Sneller geheugen op trager moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-04 05:52
Hallo jongens,

Even een snel vraagje, zal voor jullie wel vanzelfsprekend zijn maar wil het toch even zeker weten.

Ik heb niet zo'n hele goede computer, maar dat maakt mij niet zo erg veel uit :)
Gebruik hem toch meestal alleen maar voor administratieve bezigheden.

Mobo informatie:
CPU Type DualCore Intel Pentium D 925, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam MSI 945GM3 (MS-7267 v3.0) (3 PCI, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Moederbord Chipset Intel Lakeport-G i945G
Systeemgeheugen 1015 MB (DDR2-667 DDR2 SDRAM)
BIOS Type AMI (09/21/06)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM4)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM5)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Ik ga één dezer dagen mijn computer ombouwen (nieuwe kast & videokaart) en wilde er eigenlijk meteen nieuw (extra) geheugen bijzetten. Eigenlijk hoeft het van mij niet maar ik kwam ergens op een plank een plankje van "2GB 800mhz HYPERX Kingston" tegen. Dacht natuurlijk meteen dat is mooi heb ik bij elkaar 3GB maar dat ging niet echt op, mijn moederbord ondersteund maar 667mhz max.

Nou is mijn vraag:
Kan ik deze er gewoon inzetten, samen met dat andere plankje van 1GB 667mhz ?
Klokt de bios deze automatisch terug naar 667 mhz ?

Alvast bedankt

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:30
En je kunt hier je antwoord niet vinden: RAM FAQ ?

Specs

• wverbeek
asfaloth_arwen schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:28:
En je kunt hier je antwoord niet vinden: RAM FAQ ?
Het enige wat ik daar gevonden heb is dat de fabrikant niet voor de problemen opdraait als men er een sneller plankje inzet. Ook dat je je geheugen ook kan terugklokken, maar niet of het dan nog steeds goed kan draaien. Daarom vraag ik het maar even, misschien kan het wel maar draait mijn computer dan wel slechter daardoor.,

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
Zoals asfaloth_arwen zei, kijk eens in de RAM FAQ of google eens.

En ja, je geheugen zal zich automatisch terug klokken naar 667 mhz :)
wverbeek schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:33:
[...]

Het enige wat ik daar gevonden heb is dat de fabrikant niet voor de problemen opdraait als men er een sneller plankje inzet. Ook dat je je geheugen ook kan terugklokken, maar niet of het dan nog steeds goed kan draaien. Daarom vraag ik het maar even, misschien kan het wel maar draait mijn computer dan wel slechter daardoor.,
Slechter zal hij niet draaien als het op 667mhz loopt ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Death1ord op 31-07-2008 12:34 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

wverbeek schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:33:
Het enige wat ik daar gevonden heb is dat de fabrikant niet voor de problemen opdraait als men er een sneller plankje inzet. Ook dat je je geheugen ook kan terugklokken, maar niet of het dan nog steeds goed kan draaien. Daarom vraag ik het maar even, misschien kan het wel maar draait mijn computer dan wel slechter daardoor.
Het staat erin in ieder geval wel. ;) :>
Het mixen van modules met een verschillende snelheidsaanduiding levert in principe geen problemen op; zo kan een PC133 DIMM prima naast een PC100 DIMM worden gebruikt. Een PC2100 naast een PC2700 DIMM of PC700 naast een PC800 RIMM hoeft ook geen problemen op te leveren. Let wel dat de langzaamste module bepalend is voor de totale snelheid (de snelste DIMM past zich aan aan de langzaamste DIMM, mits handmatig niet anders geforceerd).

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• wverbeek
_the_crow_ schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:35:
[...]
Het staat erin in ieder geval wel. ;) :>
[...]
Klopt dat stond er wel, maar er stond niet of een module van 800mhz die je terugklokt hetzelfde of slechter loopt dan dat hij vol z'n 800mhz gebruikt.

Hier staat dat verschillende di'm's goed zullen werken, maar dat wist ik al wel.

@ misterdoom : Dank, dat wilde ik gewoon even weten. ;)

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

wverbeek schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:38:
Klopt dat stond er wel, maar er stond niet of een module van 800mhz die je terugklokt hetzelfde of slechter loopt dan dat hij vol z'n 800mhz gebruikt.

Hier staat dat verschillende di'm's goed zullen werken, maar dat wist ik al wel.
En ze werken dan op de snelheid van de langzaamste module. Uiteraard loopt de doorvoer langzamer op 667MHz dan op 800MHz. Daardoor zijn de maximaal haalbare prestaties 'slechter'. Maar dat leek me wel een behoorlijke open deur. Langzamer betekent in veel gevallen toch vaak slechter. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• wverbeek
_the_crow_ schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:42:
[...]
En ze werken dan op de snelheid van de langzaamste module. Uiteraard loopt de doorvoer langzamer op 667MHz dan op 800MHz. Daardoor zijn de maximaal haalbare prestaties 'slechter'. Maar dat leek me wel een behoorlijke open deur. Langzamer betekent in veel gevallen toch vaak slechter. ;)
Klopt, je heb helemaal gelijk.
Maar nogmaals ik wist niet of een module die gemaakt is om 800mhz te draaien ook hetzelfde (alleen dan trager) werkt als je hem terugklokt naar 667mhz.
Weet jij veel misschien kan hij dan niet meer goed rekenen ofzo,.. ik wist dat dus niet,.. maar nu wel :P

• dion_b
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je doet hier een rare aanname (dat een DIMM op een andere snelheid kwalitatief anders zou werken) en doet in het geheel niets op het te onderbouwen, maar bekritiseert vervolgens de FAQ dat het niets zegt over jouw ongefundeerde aanname.

Het feit dat de FAQ heel veel zegt over DIMMs op andere snelheden draaien maar hier niets over noemt zou een hint mogen zijn.

Dit topic gaat iig bij gebrek aan onderbouwing dicht - omdat je nergens onderbouwt waarom je denkt dat er een kwalitatief verschil is kan een lezer het als niets anders dan een hersenspinsel beschouwen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.