Geen echt 5.1 surround met z-5500 op s/pdif

Pagina: 1
Acties:

• Bartman12321
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 21:32
Hallo iedereen

Ondertussen heb ik al 2 jaar de Logitech Z-5500 digital surround set maar het is mijn nog niet gelukt om digitaal 5.1 geluid te krijgen via s/pdif van de pc.
Ik krijg wel geluid uit alle boxen maar enkel omdat de Z-5500 dit simuleert, wanneer ik met bijvoorbeeld soundmax een surround test doe (waar de geluidsbron in cirkels beweegt) dan krijg ik geen geluid op de rear-speakers wanneer het moet (enkel een beetje wanneer ook de front-speakers geluid geven).

Ik weet zeker dat de Z-5500 dit kan want deze is ook aangesloten op de Telenet HD cable tuner en met een HD uitzending (het WK voetbal) het ik wel echt surround, er komt dan ook op het display van de Z-5500 "Dolby Digital" te staan. Ik kan dan ook geen ander effect meer instellen.
Bij andere uitzendingen (niet HD) en ook met de PC via s/pdif kan ik dan wel simulatie effecten instellen (Dolby PLII movie, Dolby PLII music, stereo, ...) Maar dit gaat dus enkel wanneer er geen echt digitaal surround stream is.

Ik heb deze aangesloten op een asus P5Q-E (met ADI AD2000B HD audio chip) zowel via coax als optical, maakt geen verschil. (Indien analoog aangesloten is er overgens geen probleem, dan is het wel echt 5.1).
Verdere config: XP-Pro SP3, Soundmax V5.2 (driver 5.10.1.6480)

Bij mijn vorige PC had ik hetzelfde probleem zowel met onboard P4S800D als met Audigy II kaart.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen?

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:16
probeer je wel iets 5.1 af te spelen?
en heb je uberhaupt geluid als je hem digitaal op de pc aansluit?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
wat je zegt over de audiotest lijkt me volkomen normaal, de audiotests van soundcards sturen meestal geen 5.1 uit op de digitale uitgang.

de beste manier om het te testen is naar mijn weten om een dts dvd te pakken, powerdvd / ander goed dvd progje te pakken, instellen dat ie de SPDIF uitgang moet gebruiken, en spelen maar.

als alles goed is krijg je nu keurig dts op de controlpod te zien (of dolby digital, net afhankelijk wat je afspeelt).

maar gewoon muziek speelt bij mij ook niet in surround hoor als ik digitaal gebruik.

tenzij ik met de effecten ga klooien, maar dat vind ik niet handig, gewoon analoog voor games / muziek, en digitaal voor dvd's bij mij:)

• Bartman12321
Ik heb gewoon geluid via digiaal maar zoals ik al zei enkel surroud gesimuleerd, wanneer ik een 5.1 audio bestand afspeel waar elk kanaal afzonderlijk getest wordt, heb ik geen geluid wanneer de enkel de rear speakers moeten klinken.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Om uit een pc een digitaal surround signaal te krijgen kan je in jouw situatie alleen voor elkaar krijgen als je bij het afspelen van een dvd (waar dat signaal al opstaat) je er voor kiest om dts meteen naar je uitgang te sturen (dts passtrhough). Alleen met een geluidskaart die DTS-live ondersteund krijg je er altijd een surround dts signaal uit (bijvoorbeelde de Auzentech prelude kan dit).

• Bartman12321
Er is dus geen enkele manier om 5.1 digitaal weer te geven? Enkel wanneer DTS oid gebruikt wordt, dat vindt ik een beetje vreemd. Wanneer een 5.1 audio file afspeelt moet dit toch digitaal verzonden worden. Is er overgens geen geluidskaart die dit wel kan?

Edit:
Thanx Invisible_man: DTS live is dus de oplossing.

Even een tweede vraagje, is er eigenlijk enig kwaliteitsverschil tussen coax en optical?

[ Voor 22% gewijzigd door Bartman12321 op 31-07-2008 12:14 ]

• cctl01
Wat is n 5.1 audiobestand dan? n 5.1 dvd? zou moeten werken. en als dat niet werkt gaat het met DTS live ook niet werken.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
cctl01 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:54:
Wat is n 5.1 audiobestand dan? n 5.1 dvd? zou moeten werken. en als dat niet werkt gaat het met DTS live ook niet werken.
DTS-live is een techniek om van elk surroundgeluid wat op je pc afspeeld een digitaal DTS-signaal te maken. Heb je dat dus niet op je geluidskaart is de enigste optie om toch surroundgeluid te horen óf de speakerset annaloog aan te sluiten óf als het om een dvd gaat waar dit DTS-signaal al op staat dit signaal direct naar je digitale uitgang te sturen door middel van passtrhough instellingen (wat in de praktijk overigens erg lastig aan de praat te krijgen is).

Met andere woorden, een DVD kan je nog wel digitaal in surround horen, maar bijvoorbeeld een spel niet. Met DTS-live maakt het dus niet uit wat de bron is, hij maakt er gewoon een surround DTS-signaal van.

• cctl01
...

[ Voor 99% gewijzigd door cctl01 op 31-07-2008 13:08 . Reden: laat ook maar... zo komen we er niet uit ]

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 16:39

Homey — Critics are those without skills to create.

• Peran
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-04-2025
Hoe gaat het met het testen?
Suggesties over hoe je dit onder Vista zou aanpakken?

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 12:20
Ik heb zelf ergens ac3 (volgens mij) codecs gedownload en geinstalleerd, toen ik deze geinstalleerd had, kreeg ik in windows media player linksonderin opeens dolby digital te zien (of dts) wanneer ik een dvd afspeelde. Ook heb ik bij de instellingen van het geluid ergens in kunnen stellen dat er een digitaal geluid verstuurd moest/kon worden.

ik heb trouwens ook de z5500 set van logitech en aangesloten via toslink (optical) aan me MB.

[ Voor 12% gewijzigd door Fonta op 06-08-2008 16:47 ]

Pagina: 1