Sorry voor de wat vage titel, maar ik weet ook niet precies wat ik nu eigenlijk zoek of welke kant ik op moet gaan. Wat ik wel weet ik wat de relaties moeten zijn. Niet hoe de database er precies uit moet gaan komen te zien. Ik heb al wel verschillende ERD's gemaakt, maar ik kom altijd weer uit op een boomstructuur zoals die hieronder opgebouwd is. Met in de 3e en 4e 'koppel' een loop terug naar 3 en weer naar 4 etc. Ik weet niet goed of dit nu een tekortkoming is van Mysql, mijn kennis of iets anders. Ik zal proberen uit te leggen wat het idee is bij het project, in de hoop duidelijk te krijgen wat het probleem is waar tegenop gelopen wordt.
Laten we aannemen dat ik een hoofdtabel heb met Boeken, deze Boeken hebben Titels, Omschrijvingen, Plaatjes, Filmpjes en een Auteur.
Vervolgens heeft een plaatje een eigen Titel, Omschrijvin en Filmpje.
Het filmpje heeft een plaatje, Titel en Omschrijving.
Tot op dit punt geen probleem 'op zich'. Alles netjes in boomstructeur en niet moeilijk op te zeggen. Echter op het punt met BoekPlaatjeFilmpje en BoekFilmpjePlaatje loopt het wat vaag. Een plaatje voegt eigenlijk een Filmpje toe en een Filmpje een Plaatje. Allebei met eigen titels en weer eigen Plaatjes en Filmpjes.
Als ik bovenstaande verder ga uitschrijven komt er zoiets uit:
etc. etc. Iets zegt me dat ik dat schuingedrukte al achterwege moet laten. Maar dan heb ik natuurlijk niet de Titels van dat nieuwe Plaatje/Filmpje.
Kan iemand me op weg helpen. Bestaat er niet iets dat 'tegelijk' die hele relaties legt zodat ik helemaal niet al die extra 'FilmpjePlaatjeFilmpjePlaatje' etc. tabellen hoeft te maken. Dus zegmaar: "Filmpje en Plaatje zijn gekoppelt totdat er geen nieuwe rows meer ontstaan".
Moet even aangeven dat ik al eens eerder zoiets bij de hand gehad heb, alleen waren er toen veel meer relaties in een soort van 'spin' constructie. Dat project werd wel haalbaar door dingen weg te laten en met subquery's te werken. Echter zie ik hier dat niet zo snel terug, dit omdat ook subquery's weer in een soort van loop moeten werken... ofnie
help!
Laten we aannemen dat ik een hoofdtabel heb met Boeken, deze Boeken hebben Titels, Omschrijvingen, Plaatjes, Filmpjes en een Auteur.
[i]Boeken -> BoekTitel Boeken -> BoekOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje Boeken -> BoekFilmpje Boeken -> BoekAuteur[/i]
Vervolgens heeft een plaatje een eigen Titel, Omschrijvin en Filmpje.
Boeken -> BoekTitel Boeken -> BoekOmschrijving [i]Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeTitel Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje[/i] Boeken -> BoekFilmpje Boeken -> BoekAuteur
Het filmpje heeft een plaatje, Titel en Omschrijving.
Boeken -> BoekTitel Boeken -> BoekOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeTitel Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje [i]Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjeTitel Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjeOmschrijving Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje[/i] Boeken -> BoekAuteur
Tot op dit punt geen probleem 'op zich'. Alles netjes in boomstructeur en niet moeilijk op te zeggen. Echter op het punt met BoekPlaatjeFilmpje en BoekFilmpjePlaatje loopt het wat vaag. Een plaatje voegt eigenlijk een Filmpje toe en een Filmpje een Plaatje. Allebei met eigen titels en weer eigen Plaatjes en Filmpjes.
Als ik bovenstaande verder ga uitschrijven komt er zoiets uit:
Boeken -> BoekTitel Boeken -> BoekOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeTitel Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeOmschrijving Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje [i]Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje -> BoekPlaatjeFilmpjeTitel Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje -> BoekPlaatjeFilmpjeOmschrijving [b]Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje -> BoekPlaatjeFilmpjePlaatje Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje -> BoekPlaatjeFilmpjePlaatje -> BoekPlaatjeFilmpjePlaatjeTitel Boeken -> BoekPlaatje -> BoekPlaatjeFilmpje -> BoekPlaatjeFilmpjePlaatje -> BoekPlaatjeFilmpjePlaatjeOms...[/b][/i] Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjeTitel Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjeOmschrijving Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje [i]Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje -> BoekFilmpjePlaatjeTitel Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje -> BoekFilmpjePlaatjeOmschrijving [b]Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje -> BoekFimpjePlaatjeFilmpje Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje -> BoekFimpjePlaatjeFilmpje -> BoekFilmpjePlaatjeFilmpjeTitel Boeken -> BoekFilmpje -> BoekFilmpjePlaatje -> BoekFimpjePlaatjeFilmpje -> BoekFilmpjePlaatjeFilmpjeOms...[/b][/i] Boeken -> BoekAuteur
etc. etc. Iets zegt me dat ik dat schuingedrukte al achterwege moet laten. Maar dan heb ik natuurlijk niet de Titels van dat nieuwe Plaatje/Filmpje.
Kan iemand me op weg helpen. Bestaat er niet iets dat 'tegelijk' die hele relaties legt zodat ik helemaal niet al die extra 'FilmpjePlaatjeFilmpjePlaatje' etc. tabellen hoeft te maken. Dus zegmaar: "Filmpje en Plaatje zijn gekoppelt totdat er geen nieuwe rows meer ontstaan".
Moet even aangeven dat ik al eens eerder zoiets bij de hand gehad heb, alleen waren er toen veel meer relaties in een soort van 'spin' constructie. Dat project werd wel haalbaar door dingen weg te laten en met subquery's te werken. Echter zie ik hier dat niet zo snel terug, dit omdat ook subquery's weer in een soort van loop moeten werken... ofnie
help!