Hoe 220v fan regelbaar aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik heb een radiator+30cm fan uit een oud lasapparaat gesloopt, dat moet natuurlijk voor een pc gebruikt worden :)

Klein probleempje, ik heb geen kaas gegeten van elektronica. Hoe moet ik deze fan aansluiten? Liefst regelbaar, zodat hij niet altijd op volle toeren draait.

Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0470/220fan.jpg
Er zitten vier draadjes aan, bruin, zwart, grijs en blauw. Op de "tunnel" die er om heen zat staan een sticker en een plaatje. Het plaatje is vrijwel onleesbaar, er staat volgens mij de luchtverplaatsing, voltage (ik zie denk ik 220 staat), 6 watt en nog wat dingen. Op de sticker staat Single phase A C with capacitator. Daar onder volgens mij hoe hij recht en linksom kan draaien, maar de plaatjes kan ik nauwelijks zien en geen wijs uit worden als leek zijnde.
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0185/sticker1.png

Op de fan zelf staat nog einschraubtiefe max 5mm, iemand enig idee wat dat is? (ik ben altijd al slecht geweest in duits ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Belangrijkste van het plaatje is "eenfase wisselstroom".

Lijkt me dat je de snelheid met de amplitude van de wisselstroom kan regelen. Zoiets kan (uitsluitend) met een trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Harrie

NederVlaming

Als je hem variabel wil maken kan je iets als een variac gebruiken, dit is een soort transformator waarvan je de uitgangsspanning kan regelen.

edit: een variac varieert inderdaad alleen de amplitude. Terwijl het voor veel motoren inderdaad de frequentie is welke geregeld moet worden. Let op dus!

[ Voor 35% gewijzigd door Harrie op 31-07-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Lichtdimmer op de fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Zo'n variac is nog best groot, eigelijk is er zeer weinig ruimte beschikbaar in het huidige design voor de kast. Overigens is regelbaar niet noodzakelijk, maar wel wenselijk. :)

Zoals al gezegd, ik ben een enrome noob op dit gebied. Hoe sluit ik de fan uberhaupt aan? Waar zijn de vier kabels voor? En hoe sluit ik die aan?

[ Voor 50% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me overigens wel afvraag is wat voor motor dit is...

Ik bedoel, toerental kan in principe alleen maar geregeld worden door frequentie. Dat betekent dat de motor dus zou moeten gaan "slippen" (achterlopen) als de spanning lager wordt.

In 2e instantie teken ik toch voor een frequentieregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Let er wel op dat een gewone lichtdimmer niet altijd geschikt is. Meestal kunnen ze alleen een ohmse belasting regelen en geen inductie wat bij een motor het geval is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jdm8 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:12:
Waar zijn de vier kabels voor? En hoe sluit ik die aan?
Twee van de 4 gaan in ieder geval naar de condensator. Die jij ongetwijfeld bewaard hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97329

jdm8 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:12:
Zo'n variac is nog best groot, eigelijk is er zeer weinig ruimte beschikbaar in het huidige design voor de kast. Overigens is regelbaar niet noodzakelijk, maar wel wenselijk. :)

Zoals al gezegd, ik ben een enrome noob op dit gebied. Hoe sluit ik de fan uberhaupt aan? Waar zijn de vier kabels voor? En hoe sluit ik die aan?
Ik zou eerst wat algemene informatie opdoen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onbekend schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:16:
Let er wel op dat een gewone lichtdimmer niet altijd geschikt is.
Ik zou "niet" en "altijd" in deze zin omdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Volgens mij verkopen ze in de bouwmarkt wel toerentalregelaars voor badkamerventilatoren, je zou het daar eens kunnen proberen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Alles is er nog. Dat ronde circelte zaten de draden dus aan vast. Vanaf daar gaan ze allemaal naar dat grote witte ding :p
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0504/lasapparaat.jpg

Dit "ding" zit op de tunnel waar de fan in zat, iemand een idee wat dat is?
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0058/iets.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De condo is dat hoge ronde ding links.

Wat doen die 3 stoppen daar? het was toch een 1 fasen motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Harrie

NederVlaming

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:29:
De condo is dat hoge ronde ding links.

Wat doen die 3 stoppen daar? het was toch een 1 fasen motor?
Misschien is het las-apparaat wel 3-fasig, maar werkt de fan op 1 van de drie fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
las apparaat is idd 3 fase. Ik loog over dat kabel gedoe, neit goed gezien. Ik zla even beschrijven waar alle kabels heen gaan. (ik wist btw wat de condensator was O-) )

Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0533/draden.jpg

zwart en blauw gaan via een stop naar dat rood omcircelde kastje. Bruin naar condensator, van condensator naar zelfde aansluiting als grijze, welke naar dat omcircelde kastje gaat.
Via diezelfde stop liep volgens mij ooit ook de pomp (die er ooit uit geslooopt is en in een ander lasapparaat gezet is).

[ Voor 56% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39
Als het een 230 of 400 (3 fase) wissel spanning is kan je dit regelen met een frequentieregelaar en een potmeter die daar op aangesloten is. Normale dimmers gaan na een tijd kapot en er goed voor je motor is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dit is het kastje waar de draden uiteindelijk heen gaan. Het zijn de twee linker, op 0 en 220. Dit is dus een trafo en zorgt er voor dat de fan 220 krijgt, en niet om iets te regelen oid toch?
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0357/spoelding.png

De zwarte en blauwe gaan via een stop naar de 220. bruin gaat door condensator en vanuit daar, samen met de grijze, naar de 0. Hoe sluit ik dit aan vanuit een 220 stopcontact? even regelaar daargelaten.

[ Voor 29% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 12:42
In principe gewoon de 0 en 220 lijnen los halen van de trafo en er een stekker aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
That's it? Valt me dan weer mee. Kan een regelaar uit een tafelventilator misschien ook? En tussen welke draden moet die dan? Zo niet, weet iemand oon een regelaar waar je zelf makkelij keen andere knop op kan zetten. tot nu toe heb ik alleen maar gevonden met lelijke plastic knoppen. Die variacs kun je al helemaal niet "mooi" regelen, zonder elke keer de pc open te halen.

(Waar is die condensator eigelijk voor? :$ )

[ Voor 6% gewijzigd door jdm8 op 31-07-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:19:
[...]

Ik zou "niet" en "altijd" in deze zin omdraaien :)
Ik had bewust dit zo geschreven omdat er buiten de standaard lichtdimmers tot 400W er lichtdimmers zijn voor grotere vermogens. Deze zijn soms wel geschikt om motoren aan te sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Regelaars voor stalventilatoren (Itho) werken ook met faseaansnijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb hier een beetje de indruk dat bijna iedereen z'n eigen zegje roept zonder voorgaande reacties (waaronder heel zinvolle) te lezen.
Slechts een enkel bericht over dat er misschien gezien het opschrift op de motor en die condensator die wordt genoemd wel eens sprake kan zijn van een inductie motor in plaats van een collectormotor, bijna iedereen draaft maar door over variacs en lichtdimmers. Bij het laatste type motor kun je met spanningsregeling het een en ander bereiken, bij de inductiemotor nauwelijks, daar zul je het echt, wat al is opgemerkt, met frequentieregeling moeten doen. En dat is gewoon wat ingewikkelder, waarbij je zou kunnen afvragen of het dan die extra moeite voor zo'n toepassing wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39
Die frequentieregelaar is ook niet gratis :) maar is wel ideaal. maar wat Techneut zegt, is het de moeite wel waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jdm8 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:30:
(Waar is die condensator eigelijk voor? :$ )
Een enkelfase synchroon-motor start niet uit zichzelf. Die heeft een hulpwikkeling nodig, waar door die condensator een hulpstroom voor wordt geleverd. Die moet in fase verschoven zijn, en daarom is het een condensator en geen weerstand.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, en als aanvulling: De beide wikkelingen zijn meestal eender en door middel van een keuzeschakelaar kies je welke wikkeling de condensator in serie krijgt, resultaat linksom of rechtsom draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 12:42
Als je dat ding echt wil regelen zou ik inderdaad een frequentie regelaar nemen ik zou zo snel niet weten waar je die uit kan slopen. Maar als je er een wil kopen zal je voor zover ik weet ruim boven de 100 euro uitkomen. Bij conrad.nl heb je volgens mij regelaars vanaf een eurotje of 150 deze hebben een analoge regel ingang en met een klein beetje moeite zou je die gewoon aan een fan controller kunnen hangen. Is wel een mooie oplossing maar redelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
OK, dan vergeet ik dat regelen wel, er komen toch nog twee 120mm fans bij, dan gaat deze alleen aan als het nodig is. Een schakelaar kan dan gewoon tussen 's'sn van de draden van de 220v aansluiting? En hoe wissel i kde draairichting om? Dat staat wel op dat plaatje, maar ik kan het niet goed zien en er geen wijs uit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
Even in het algemeen over 220V ventilatoren in een Pc plaatsen..

Er ontstaat rond die ventilator een magnetisch (en elektrisch) veld waardoor bepaalde onderdelen in je pc raar kunnen gaan doen.. Of gewoon niet meer werken
Ventilatoren om 220V uit fotokopieerapparaten ed zijn geen probleem omdat die erop voorzien zijn. Maar gewoon 220V kan wel problemen opleveren..
(Zie ook: Hier)

Veel plezier met het kuisen van het ding trouwens :+

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
(jdm8 meot eerst googlen wat kuisen is) Hehe, hij is idd een klein beetje smerig geworden na al die jaren in een smerige werkplaats gestaan te hebben met overal ijzerslijpsel. :P

Ik denk dat het magnetisch veld wel wat meevalt, in een voeding zitten toch ook spoelen? Ook al zijn die wat kleiner. Boxen hebben ook grote magneten, en die hebebn toch alleen maar invloed op oude crt schermen omdat die de elektronen afbuigen? En hier hebben ze ook 120v fans in een pc, weliswaar maar 12 cm. nieuws: Guide: 120 volt fans installeren

Ook wil ik er wat gaas voor doen, aan de voor en achterkant van de ventilator. Het lijtk me namelijk niet fijn om een vinger er in te steken als hij op volle toeren draait. Er omheen komt een ring van aluminium of ijzer voor een betere luchtverplaatsing. Zo ontstaat er toch een kooi van ferraday wat de straling tegenhoudt?

[ Voor 38% gewijzigd door jdm8 op 01-08-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jdm8 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:01:
OK, dan vergeet ik dat regelen wel, er komen toch nog twee 120mm fans bij, dan gaat deze alleen aan als het nodig is. Een schakelaar kan dan gewoon tussen 's'sn van de draden van de 220v aansluiting? En hoe wissel i kde draairichting om? Dat staat wel op dat plaatje, maar ik kan het niet goed zien en er geen wijs uit worden.
Wat betreft die draairichting: Zo'n fan is doorgaans geconstrueerd voor maar één draairichting. Omkering van richting zal niet altijd leiden tot een effectieve omkeer van luchtstroom.

Wil je dit toch, kijk hoe nu alles is aangesloten. Hoogstwaarschijnlijk komen de beide wikkelingen op één punt samen en zal op dat punt één van de beide voedingsdraden zitten.
Wederom waarschijnlijk zal de andere voedingsdraad rechtstreeks leiden naar de andere kant van een van beide wikkelingen en naar een uiteinde van de condensator. De andere kant van de condensator zal dan verbonden zijn met het uiteinde van de andere wikkeling.
Door nu deze voedingsdraad te verleggen naar de andere wikkeling zodat de condensator van wikkeling wisselt keer je die draairichting om.

De timer van een wasmachine heeft doorgaans zo'n automatische omkeerschakelaar zodat voortdurend de trommel van draairichting wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:57:
Ik heb hier een beetje de indruk dat bijna iedereen z'n eigen zegje roept zonder voorgaande reacties (waaronder heel zinvolle) te lezen.
Slechts een enkel bericht over dat er misschien gezien het opschrift op de motor en die condensator die wordt genoemd wel eens sprake kan zijn van een inductie motor in plaats van een collectormotor, bijna iedereen draaft maar door over variacs en lichtdimmers. Bij het laatste type motor kun je met spanningsregeling het een en ander bereiken, bij de inductiemotor nauwelijks, daar zul je het echt, wat al is opgemerkt, met frequentieregeling moeten doen. En dat is gewoon wat ingewikkelder, waarbij je zou kunnen afvragen of het dan die extra moeite voor zo'n toepassing wel waard is.
Een zinvolle reactie staat net voor jou reactie. ;)
"Regelaars voor stalventilatoren (Itho) werken ook met faseaansnijding."
En stalventilatoren zijn inductie motoren.
Juist met een grote bewegende massa (de fan) gaat faseaansnijding prima met een kooianker/inductie motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In twee bovenstaande reacties wordt gemeld dat de condo alleen gebruikt wordt bij het starten. Ik dacht eigenlijk dat hij ook gebruikt werd tijdens bedrijf; alleen met een condo kan je een tweede fase maken uit 1 fase. Derde fase is dan de aarde (zwevend nulpunt).
jdm8 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 11:01:
En hoe wissel i kde draairichting om? Dat staat wel op dat plaatje, maar ik kan het niet goed zien en er geen wijs uit worden.
Lijkt me door de aansluiting van de condo om te draaien als de motor stilstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:32:
In twee bovenstaande reacties wordt gemeld dat de condo alleen gebruikt wordt bij het starten. Ik dacht eigenlijk dat hij ook gebruikt werd tijdens bedrijf; alleen met een condo kan je een tweede fase maken uit 1 fase. Derde fase is dan de aarde (zwevend nulpunt).
Tijdens bedrijf wordt hij ook wel gebruikt, maar is niet echt nodig.
De condensator is alleen bij de start nodig om een draaiend magnetisch veld te maken met een specifieke richting.
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:32:
[...]

Lijkt me door de aansluiting van de condo om te draaien als de motor stilstaat :)
Correctie/verduidelijking: De aansluiting die naar een fase gaat moet dus gewisseld worden. De andere kan van de condensator blijft op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dit soort ventilatoren wordt meestal geregeld door een consensator in serie te zetten met het geheel
vaak zie je 1, 1.5, of 2uF gebruikt worden, wel iets van 680V en bipolair he !

dan wordt er met een schakelaar/relais gekozen welke condensensator er tussenstaat om de snelheid te regelen

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 02-08-2008 13:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

fish schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:47:
dit soort ventilatoren wordt meestal geregeld door een consensator in serie te zetten met het geheel
vaak zie je 1, 1.5, of 2uF gebruikt worden, wel iets van 680V en bipolair he !

dan wordt er met een schakelaar/relais gekozen welke condensensator er tussenstaat om de snelheid te regelen
Jammer dat je niet even gelezen hebt. Bij dit type motor is het toerental afhankelijk van de netfrequentie en het aantal polen in het anker. Je kunt 'm doodleuk aan 110V hangen zonder dat het toerental veranderd. Overigens wordt 'ie dan wel een stuk warmer. Je zult 'm een sinus van bijvoorbeeld tussen de 25 en 50Hz moeten voeren om het toerental te regelen. Ik gok dat 'ie normaal 1800 rpm draait, en dan zou je 'm dus kunnen regelen van 900 tot 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik ga niet in een ja/nee discussie verzanden

dus ik ga je maar één ding vragen, heb je het wel eens geprobeerd ?, (met dit deze motor)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 03-08-2008 09:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jullie hebben eigenlijk beiden wel gelijk, ieder van z'n eigen kant. Voor de wat minder ingewijden:
Een asynchrone motor alias kooiankermotor alias inductiemotor is inderdaad wel (beperkt) regelbaar in toerental. Denk b.v. aan de Ferrarisschijf of -trommel. Die is zelfs van nul af regelbaar.
Voor een kooiankermotor geldt dit ook (bij het aanlopen passeert probleemloos hij alle toerentallen van nul tot maximum, zijnde het synchrone toerental min een relatief geringe slip. In de praktijk komt dit bij een tweepolige machine neer op 3000 min circa 5% omw./min. Dat aanlopen gaat dan wel gepaard met een nogal stevige aanloopstroom die vervolgens automatisch voorziet in een voldoende koppel voor die aanloop.

Door verlaging van de spanning neemt de slip toe, m.a.w. het toerental af. Echter ook het koppel neemt daarmee sterk af. Lastig om in een paar woorden uit te leggen, maar het komt er op neer dat de motor bij een bepaald omslagpunt het van het ene moment op het andere niet meer trekt en met een schok stil gaat staan.
Zonder met allerlei theorieën te schermen, die toerenregeling is dus weliswaar mogelijk, maar beperkter dan bij een collectormotor waar dat afnemen van het koppel gelijkmatiger plaats vindt en dus langer doorgeregeld kan worden.

Ander aandachtspunt in deze discussie:
Het in serie zetten van condensatoren van verschillende capaciteit is een uitstekend idee. Met weerstanden bereik je het zelfde effect, maar met een gigantisch vermogensverlies, wat je met condensatoren omzeilt. Wordt bij controlelampjes van lage spanning, aangesloten op de netspanning ook veel gedaan.
Het beoogde effect kun je natuurlijk ook met een regelbare trafo bereiken of een trafo met verschillende aftakkingen. Alleen zo’n trafo is weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Kun je niet de "dimmer" uit een stofzuiger gebruiken? Die kop waarmee je de zuigkracht instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met in achtneming van de al breeduit genoemde beperkingen kan dat ja.
Alleen welk vermogen heeft die stofzuiger en welk vermogen wordt in dit topic gevraagd. Dat mag natuurlijk niet boven dat van die stofzuiger uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:58:
Met in achtneming van de al breeduit genoemde beperkingen kan dat ja.
Alleen welk vermogen heeft die stofzuiger en welk vermogen wordt in dit topic gevraagd. Dat mag natuurlijk niet boven dat van die stofzuiger uitkomen.
*giegel*

Een stofzuiger gebruikt iets tussen de 1000 en 2500W, met de meeste tussen de 1500 en 2000W, en deze ventilator schat ik op hooguit 250W.

Ik zie wel een probleem, en dat is dat stofzuiger-motoren borstelmotoren zijn, en die zijn perfect te regelen met een simpele fase-aansnijder. Dit is geen borstelmotor, en met een serie-impedantie (en veel dus slip door gebrek aan koppel) zal 'ie snel oververhit raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nu beginen de dc motoren een beetje in zwang te raken .. maar tot nu werken bij alle ventilatoren in cv ketels zo met name de regeling dmv condensatoren. je moet niet vergeten dat deze motoren dan ook letterlijk gekoeld worden door de ventilator die er aan vast zit.

deze ventilator gebruikt echt nog geen 50 wat hoor
edit, ik denk meer 6 watt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 03-08-2008 22:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik heb hier toevallig zo een 'dimmer' uit een sotfzuiger liggen.

Het is printplaat met een 'groot' geel blok waarop de netspanning staat. Hier uit gaat 1 draad direct door naar de motor. De ander gaat via het printplaat naar een soort van transistor met een groot koellichaam waarop een potmeter is aangesloten. Ik weet niet of dat wat zegt over de bruikbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
burne schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 19:13:
Een stofzuiger gebruikt iets tussen de 1000 en 2500W, met de meeste tussen de 1500 en 2000W, en deze ventilator schat ik op hooguit 250W.

Ik zie wel een probleem, en dat is dat stofzuiger-motoren borstelmotoren zijn, en die zijn perfect te regelen met een simpele fase-aansnijder. Dit is geen borstelmotor, en met een serie-impedantie (en veel dus slip door gebrek aan koppel) zal 'ie snel oververhit raken.
In dat geval is het zwaar overdimensioneren met zo'n stofzuigerregelaar misschien niet eens zo'n gek idee, en is mijn opmerking over de verhouding van het vermogen van een stofzuiger en het gevraagde vemogen toch wel relevant ;) .

Desnoods maak je met een kleine ingreep het regelbereik beperkt, zodat dit nooit beneden het kipkoppel komt waarbij de motor plotseling stil gaat staan. Maar bij een stofzuigerregeling is dat beperkte regelbereik volgens mij al het geval en hoef je daaraan misschien niets te doen. In dat geval zul je die bezwaren niet tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

fish schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:55:
deze ventilator gebruikt echt nog geen 50 wat hoor
edit, ik denk meer 6 watt ;)
Dit ding komt uit een lastrafo. Het is dus niet een stil dingetje wat in de afzuiging van een cv-ketel hangt, een lastrafo trekt vele kilowatten (driefase-voeding doe je alleen als je meer dan 3600W wilt gebruiken, dus 5KW is wel het minimum waar je aan moet denken, en gezien de diazed-patroontjes zal 'ie 3*6A of 3*10A bij 400 volt eten, en dan kom ik op 7-12KW) en moet koel blijven. Hij is 30 centimeter in diameter, dus we gaan voor een hoge luchtverplaatsing, 230 volt, en 30 centimeter. Bij Papst komen we dan uit op iets tussen de W2E300CC4701 en de W2E300CP0230. Die gebruiken tussen de 150 en 290W. De TS heeft niet geroepen wat de waarde is van de hulpcondensator. Die geeft ook een indicatie over het energieverbruik. Voor deze fans ligt die tussen de 5 en 8 µF.

Mijn schatting van het vermogen wat dit ding gebruikt is ook gebaseerd op bovenstaande overweging. Overigens vraag ik me af wat er met je PC gebeurt als je er een slordige tweeenhalf miljoen liter lucht per uur doorheenblaast. 2500m^3 is 2500000 liter, weet je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in de topicstart staat 6W

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als ik je verklap dat een stock Intel CPU-cooler al 7.5W gebruikt, geloof je dan dat dat niet kan kloppen? Da's een lullig 60mm flappertje, geen 30cm ijzeren fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Het plaatje waar ik dacht waar 6 watt op stond was nogal moeilijk leesbaar, misschien stond er ook wel iets heel anders. Maar dus die stofzuigerregelaar zou moeten werken? Want dan zal ik eens een PM sturen :) Ik zal straks wel eens kijken wat er op die condo staat.

Deze machine is wel 30 jaar oud. Hij zit dus vol koper en zal wel neit zo efficiënt geweest zijn, veel warmte ontwikkeling dus.. 450 Ampére. Duitse kwaliteit, dus de koeling zal wel meer dan voldoende geweest zijn. Je kon een dag aan één stuk door lassen, zonder dat hij oververhit raakte. Aardig fannetje dus. (dat rad is eigelijk vooral om het pistool te koelen, de trafo's worden luchtgekoeld door deze fan.) Wat betreft de duitse kwaliteit, na die 30 jaar intensief gebruik deed hij het nog proma, echter de motor voor de draad is stuk gegaan, waarna de pomp als donor voor een andere machine gebruikt is en hij nu dus helemaal gesloopt is. RIP.

Tegenwoordig hebben we meerdere machines, die nog zwaarder zijn. Lekkere stroomrekening dus :')

[ Voor 61% gewijzigd door jdm8 op 04-08-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja 50.. of 60 wil ik nog wel geloven .. maar 150 watt daar heb ik een beetje moeite mee

Iperf

Pagina: 1