80 Gb ATA schijf uit DVD/HDD recorder

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mijn HDD-DVD recorder had het begeven. Dus ik hem opschroeven om te kijken wat voor HDD er in zit. Ik trof een Maxtor DiamondMax 16 80Gb ATA 3.5' schijf aan.

Nu ben ik totaal niet bekend op het gebied van hardeschijven en daarom heb ik - na gegoogleld te hebben - dit topic gestart.

Ik hoop deze HDD namelijk te kunnen gebruiken in mijn PC (een Dell 4700) of als dat niet mogelijk is, als externe hardeschijf. Echter wanneer ik mijn PC openmaak zie ik geen data- en stroomkabel die ik kan aansluiten op de HDD.
Vervolgens ben ik op google gaan zoeken naar externe hdd cases voor zo'n schijf maar die kan ik niet vinden.

Dus mijn vraag is: wat zijn mijn opties en wat raden jullie mij aan (andere tips ook welkom ;) )?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 16:44

remy007

Broodje Bakpao Helmond

(jarig!)
In de pricewatch zijn verschillende externe behuizingen te vinden, van verschillende prijs klassen.

Het type Dell wat jij hebt, heeft een interne SATA controller, daar gaat nooit (P)ATA/IDE op passen.

[ Voor 3% gewijzigd door remy007 op 31-07-2008 12:44 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 08:31
Volgens mij is het goedkoper een externe Harddisk met behuizing in één keer te kopen (USB of E-SATA als je dat hebt). Die heb je voor iets meer (kleinde externe Harddisk) dan een losse behuizing. Zoals je zelf zegt heb je er niet zoveel verstand van, als je 'losse' onderdelen gaat bestellen, loop je ook nog het risico dat het als nog niet werkt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meeste moederborden hebben ook nog wel 1 P-ATA poort (bijv. voor de cd/dvd). Gewoon even goed kijken op je moederbord. Dan hoef je alleen een flatcable te kopen voor een paar euro en evt. een splitter-kabeltje als er écht geen molex-connectors meer vrij zijn. Ben je klaar voor in totaal 5-10 euro.

Als je geen P-ATA aansluitingen hebt kun je de hd geloof ik ook wel aansluiten dmv. een p-ata -> s-ata convertortje.

Verwijderd

Deze kan je gewoon in de computer inbouwen, zij het natuurlijk met de flatcable van je cd-rom en de molexconnector voor het stroom. Houdt er wel rekening mee dat de cd-rom op slave gezet dient te worden anders raakt de computer van slag.

• monnick
  • Niet online
Ik hen geen P-ATA / ATA ingang op mijn moederbord, zie dit plaatje van de Dell website:

Afbeeldingslocatie: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/dim4700/sm/techov2.jpg

Na even googelen op een geschikte converter van SATA naar (P-)ATA vond ik het volgende product (op Marktplaats):

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/3/3c/PT/DfOKDomjQd3w8zlVzAQ==.jpg

Omschrijving:
IDE/PATA to S/Serial-ATA/SATA/ Adapter Converter

* Using this adapter, you can convert all Serial ATA type devices CD-ROM/CD-RW/DVD/DVD-RAM/HDD into a new IDE device
* Provide a high performance, economic and reliable solution to use peripherals with Serial ATA interface
* Support the Serial ATA transfer rate of 1.5 Gb/s (150 MB/s) on the serial side and is compatible with ultra ATA-133 on the parallel ATA side
* Mini board size, no space wasted

One 40 pin IDE port
One Serial ATA port
Convert parallel ATA to Serial ATA
Support ATA 100/133
Compliant with Serial ATA specification
Data transfer rate up to 150 Mbps
Support IDE drive larger than 240GB
Power cable with 4 pin power connector
Plug and play
Support Windows 98/ SE/ ME/ 2000/ XP
levering omvat:
1 x IDE to SATA converter
1 x Power cable
1 x SATA cable
Totale kosten incl. verzending: €11,-

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

iMars

Full time prutser

monnick schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:02:
Ik hen geen P-ATA / ATA ingang op mijn moederbord, zie dit plaatje van de Dell website:

[afbeelding]

Na even googelen op een geschikte converter van SATA naar (P-)ATA vond ik het volgende product (op Marktplaats):

[afbeelding]

Omschrijving:

[...]

Totale kosten incl. verzending: €11,-
P-ATA / ATA == IDE
En je hebt ook SATA...

Heb je misschien een foto van je HDD? Want je hebt zowel PATA als SATA zo te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 31-07-2008 15:12 . Reden: moeilijk he, dat ge-quote :-) ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zie op jouw plaatje boven in het midden toch echt een ide connector, daar zit je cdrom waarschijnlijk ook op aangesloten... als je een ide schijf hebt gaat die het daar prima op doen ;)

Zoals eerder al gezegd zal je dan waarschijnlijk alleen de kabel tussen je cdrom drive en het moederbord moeten vervangen door een kabel met 2 aasluitingen. Op 1 ide poort kan je namelijk 2 apparaten aansluiten...

Met betrekking tot stroomtoevoer, voor die molex stekkertjes kan je splitters krijgen, dus ook dat moet geen probleem vormen.

[ Voor 13% gewijzigd door wasted247 op 31-07-2008 15:18 ]

• monnick
  • Niet online
Hier volgen drie (brakke) pics die ik even geschoten heb:

Afbeeldingslocatie: http://xs329.xs.to/xs329/08314/pict5807459.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs329.xs.to/xs329/08314/pict5808548.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs329.xs.to/xs329/08314/pict5809916.jpg.xs.jpg

En dit is een image die ik even gegoogeld heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.techedgeezine.com/images/iMac_story/maxtor_diamondmax16.jpg

EDIT: @ Wasted: oke, als IDE == (P-)ATA dan zou de HDD idd op mijn mobo moeten kunnen. Maar aangezien ik twee IDE poorten heb - één voor de floppy, één voor CD-ROM - gaat dat niet passen. (of misschien toch wel, aangezien ik gisteren mijn floppy drive uit mn PC heb gehaald :p ) Want ik heb twee CD-Rom drives dus waarschijnlijk zit er al een splitter tussen.

[ Voor 23% gewijzigd door monnick op 31-07-2008 15:21 ]

• wasted247
Dit ga je dus prima kunnen aansluiten zoals in mijn post hiervoor aangegeven.

Samenvatting:
Je zal waarschijnlijk een IDE-80 kabel moeten aanschaffen en eventueel een molex splitter. En dan is het een kwestie van je cdrom en hdd allebei aansluiten en de juiste master/slave instellingen aan te geven (door de jumpers op de schijf en de cdrom drive). Hierna even je bios checken, en gaan!

@monnick: De floppy aansluiting is geen ide poort, en degene waar de cdrom op zit, kan je 2 apparaten op aansluiten. 1 ide poort heeft 2 kanalen.

EDIT: Ah, die 2 cdrom drives had ik niet begrepen, dan zit het idd vol. Kun je of 1 cdrom drive op offeren. Of een PCI ide controller er insteken, of een externe behuizing voor de IDE schijf halen en em op usb aansluiten.

[ Voor 100% gewijzigd door wasted247 op 31-07-2008 15:25 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

monnick schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:17:
EDIT: @ Wasted: oke, als IDE == (P-)ATA dan zou de HDD idd op mijn mobo moeten kunnen. Maar aangezien ik twee IDE poorten heb - één voor de floppy, één voor CD-ROM - gaat dat niet passen. (of misschien toch wel, aangezien ik gisteren mijn floppy drive uit mn PC heb gehaald :p ) Want ik heb twee CD-Rom drives dus waarschijnlijk zit er al een splitter tussen.
Floppy != IDE, als je goed kijkt zie je ook dat die minder pinnetjes heeft ;)

Verder kan je op een IDE poort 2 devices aansluiten doordat die flatcables 3 aansluitingen heeft (1 voor op het moederbord natuurlijk).

• monnick
  • Niet online
wasted247 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:19:

Samenvatting:
Je zal waarschijnlijk een IDE-80 kabel moeten aanschaffen en eventueel een molex splitter. En dan is het een kwestie van je cdrom en hdd allebei aansluiten en de juiste master/slave instellingen aan te geven (door de jumpers op de schijf en de cdrom drive). Hierna even je bios checken, en gaan!

@monnick: De floppy aansluiting is geen ide poort, en degene waar de cdrom op zit, kan je 2 apparaten op aansluiten. 1 ide poort heeft 2 kanalen.
Oke, de aansluiting van de floppy is in ieder geval vrij (maar dat is dus geen IDE aansluiting) en op de IDE aansluiting voor CD-ROM drives zijn al twee drives aangesloten (namelijk een dvd lezer en een dvd lezer/brander), dat gaat dan toch niet werken? Of snap ik het niet / zie ik iets over het hoofd? :P

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 16:41

Quintus

Eg wel! Dus....

Samenvatting:

Plaatje ter veduidelijking
Afbeeldingslocatie: http://oap.sourceforge.net/photos/mainboard_mounted.jpg

Je kunt de DVD lezer ook loskoppelen.

Unknown

• wasted247
hehe, was ik dus ook al aan het zoeken. ;)
Erkens schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:25:
[...]
Floppy != IDE, als je goed kijkt zie je ook dat die minder pinnetjes heeft ;)

Verder kan je op een IDE poort 2 devices aansluiten doordat die flatcables 3 aansluitingen heeft (1 voor op het moederbord natuurlijk).
Lees idd net dat de standaard nagenoeg gelijk is. Echter blijft het punt, die hdd ga je er niet op aansluiten ;)

[ Voor 73% gewijzigd door wasted247 op 31-07-2008 15:42 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

iMars

Full time prutser

Afbeeldingslocatie: http://www.hitachigst.com/hdd/support/cabling/ide7.jpg
Blauw op moederbord
Grijs bv in CD/DVD drive
Zwart in de HDD
Let goed op de jumper instelling van beide IDE aparaten (master/slave/cable select)

Koop hier mijn P1 reader :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PATA controller aanschaffen (ala prijzig voor zoiets, een sata schijf 8 keer zo groot is net zo duur ;) )

Misschien in een ouder pc'tje knallen of een sata dvdbrander/speler kopen en deze vervolgens omschakelen.

Wabbawabbawabbawabba

• monnick
  • Niet online
Wat maakt dat duidelijk dan? Want hoe ik die HDD kan aansluiten snap ik wel, er zijn alleen geen vrije aansluitingen. En op die IDE poort de HDD aansluiten kan dus alleen als ik één van mn DVD-spelers er uit haal?

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

KatirZan schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:27:
PATA controller aanschaffen (ala prijzig voor zoiets, een sata schijf 8 keer zo groot is net zo duur ;) )

Misschien in een ouder pc'tje knallen of een sata dvdbrander/speler kopen en deze vervolgens omschakelen.
Hij heeft twee DVD drives erin waarvan eentje met writerfunctie. Het simpelste is om de HD op de plek aan te sluiten van de DVD speler, mits hij die niet gebruikt.

Unknown

• monnick
  • Niet online
Quintus schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:29:
[...]

Hij heeft twee DVD drives erin waarvan eentje met writerfunctie. Het simpelste is om de HD op de plek aan te sluiten van de DVD speler, mits hij die niet gebruikt.
Oke, dat is de post die het duidelijk maakt. Die DVD-lezer heb ik niet echt nodig dus dan mag die eruit. Moet ik inderdaad nog wel even met jumpers gaan spelen waar ik geen verstand van heb (of kan dat ook gewoon in BIOS, waar ik wel verstand van heb? ;) )

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Achterop de drive. Kijk op de DVDspeler die je eruit haalt op welke functie die staat. (Master/Slave/CS) en stel de jumper van de HD hetzelfde in.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v622/jephree/max.jpg

Als de image die je gegoogled hebt dezelfde is als de schijf zie je het daar ook op staan.

[ Voor 36% gewijzigd door Quintus op 31-07-2008 15:34 ]

Unknown

• wasted247
monnick schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:30:
[...]

Oke, dat is de post die het duidelijk maakt. Die DVD-lezer heb ik niet echt nodig dus dan mag die eruit. Moet ik inderdaad nog wel even met jumpers gaan spelen waar ik geen verstand van heb (of kan dat ook gewoon in BIOS, waar ik wel verstand van heb? ;) )
Een van de apparaten zal op master via de jumper ingesteld moeten worden, de ander als slave. De master moet op de eerste aansluiting komen, de slave op het einde van de kabel.

overigens was dit precies wat ik net zei een aantal posts terug in mn edit:
EDIT: Ah, die 2 cdrom drives had ik niet begrepen, dan zit het idd vol. Kun je of 1 cdrom drive op offeren. Of een PCI ide controller er insteken, of een externe behuizing voor de IDE schijf halen en em op usb aansluiten.

• monnick
  • Niet online
In ieder geval bedankt voor al jullie (enorm goede) hulp. Heb net een tijdje lopen kutten met alle kabels, hardeschijven, cd-spelers en jumpers. Maar ik kreeg de HDD niet werkend, hoewel ik de jumpers goed had gezet kreeg ik bij booten een error van de bios "device not supported" oid.

Wat ik wel heb gedaan is de DVD speler / brander uit mijn HDD recorder in mijn PC gehangen. Nu heb ik twee DVD branders / lezers :) Verder ben ik van plan om een goedkope externe HDD case voor deze 80 GB schijf te kopen. Hij is echter maar 5400 RPM en verder is het volgens mij niet een super HDD, dus ik ben niet van plan om er veel geld (meer dan 12 euro vind ik hem niet waard :p ) aan uit te geven.

EDIT: Via de pricewatch vind ik de volgende behuizingen. Beide zijn even duur (namelijk €18) en voor zo ver ik kan lezen is de ene met voeding en de andere zonder. Het liefst heb ik een zo mobiel mogelijke HDD, ik zou dus neigen voor de HDD zonder voeding. Maar gaat dat heel erg ten kosten van de snelheid? De HDD is toch (maar) 5400 RPM dus ik verwacht geen enorme snelheden. Hier volgen linkjes naar de twee behuizingen:
Externe Alu Behuizing 3,5 USB 2.0 (met voeding)
Samsung Hdd Behuizing 3.5" Ide Usb 2.0 (zonder voeding)

En even (voor mijn) goede orde, IDE == ATA, dus deze schijven zullen gewoon werken met mijn HDD?

[ Voor 37% gewijzigd door monnick op 31-07-2008 16:43 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zult wel 1 met voeding moeten hebben, want een 3.5" hdd heeft niet genoeg aan stroom uit een usb-poort.

Je kunt overigens ook es op www.dealextreme.com kijken. Daar hebben ze extreem goedkoop spul (als het je echt om de prijs gaat). VErzenden duurt alleen wel wat lang uit China (wel free shipping).
[edit] even gekeken, maar valt toch nog tegen qua prijs... alleen 2.5" is goedkoop.

Ik zou trouwens wel eerst proberen om die schijf werkend te krijgen in je PC. Want als ie het daarin niet doet, werkt ie wellicht ook niet met zo'n externe behuizing. Weet je zeker dat die schijf nog goed is? En heb je hem al geprobeerd zonder andere apparaten aan die ide-kabel?

[ Voor 38% gewijzigd door Palomar op 31-07-2008 16:51 ]

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

monnick schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:37:
Mijn HDD-DVD recorder had het begeven.
Weet je zeker dat de HD het wel doet? Omdat je zegt dat je de brander uit de recorder wel werkend in je pc hebt gekregen?

[ Voor 28% gewijzigd door Quintus op 01-08-2008 12:20 ]

Unknown

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
kan je eigenlijk ook je HDD recorder simpel upgraden door er bv een terabyte schijf in te hangen? wellicht is het bestandsysteem anders. maar het zou wel relaxt zijn. Of nog groter

[ Voor 4% gewijzigd door Tennisbal op 23-04-2011 22:02 ]

Pagina: 1