Asus P5K opeens geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 16:53
beste tweakers. ik heb jullie hulp nodig. ik weet het niet wat aan de hand is. ik heb ineens geen geluid meer. ik ben nu al twee dagen bezig en ik krijg hem niet terug.
Asus P5K
Quad core 6600
Sapphire 2600 pro
Seagate 2x500gb 32mb
Samsung 1x500gb 16mb
Kingston DDR2 PC6400 4x1gb
Zalman 600watt voeding
Geluid is opeens weg. niet meer terug krijgen. wat heb ik allemaal geprobeerd. Herinstallatie vista 2 keer. herinstallatie xp 1 keer. alle drivers verwijderen en opnieuw opzetten. alle drivers zijn nieuwste drivers. ik heb achter mijn moederbord geluid aansluitingen en eentje voor de kast. en ik heb ati radeon 2600 pro met hdmi. daar krijg ik ook geen geluid van. ik heb alles geproberd wat ik weet. alles is open. heeft iemand anders mischien andere oplossingen. kan mijn moederbord kapot zijn of geluid onbord mischien. ,maar waarom krijg ik dan van videokaart geen geluid. ik hoor het wel. alvast bedankt.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je al andere speakers getest?

Money for nothin' and your chicks for free

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Dus je hebt geen aparte geluidskaart?
Zitten alle stekkertjes in de juiste kleurtjes?
Staat onboard audio aan in de bios?
Heb je echt de verwachting dat je grafische kaart geluid gaat maken?
ik hoor het wel

[ Voor 12% gewijzigd door Wish op 31-07-2008 14:48 ]

No drama

• tayram
Ja. dat heb ik gedaan. help niet.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Hoe heb je je geluid aangesloten? Heb je een koptelefoon, receiver via HDMI, een geluidsset met ingebouwde versterker, geen kabeltje intern los? Onboard geluidskaart staat aan in bios, andere geluidskaart geprobeerd? Maw meer uitzoeken en informatie geven :)

Specs

• tayram
ik heb geen aparte geluids kaart. in bios is enabled. van videokaart kun je gewoon geluid krijgen met hdmi dvi adapter van ati. dat doet een vrien van mij ook.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat zie je uberhaubt in je hardware lijst?
danmaarniet schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 14:48:
Heb je echt de verwachting dat je grafische kaart geluid gaat maken?
de Ati HDMI kaarten geven inderdaad geluid ;) (dacht de hele 2x00 serie).

[ Voor 77% gewijzigd door SinergyX op 31-07-2008 14:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• asfaloth_arwen
Neem deze even door: AUD FAQ; Veelgestelde vragen :)
(onderdelen: Vragen over geluidskaarten en Vragen over het aansluiten van audio)

[ Voor 35% gewijzigd door asfaloth_arwen op 31-07-2008 14:53 ]

Specs

• tayram
andere geluidskaart heb ik niet. dus dat kan ik niet proberen. ik heb koptelefoon probeerd. andere speakers van harman kardon geprobeerd. versterker geprobeerd. echt gewoon alles. daar ligt het niet aan. dat weet ik zeker.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

-edit- kan dus wel geluid uit je ati kaart.

Misschien conflict met je onboard geluid?

[ Voor 85% gewijzigd door Frostbite op 31-07-2008 14:54 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• DeeJee

DeeJee

Dus...

tayram schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 14:45:
beste tweakers. ik heb jullie hulp nodig. ik weet het niet wat aan de hand is. ik heb ineens geen geluid meer. ik ben nu al twee dagen bezig en ik krijg hem niet terug.
wat bedoel je met ineens?
Was je aan het werk en viel het toen uit.
Was dit na een keer opstarten?
ben je opnieuw gaan installeren vanwegen het geluidsprobleem?

• asfaloth_arwen
Drivers van de onboard geluidskaart ook geinstalleerd?

Specs

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tayram schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 14:50:
ik heb geen aparte geluids kaart. in bios is enabled. van videokaart kun je gewoon geluid krijgen met hdmi dvi adapter van ati. dat doet een vrien van mij ook.
Een DVI adapter waar geluid uit komt... Knap. Bestaat niet.
Sluit je speakers eens aan op een andere computer, diskman, mp3 speler, whatever. Doen ze het daar wel op?

Alles kan stuk.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even over de DVI adepters en geluid:
nieuws: Hdmi-ondersteuning ATi R600 met verloopstukje

Even lezen, dan blerren ;)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• tayram
ja. ik was shakira aan het kijken (full hd). geluid deed raar. dat was niet mooi om te horen. dan ging ik kijken wat aan de hand was. maar toen ging alles weg. ik ging opnieuw installeren vanwegen geluidsprobleem. ik heb geen andere probleem. pc werkt harstikke goed en ik ben zeer tevreden mee.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar wat vind je bij config.scherm onder de audio apparaten? Staan ze daar wel, met correcte status?

Verwijderd

staat je volume knop wel hoog genoeg ?
staat ie niet perongeluk op mute klik eens op je speakertje rechts onderin je scherm wat geeft ie daar aan ?
apparaat beheer gechecked ? geen errors daar ?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Je geluid deed raar? Leg eens uit....
Je ging "kijken" wat er aan de hand was....wat heb je toen gedaan?

Staat de geluidskaart wel gewoon onder je devices?

[ Voor 20% gewijzigd door DeeJee op 31-07-2008 14:58 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

I finally got it to work on Vista.

I installed the latest ATI drivers, the Microsoft drivers then load automatically. I then installed Realtek ATI HDMI drivers (Google "ATI HDMI Audio Device" ).

Then I installed "ac3filter" (google it, it's free). I restarted after that. In ac3filter Main Tab I checked "Use SPDIF" and choose 5.1 audio out. In the SPDIF Tab I choose the formats my Surround Sound can decode (DTS, AC3, PCM 24bit) .

I turned on my receiver. In the Audio control panel choose Realtek HDMI Output as Default, choose Properties, click Supported Formats Tab, tested what formats will play (for me all but "Microsoft WMA Pro Audio" ) and do the same in Advanced (choose 24bit). After that all 5.1 surround worked great.

A few notes: the Configure button on the Sound Control Panel still doesn't show 5 speakers, just 2. That made me think 5.1 wasn't working until I tested it. Also I had "Microsoft WMA Pro Audio" checked in the Supported Formats tab and that stopped any audio going out when playing WMA files.

I hope this helps.
Thank you for taking the time to answer you're own question to help others.

Pointing us towards the "Google "ATI HDMI Audio Device" helped fix my problem and added another menu called HDMI Output to my exsisting installed Realtek HD Audio Manager software.

My sound was working anyway using Realtek Digital Output. But as soon as I entered a game like Crysis, the sound did not! :(

Installing the ATI HDMI Audio Device drivers which can be found here: http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Solved my problem.

Thanks again!
Probeer het eens :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• tayram
apparaat beheer is goed. geen problemen. alle drivers nieuwe drivers. geluid was heel zacht en met geruis. ik ging gewoon verder kijken bij de instellingen. apparaat beheer. configuratie scherm. ik heb drivers opnieuw geinstalleerd. en ik heb aanslutingen gecontreleerd. meer niet. ik heb de pc opnieuw opgestart. en dan helemaal niks meer.

• tayram
die heb ik al geprobeerd. toch bedankt.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Klinkt als een hardware probleem dus.

• tayram
ja dat denk ik ook. ik heb wel behoorlijk verstand van. ik heb van alles geprobeerd. ik weet alleen een ding niet. als onbord geluid kapot is waarom doet het via videokaart niet. of waarom krijg ik geen geluid via de voor kant van de kast met die klein groene. de rest doet allemaal prima. ik kan wel en andere geluidskaart aanschaffen maar ik ben bang als hij ook niet werkt. mischien moederbord helemaal niet goed meer. dat is de probleem. ik weet niet precies wat aan de hand is.

[ Voor 25% gewijzigd door tayram op 31-07-2008 15:08 ]

• tayram
niemand een oplossing.

dit noemen we kicken en dat is not-done op GoT, zie Het algemeen beleid

[ Voor 71% gewijzigd door Turkish op 31-07-2008 15:36 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Het is niet de bedoleing dat je je eigen topic gaat kicken.

Maar wanneer je alles hebt geprobeerd is de enige oplossing nog een andere geluidskaart proberen.

• tayram
DeeJee schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:27:
[...]

Het is niet de bedoleing dat je je eigen topic gaat kicken.

Maar wanneer je alles hebt geprobeerd is de enige oplossing nog een andere geluidskaart proberen.
en als hij dan ook niet doet.

Verwijderd

laat er dan een professional naar kijken

• tayram
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:33:
laat er dan een professional naar kijken
is goed. dat zal ik doen.

Verwijderd

Koop even een sweex of trust kaart van een tientje, kun je in ieder geval de onboard soundchip als dader aanwijzen

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tayram schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:05:
ja dat denk ik ook. ik heb wel behoorlijk verstand van. ik heb van alles geprobeerd. ik weet alleen een ding niet. als onbord geluid kapot is waarom doet het via videokaart niet. of waarom krijg ik geen geluid via de voor kant van de kast met die klein groene. de rest doet allemaal prima. ik kan wel en andere geluidskaart aanschaffen maar ik ben bang als hij ook niet werkt. mischien moederbord helemaal niet goed meer. dat is de probleem. ik weet niet precies wat aan de hand is.
Erm, dus de groene aansluiting aan de achterkant doet het wel goed? :?

Dat het geluid het neit via je videokaart gaat, mogelijk omdat je de videokaart niet als standaard hebt ingesteld. (config.scherm, geluidsapparaten etc)

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 31-07-2008 15:51 ]

• tayram
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:46:
Koop even een sweex of trust kaart van een tientje, kun je in ieder geval de onboard soundchip als dader aanwijzen
ik heb boven een ouwe geluidskaart gevonden van creative sound blasterlive ct4830. hij zal met vista niet werken denk ik. ik ga nu xp op zetten en dan ga ik deze geluidskaart proberen. ik ben benieuwd. als deze ook niet doet. dan weet ik echt niet meer.

• tayram
SinergyX schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:50:
[...]

Erm, dus de groene aansluiting aan de achterkant doet het wel goed? :?

Dat het geluid het neit via je videokaart gaat, mogelijk omdat je de videokaart niet als standaard hebt ingesteld. (config.scherm, geluidsapparaten etc)
nee niks doet goed. ik bedoel behalve het geluid doet alles het goed. ik heb gewoon helemaal geen geluid.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tja, het blijft een beetje glazenbol kijken, het kan nog steeds zo'n beetje aan alles liggen.

• tayram
SinergyX schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:11:
Tja, het blijft een beetje glazenbol kijken, het kan nog steeds zo'n beetje aan alles liggen.
ja inderdaad. maar wel heel erg irritant. ik heb nooit een probleem gehad dat zo lang duurt. even afwachten. pc is bezig met xp installatie met een geluidskaart. ik ben benieuwd. het is moeilijk om beslissing te nemen. ik heb nog garantie op moederbord. maar ik weet het niet als het wel kapot is. anders kan ik mischien RMA vraag indienen.

• tayram
ik heb xp geinstalleerd met ouwe creative geluidskaart en nu heb ik wel geluid. wat betekent dat. is mijn moederboard niet goed meer. zal ik hem terug sturen voor RMA of beter gewoon en nieuwe geluidskaart kopen.

Verwijderd

met een nieuwe geluidskaart ben je sneller klaar denk ik

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Met deze zinsconstructies haak ik

af.

No drama

• tayram
ja denk ik ook. ik heb maar een vraagje. het geluid acter de computer kapot. dat snap ik. maar voor kant. hij doet ook niet. kan ik dat niet oplossen. ik vind het wel irritant dat voorkant ook niet doet.

Verwijderd

dude gooi gewoon een nieuwe geluidskaart er in en sluit je boxen daar op aan of stuur je Mobo op want dan kan je wel geluid via je front plug afspelen

get over it

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Laat anders gewoon iemand er naar kijken die er wat meer verstand van heeft.

Geluidskaart opblazen, kan. Maar dan wordt hij (afaik) niet eens meer herkend door Windows.

• tayram
SinergyX schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:33:
Laat anders gewoon iemand er naar kijken die er wat meer verstand van heeft.

Geluidskaart opblazen, kan. Maar dan wordt hij (afaik) niet eens meer herkend door Windows.
is dat zo. ik wist het niet. dus mischien is ie toch niet kapot. volgens windows werkt alles perfect maar ja ik krijg geen geluid. dus als onbord audio kapot gaat wordt nog niet eens herkend door windows. klopt dat.

• remco_k
  • Nu online

remco_k

tayram schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:18:
ja denk ik ook. ik heb maar een vraagje. het geluid acter de computer kapot. dat snap ik. maar voor kant. hij doet ook niet. kan ik dat niet oplossen. ik vind het wel irritant dat voorkant ook niet doet.
De aansluitingen aan de voorkant zijn gewoon parallel aangesloten met de aansluitingen aan de achterkant. Met andere woorden: dezelfde geluidskaart, dezelfde problemen.
tayram schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:00:
[...]

is dat zo. ik wist het niet. dus mischien is ie toch niet kapot. volgens windows werkt alles perfect maar ja ik krijg geen geluid. dus als onbord audio kapot gaat wordt nog niet eens herkend door windows. klopt dat.
Een geluidskaart (onboard of niet) kan prima stukgaan en toch nog in windows goed worden bevonden, alsof er niets mis mee is.
Wat windows dus laat zien, zegt niets betrouwbaars over de staat van de geluidskaart.

Ik kan je totale verhaal maar moeilijk volgen, dus een echt beeld van je probleem, hoe het is ontstaan en wat je eraan gedaan hebt kan ik er niet van maken. Je zinsopbouw laat wat te wensen over en dat zorgt ervoor dat ik en anderen hier moeite hebben om je probleem in te schatten.

Desondanks dat zet ik ook in op een defecte geluidskaart, in jouw geval omdat het een onboard kaart is, is je moederbord dus defect.
Indien garantie zou je dit probleem even voor moeten leggen bij de leverancier. Die gaat het nakijken voor je en dan hoor je vanzelf of het echt een defect is, of niet.

Alles kan stuk.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

remco_k schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:01:
[...]

De aansluitingen aan de voorkant zijn gewoon parallel aangesloten met de aansluitingen aan de achterkant. Met andere woorden: dezelfde geluidskaart, dezelfde problemen.

[...]

<knip>
Oh? als ik in het frontpaneel mijn hoofdtelefoon prik gaan toch echt de speakers op mute, en dat is een on-board Realtek HD geval.

Maar weet je zeker dat alles goed ingesteld is, ook met volumeregeling? Staat bij de Realtek prog ook alles goed? (juiste uitgangen doen de juiste dingen) (volgens de Asus site heeft de P5K ook een Realtek On-board geval)

En als je er een hoofdtelefoon in prikt, krijg je dan een pop-up dat er een connector is aangesloten?
En is de kabel naar je speakerset wel goed? zou zo kunnen dat je bij de aanblik van Shakira een spasme kreeg en de stekkers er uit trok ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 31-07-2008 21:12 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Resistor schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:11:
Oh? als ik in het frontpaneel mijn hoofdtelefoon prik gaan toch echt de speakers op mute, en dat is een on-board Realtek HD geval.
Sja, uitzonderingen daargelaten dan. :P
Blijft het wel een feit dat het dezelfde geluidskaart is. Als die stukgaat, vind ik het niet vreemd dat zowel de front aansluitingen als de rear's het niet meer doen.

Alles kan stuk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Had dit probleem bij iemand anders maar dan andersom. De audiozooi die door ATI was geïnstalleerd verwijderd, in apparaatbeheer het ATI geluid uitgeschakeld. Probleem was opgelost.

Ik zou dus maar eens kijken bij de instellingen.

ARME AOW’er

• tayram
Guardian Angel schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:56:
Had dit probleem bij iemand anders maar dan andersom. De audiozooi die door ATI was geïnstalleerd verwijderd, in apparaatbeheer het ATI geluid uitgeschakeld. Probleem was opgelost.

Ik zou dus maar eens kijken bij de instellingen.
ati is geen probleem. ik heb ook met nvidia geprobeerd. hij deed toch niks.

• tayram
een vriend van mij geweest om te kijken wat aan de hand was. hij werkt bij een computer winkel en dit is gewoon zijn werk. hij denkt ook dat moederbord kapot is. hij heeft alles nagekeken en alle instellingen staan gewoon goed. jammer gewoon. ik ga morgen eerst asus bellen. mischien gaat het wat sneller. anders moet ik gewoon coolprices bellen voor RMA aanvraag. de moederbord is 7 maanden oud dus heb ik nog genoeg garantie. iedereen bedankt voor alle hulp.

• tayram
Resistor schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:11:
[...]

Maar weet je zeker dat alles goed ingesteld is, ook met volumeregeling? Staat bij de Realtek prog ook alles goed? (juiste uitgangen doen de juiste dingen) (volgens de Asus site heeft de P5K ook een Realtek On-board geval)

En als je er een hoofdtelefoon in prikt, krijg je dan een pop-up dat er een connector is aangesloten?
En is de kabel naar je speakerset wel goed? zou zo kunnen dat je bij de aanblik van Shakira een spasme kreeg en de stekkers er uit trok ;)
ha ha ha. mischien heb je gelijk in. ik weet het niet echt. ik weet het zeker dat alles goed ingesteld is en ook volume regeling. bij de realtek staat alles goed. als ik er een hoofdtelefoon in prikt krijg ik wel een pop-up dat er een connector is aangesloten. de kabel is ook gewoon goed ingesteld. realtek geeft aan dat hij gewoon werkt en als ik muziek aan zet zie ik die paaltje bewegen dat geluid bezig is. maar ik hoor gewoon niks. dus ik weet het echt niet. ik zou nooit meer naar shakira kijken. hihihi

Verwijderd

't Is een oud topic, ik weet het. Toch maar even reageren voor je weet maar nooit.

Vandaag had ik namelijk ook zoiets aan de hand en ik heb toch echt een uurtje achter m'n oren moeten krabben om een oplossing te vinden. Nadat ik m'n telefoon had geflashed had ik n.l. ook zomaar ineens geen geluid meer uit de speakers, die parallel zijn aangesloten op pc2, aan de speakers lag het dus niet. Systeemherstel naar vóór de installatie van het flash-programma, niks. Driver van de geluidskaart verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, niks.

Ineens viel m'n oog op dit:
rechtermuisknop op het speakertje > Eigenschappen van audio aanpassen > Geavanceerd en daar stond de boosdoener: luidsprekeropstelling=Stereoluidsprekers voor het bureaublad.
Nou zou je daar normaal geen acht op slaan als je stereoluidsprekers op je bureau hebt staan, alleen is het een zoveel-punt-1 kaart, dus na het veranderd te hebben in zoveel-punt-1 had ik weer geluid.

Doe er je voordeel mee.
Pagina: 1

Let op:
[dionb]Woei, zowaar een inhoudelijk zinnige schop na een jaar :)