Vervanging ASUS laptop ATI vs. NVIDIA

Pagina: 1
Acties:

• ixten
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02-2022
Een tijdje geleden is mijn ASUS laptop kapot gegaan en is nu al ongeveer een maand weg voor reparatie. Uit eindelijk is uitgekomen dat ASUS mij een gloednieuwe laptop gaat opsturen ter vervanging van mijn +- 1 jaar oude laptop.
Nou zat in mijn laptop een NVIDIA GeForce 8600M GS +-256/512MB grafische kaart en de laptop die mij aangeboden is heeft een ATI Mobility Radeon HD2600 512MB. Nou ben ik nooit echt een ATI fan geweest maar ik vroeg me af hoe de driver support van ATI nu onder linux is.

Van beide weet ik dat er geen open source drivers beschikbaar zijn en ik weet dat de ATI drivers voorral oud en brak waren onder linux. Nu vraag ik me af of die problemen al grotendeels opgelost zijn en wat de gebruikservaring is van deze kaart onder linux (of nog op en aanmerkingen voor onder XP/VISTA).

Specificatie vergelijking van de laptops: (type klikbaar voor volledig overzicht)
Oude laptopAangebode laptop
TypeASUS F3Sv-AS018CASUS F3Sa ....
CPUIntel C²D T7100Intel C²D >= T7500
RAM2 x 1024 MB DDR22048MB + 1024 MB DDR2
HDD160GB 5400RPM250GB 5400RPM
Grafische kaartNVIDIA GeForce 8600M GS 256/512MB + TurbocacheATI Mobility Radeon HD2600 512MB
Scherm15,4" 1440x90015,4" 1440x900

De laptop word voorral gebruikt voor school (Java/C++ programmeur). Verder is het een allround studenten laptop en workstation voor alles na school (photoshop voor designen van layouts, Gaming maar dat is niet zo belangrijk aangezien deze kaartjes niet super veel trekken).

Verder heb ik vergelijkingen gezocht tussen de 2 grafische kaarten waaruit blijkt dat ze niet veel met elkaar verschillen in prestaties.

Advies etc. op de rest van de laptop is ook altijd welkom.

-- Edit --

Er schiet me ook gelijk te binnen dat de laptop ook voorral op school gebruikt moet worden voor presentaties op beamers. Ik neem aan dat het detecteren van devices op de VGA poort met juiste resolutie hierbij hetzelfde is als bij NVIDIA? En eventuele gebruik van dualscreen met 2 verschillende resoluties etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ixten op 31-07-2008 13:36 ]

Verwijderd

Accepteer de laptop, test het zelf, en bied hem indien niet voldoende functioneel voor jouw toepassing aan in de Pricewatch,

Verder kan je toch ook gewoon vanuit WinXP VMware draaien met de gewenste Linux variant?

• ixten
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02-2022
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:33:
Accepteer de laptop, test het zelf, en bied hem indien niet voldoende functioneel voor jouw toepassing aan in de Pricewatch,

Verder kan je toch ook gewoon vanuit WinXP VMware draaien met de gewenste Linux variant?
Verkopen is een mogelijkheid echter ben ik dan wel weer bij terug af. En dan zal ik zo ie zo bij moeten betalen voor een nieuwe laptop. De mogelijkheid van upgrade is altijd erg interessant maar als driver support onder linux niet voldoende is weiger ik liefer de laptop en wacht ik op een nieuw bod met andere grafische kaart.

VMware is een mogelijkheid echter ben ik meer een linux gebruiker en wil daarom in ieder geval een dualboot van VISTA en linux hebben.