• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik heb een paar keer verbaasd zitten kijken naar topics waarin 52 graden core temp in stress test als hoog wordt beschouwd.

M'n E8400 op P5K-VM mobo met standaard settings doet 40 graden idle en in Prime95 (in maximum heat, enz.-instelling) op beide cores maximaal 61 graden, temp buiten kast 26 graden.
CPU-heatsink is een Asus V60 aangebracht met AS5. Dit is beduidend beter en stiller dan de boxed cooler die bij 21 graden buiten de kast na een half uurtje virusscan (AVG op "fast scan") al 63 graden core-temp registreerde...
Aopen miditower heeft voldoende ventilatie (uitgeprobeerd met wat rook om de luchtstroming te kunnen zien) dankzij de 12x12 cm casefan en het feit dat de koeler recht in die fan zijn warme lucht blaast.

De V60 koeler moet er volgens mij gewoon goed op zitten aangezien hij niet warmer idle't dan de stock koeler. Ook zakt de temp direct flink na het stoppen van de stress-test.
Of is dit juist wel een indicatie dat ie er niet goed op zit?

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/100_3746_klein.jpg

Verwijderd

61 graden kan nog wel hoor. Ik had voor mijn e8500 een q6600 B3 die zonder overclock al naar de 60 ging in stress. Dat was weliswaar in een kleine kast met maar 1 fan, maar het kan tegenwoordig best dat je met een matig geventileerde kast op 40 graden celcius in idle zit. Met een nieuwe goed geventileerde kast en een brute processor koeler kunnen de temps tot wel meer dan 10 graden dalen. Nu in mijn Nzxt lexa blackline in combinatie met een scythe infinity zijn de temps 47 graden stressed zonder overclock. daar moet wel bij worden verteld dat ik nu 6 casefans heb en twee 140mm fans op de processorkoeler met nog een langzaamdraaiende 120mm fan eronder hangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lagere temperaturen zijn natuurlijk beter, maar die proc kan best wat hebben hoor. Mijn E8400 zat bij de P45 overclock test op een gegeven moment ook op de 90 graden en pas dan gaat hij throttlen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Virusscanner is niet echt CPU intensief gebruikt liever een programma zoals Orthos. ;)
Daarnaast is de Tjunction max van de 45nm CPU's niet bekend dus naar de Coretemps kijken heeft opzich weinig nut. Je kunt beter een progje zoals CoreTemp of Realtemp pakken en kijken naar de temp tot Tjunction max. Dit is dus de temperatuur tot de max van de CPU, hier moet je zo'n 25 graden vanaf blijven om veilig te zitten voor 24/7.
Zit je hier verboven met bijvoorbeeld Orthos dan zou maar eens voelen als de koeler echt zo warm wordt anders misschien nog eens kijken als de koelpasta goed is verdeeld. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
De stock koeler stelt niet zoveel voor, klein ding wat ze ook leverden bij de Pentium dual cores met 800 FSB. Je koeler werkt dus niet optimaal als-ie de zaak niet veel koeler houdt. Koelpasta erop, goed vastzetten etc. dus.

[ Voor 9% gewijzigd door pinockio op 31-07-2008 22:41 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• jitter
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:24:
{zip}... daar moet wel bij worden verteld dat ik nu 6 casefans heb en twee 140mm fans op de processorkoeler met nog een langzaamdraaiende 120mm fan eronder hangen.
Zo...
Terw_Dan schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:28:
Lagere temperaturen zijn natuurlijk beter, maar die proc kan best wat hebben hoor. Mijn E8400 zat bij de P45 overclock test op een gegeven moment ook op de 90 graden en pas dan gaat hij throttlen.
Woah, 90 graden! Ik heb in het begin de V60 ff als passief koellichaam uitgeprobeerd (waar die niet voor bedoeld is), maar had bij 68 gr. coretemp zoiets van "ik sluit em wel weer aan".
-The_Mask- schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:28:
Virusscanner is niet echt CPU intensief gebruikt liever een programma zoals Orthos. ;)
Daarnaast is de Tjunction max van de 45nm CPU's niet bekend dus naar de Coretemps kijken heeft opzich weinig nut. Je kunt beter een progje zoals CoreTemp of Realtemp pakken en kijken naar de temp tot Tjunction max. Dit is dus de temperatuur tot de max van de CPU, hier moet je zo'n 25 graden vanaf blijven om veilig te zitten voor 24/7.
Zit je hier verboven met bijvoorbeeld Orthos dan zou maar eens voelen als de koeler echt zo warm wordt anders misschien nog eens kijken als de koelpasta goed is verdeeld. ;)
Ja, dat weet ik nou ook. Pas na het vervangen van de stock koeler ben ik me er wat verder in gaan verdiepen en kwam al snel uit bij Prime95 e.d. Maar dat gaf me wel al aan dat de stock koeler echt maar marginaal is. Overigens, als de fan van dat ding niet zo'n zoemerig geluid had gemaakt had ie er nu nog op gezeten, ben n.l. helemaal geen gamer (maar dat had je aan mijn keuze van het mobo wel al gezien) dus die had wat koeling betreft voor mij gewoon voldaan.

De koeler die er nu op zit wordt nauwelijks warm. Eerst dacht ik dat dat niet goed was, tot iemand me vertelde dat dat juist wel goed was. Een hete koeler koelt natuurlijk lang niet zo goed als een koude...(ja, logisch!), ervan uitgaande dat ie goed geplaatst is.

Voor het aanbrengen van de koelpasta ben ik eerst op de site van AS wezen kijken en vond daar zeeer gedetailleerde instructies. Was wel verbaasd over het kleine beetje dat je maar moet gebruiken (bij een C2D slechts dun streepje over het midden), maar goed meer is niet altijd beter...

Ik ga t denk ik ff lekker zo laten zitten. Thanx voor de antwoorden!

• splitsecond
  • Laatst online: 24-08-2008
Heb ook de E8400 (oc'ed naar 3.6Ghz, 1.225Vcore) maar met de scythe infinite koeler erop (antec nine hundred gamers case) en haal ook temps van max 63°C stressed met Orthos en Prime95.
Tijdens videobewerking kom ik rond de 59°C en tijdens het gamen 58°C
Dus no worries (

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Op de site van chipmaker kun je de maximale temp vinden, indien de pc daar onder blijft dan is alles in orde.
Wel testen met zoveel mogelijk op maximum belasten, en een langere tijd laten lopen.
Je kunt dan ook de voltages checken, dus of de voeding erg schommelt.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Lijkt wel bangmakerij hier tegenwoordig met al die topics over temps en dingen die kapot gaan enzo. Die dingen worden ook afgebakken he :X ? Echt als een proc op 65-70 graden loopt is net zoals als wij hardlopen, lekker de spieren los en gaan; doet hem niets. Pas als het echt in de gevarenzone komt gaan die dingen vanuit zichzelf throttlen :) . Gewoon lekker je bak gebruiken joh. Mijn E6750 wordt idle nu ook 44 graden en load 64 (wel op 3,2GHz 1,375V) met deze snikhete buitenlucht en mijn kamer die kookt :/ .

De meeste mensen deugen!

• jitter
Cassius schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:41:{zip} Pas als het echt in de gevarenzone komt gaan die dingen vanuit zichzelf throttlen :) . Gewoon lekker je bak gebruiken joh. Mijn E6750 wordt idle nu ook 44 graden en load 64 (wel op 3,2GHz 1,375V) met deze snikhete buitenlucht en mijn kamer die kookt :/ .
Ik ben wat voorzichtiger geworden sinds ik een Prescott om zeep heb geholpen door em te warm te laten worden, ooops...

Ik heb even moeten zoeken in de datasheet van de E7000/E8000-reeks om de relevante info te vinden.
Het komt erop neer dat de koeling zodanig moet zijn ontworpen dat de Tc (= temp op exacte midden van de heat spreader, door Intel 'case' genoemd) niet hoger wordt dan 72,4 gr. C bij max. vermogen, 65 W in dit geval. Voor ons is dit gegeven dus niet echt bruikbaar aangezien we niet op het midden van de heat spreader kunnen meten. De meetwaarden die wij op ons scherm zien zijn die van de cores. Die zijn dus hoger omdat ze dieper zitten.
Verder lezend kwam ik erachter dat de thermische beveiliging van de CPU getript wordt als het hart van de CPU (de junction, dus Tj) ongeveer 20 graden hoger ligt dan de max. Tc. Dat komt dus neer op ruim 92 graden voordat het zaakje in de beveiliging schiet.

M.a.w. 63 graden stress?? No problemo...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 01-08-2008 19:02 ]

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Mijn E8400 kwam loopt ook idle op zo'n 40 graden. Als ik hem ga stressen wordt hij met 23 graden omgevinstemperatuur ongeveer 53 graden.

Zo'n ding kan veel hebben.
Als ie met dit soort temperaturen rond de 60 graden zit is dat gewoon netjes.

offtopic:
Ik kreeg toen het wat warmer werdt plotselinge uitvallers. Bleek dat ik mijn videokaart in Rivatuner op 70 graden automatisch uitschakelen had gezet, waarna deze in zware spellen toevallig net 71 graden werdt. :+

Z-machine OriginID: JaccoW

Pagina: 1