest
Random & frequent 'Blue Screens of Death' - Nog niet, maar ik kom windows ook niet meer in
BSoD or hard freeze under heavy drive activity (Either RAID, SCSI, or standard ATA) - Nee
CPU temps abnormally higher than usual under typical or less load. - Nee, maar de 680i wordt standaard al erg warm
*CPU VCORE & other system voltages are erratic or far out of tolerances. - Nee
Resetting the system after a freeze and the system will not repost (You have to completely power down then power back up.) - Ja, als de pc is vastgelopen moet hij vaak eerst helemaal uit anders wil hij niet posten.

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heb je je geheugen terug op de oude snelheid gezet?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

ik zou adviseren om eens te kijken wat je reepjes geheugen in een andere pc doen. Memtest kan ook hangen door een brakke processor (tja overclocked...) of een te heet geworden northbridge, een brakke fisieke link tussen nb en geheugen oid. Mogelijkheden genoeg. Uitsluiten door je geheugen en het liefst ook processor te testen in een andere pc. En uiteraard als je op je eigen computer nog testen uitvoerd, je systeem zo kaal mogelijk maakt. (bios resetten misschien?)

-_-

• Rutger Mulder
Ik heb de afgelopen week zelf nog ff gezocht naar mijn probleem en ik kwam veel problemen tegen met de 680i chipset. Zo schijnt de northbridge vaak kapot te gaan door de enorme hitte die de chipset produceert. Op de northbridge zit ook de memory controller en de chipset kan raar gaan doen met de voltages. Dit verklaart dus ook mijn geheugen problemen. Maar het is dus ook nog mogelijk dat het geheugen ook beschadigd is geraakt hierdoor, maar daar heb ik nog geen uitsluitsel over van de webshop.

Nadat ik na een week nog geen reactie had op mijn RMA zending (mobo + geheugen) heb ik zelf maar een mail gestuurd naar de webshop. In de reactie daarop werd me gemeld dat ze een nieuw moederbord voor me in bestelling hebben staan. Ik weet dus in elk geval dat mijn vermoeden van een brak moederbord goed was.

Maar mijn vertrouwen in de 680i chipset is niet erg hoog meer met die northbridge problemen waar ik over lees, geen support voor de nieuwe quad 45nm processors en dit is nu mijn tweede RMA (ik had al eerder een RMA vanwege bios problemen).
Ik zou dus ook liever overstappen op een P45 of X48 chipset (met eventuele bijbetaling) aangezien ik niet van plan ben om SLI te gaan draaien en deze veel beter en stabieler zijn. Ik hoop dus dat dit nog mogelijk is en ze me tegemoet willen komen hierin.

Want als ik wel weer een 680i bordje krijg hoe zit dat dan met de garantie? Ik heb 3 jaar garantie op mijn moederbord waarvan er nu ~1,5 jaar voor bij zijn. Krijg ik dan weer 3 jaar of moet ik het doen met de resterende 1,5 jaar? Grote kans namelijk dat de nieuwe ook weer kapot gaat door deze veelste hete chipset.
Pagina: 1