• The Slicer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:10
In mijn nieuwe, onlangs samengestelde systeem, draaiend op Vista 64-bit, zit een Peak Gforce 9600GT. De temp. sensor van de GPU laat gewoon 33°C zien, met een fan die uitstaat. Dit veroorzaakt echter vaak crashes bij normaal werken in Windows. Bij games gaat de fan uiteraard draaien en is er geen probleem. Nu moet ik dus de fan handmatig op 80% of hoger zetten bij 2D werk. Dit lijkt me toch niet normaal... zoveel kan Aero toch niet vragen van de GPU... Ik heb de kaart gewoon op de standaardwaarden draaien (GPU en mem) en underklokken is natuurlijk ook absurd.
Overigens werkt Ntune ook niet goed. Bij het aanklikken van NVMonitor komt er geheid een blue screen. De driver is versie 175.19.

Bekend probleem, of is de kaart gewoon kapot?

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

Met wat lees je de temperatuur uit?

Misschien geeft het programma valse waarden weer aangezien het met fan wél lukt, blijkbaar toch een warmteprobleem...

Probeer eens GPU-Z!

System Specs!

• The Slicer
De temp. is uit te lezen met het meegeleverde Vtune (brak programmaatje) en dus ook met Ntune. (Met beide is ook de fan te regelen.) Deze geven dezelfde waarden aan.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Wat is je voeding?

Trouwens 33 graden lijkt me wel onrealistisch wanneer de fan uitstaat, dat betekent maar een +- 8 graden warmer dan kamertemperatuur...

System Specs!

• The Slicer
450W, dat moet ruim voldoende zijn, want het is gewoon een standaard systeem zonder extra HD's enz.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

450W zegt niets hoor!

Van welk merk? Bij een merk zoals bv. Sweex is dit slechts piekvermogen en kan het best zijn dat onder een constante 300W al teveel van het goede is...

Geef anders ter volledigheid eens alle specificaties van je systeem (processor, etc...) .

Heb je temp nu al uitgelezen met gpu-z ?

System Specs!

• The Slicer
Ok, dat is idd handig om te weten.. :-)

Samsung 750GB HD753LJ
Recom Powerengine 450W
Intel Core 2 Duo E8400
Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel
NEC AD-7203S 20x12xRAM
Peak Geforce 9600GT (512MB, PCI-E, Dua DVI)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
All-in-1 USB2.0 High Speed Internal Card Reader

Alles draait op de standaardwaarden.

Gamen gaat dus prima, uren achter elkaar. Dan draait de fan dan ook op 100%. Ik heb het idee dat door de verkeerde temp. aanduiding (idd veel te laag) de automatisch regeling van de fan niet goed werkt.

GPU-Z geeft dezelfde temp. aan als Ntune. Nu bijv. 38°C.

• Snyder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 13:32
met rivatuner kun je de fan speed ook regelen.

heb het zelfde kaartje.. die is idle +- 40/45 graden
onder het gamen rond de 60 / 65

Knowledge is my Weapon

Verwijderd

heb deze kaart ook, idle 50, stressed 68. met 2 matige koelers.

dus jouw idle waarde zonder koeling lijkt me idd incorrect ;)

• The Slicer
Is het dus zo dat de kaart niet passief gekoeld kan worden in 2D? Bij mij wordt ie dan blijkbaar dus ook te warm...

• The Slicer
Hm, nu blijkt de kaart ook te crashen als de fan op 100% draait... Eerst artefacten en daarna vastlopend systeem.

Wat denken jullie.. gewoon kapot?

Verwijderd

Misschien het proberen waard, uninstall de driver eens, gebruik een driver cleaner, booten en dan eens opnieuw de Nvidia driver installeren of een oudere driver pakken.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Volgens mij was die 175.19 driver ook niet fris, ze hebben hem niet voor niets van de site verwijderd.
Ik weet niet of er al weer een nieuwere uit is,maar anders moet je de 175,16 even proberen.

Was iig voor xp het geval, voor vista weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door pcgek op 02-08-2008 09:48 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Volgens mij is je kaart gewoon brak...
Lekker RMA sturen!

• The Slicer
pcgek schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 09:43:
Volgens mij was die 175.19 driver ook niet fris, ze hebben hem niet voor niets van de site verwijderd.
Ik weet niet of er al weer een nieuwere uit is,maar anders moet je de 175,16 even proberen.

Was iig voor xp het geval, voor vista weet ik niet.
Nu met de 175.16 driver precies hetzelfde. Ook het terugschroeven van de core en mem met een paar honderd Mhz maakt geen verschil...

Ik ga dus maar eens een RMA aanvraag doen.

[ Voor 33% gewijzigd door The Slicer op 02-08-2008 15:40 ]

• The Slicer
Nu heb ik na Drivercleaner te runnen de 177.79 (beta) geïnstalleerd en werkt alles weer probleemloos. De combi van deze kaart met Vista 64-bit is niet zo geslaagd, zo lees ik op internet. Tweakers zijn dus gewaarschuwd... ;)
Pagina: 1