Zyxel als (Voip-)modem met ST780 als switch

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is mijn ST780 router achter mijn Zyxel-modem te hangen, zodat de VOIP gewoon over de Zyxel modem gaat en ik het internet signaal doorstuur naar mijn ST780, zodat ik dit als netwerk/accessspoint (zowel draadloos als gedraad) kan gebruiken.

De Zyxel is namelijk zeer slecht te gebruiken voor het draadloos netwerk. Bereik van de Zyxel is om te huilen binnen ons huis, maar daarentegen heeft de ST780 altijd prima gefunctioneerd.

Na de overstap van KPN->Telfort, kan ik alleen mijn ST780 niet meer updaten waardoor de VOIP nogal instabiel wordt, daarom wil ik graag de een voor internet gebruiken en de ander voor mijn voip.

Hoor graag of men hier een oplossing voor weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En jouw Zyxel is ook geschikt voor VoIP? Je gebruikt nu expliciet je ST780 voor VoIP begrijp ik? Dus je plugt je analoge telefoon in de SpeedTouch? Kun je die analoge telefoon ook in je Zyxel pluggen dan? Welk model is dat? Et cetera et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn onvolledigheid.

IK gebruik de Zyxel P-2602HW-D1A die superstabiel is met Voip (in tegenstelling tot mijn, door KPN gelockte ST780). Dit wil ik dus ook graag zo houden. Probleem is alleen dat de Zyxel weer geen goed wireless bereik heeft, waardoor ik mijn oude KPN ST780 (welke volgens contract gewoon van mij is) eigenlijk al accesspoint wil laten fungeren. Vraag is of dat dit kan. Liefst gedraad, maar zit natuurlijk geen WAN-poort op, dus desnoods draadloos, maar liever niet.

Heb op de ST780 de DHCP uit gezet en IP-adres gewijzigd in 192.168.1.253. IP-adres van mijn Zyxel is 192.168.1.254.

Moet ik verder nog iets instellen in mijn Zyxel? Of is mijn gedachte zowieso verkeerd dat ik de uitgang van mijn eerste Ethernetport van mijn Zyxel kan verbinden met mijn eerste eth.port van mijn ST780 om zo een wired accespoint te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:17

vr6-only

Blub Blub

Zyxel laten zoals die nu is!

ST780.

DHCP uit
LAN: 192.168.1.x (zolang het maar niet 254 is)

LAN kabel vanaf de Zyxel in één van de 4 UTP ingangen van de ST780 prikken.

Je Zyxel is nu de router + Modem en dus VOIP erbij en je ST780 is nu een accespoint en een switch.

Maar aangezien je een Experiabox hebt, betwijfel ik of je die instellingen wel kunt wijzigen!
Zolang DHCP uit kan, is de LAN range niet zo belangrijk. Vervolgens prik je de UTP kabel in één van de 4 gele poorten en je bent klaar.

[ Voor 29% gewijzigd door vr6-only op 31-07-2008 23:31 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is precies zo als ik het wilde hebben.... Alleen op de een of andere manier werkt het toch niet.

Ik heb het volgende ingesteld:

Interface-Informatie
Interfacegroep: LAN

TCP/ IP-configuratie
Adres van SpeedTouch: 192.168.1.253/24
Subnetmask: 255.255.255.0
Eerste adres van DHCP: 0.0.0.0
Laatste adres van DHCP: 0.0.0.0
Auto-IP: uitgeschakeld
DHCP-server: uitgeschakeld

De pc waarmee ik configureer heb ik het vaste ipadres 192.168.1.70 gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu voel ik me heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dom. Vond het al vreemd dat ik niet kon pingen, maar juist de simpelste dingen vergeet je als je niet meer helder kunt denken :). Ik was vergeten de UTP-kabel van me Zyxel erin te stoppen. Had hem wel klaar gelegd, maar wilde even kijken of het ook wireless kon.

SorrySorrySorrySorrySorrySorrySorrySorrySorrySorrySorrySorry, maar werkt dus gewoon prima!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen probleem.. We vergeten allemaal wel eens iets ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.