Teracopy buffer / Copy snelheid / hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb laatst Teracopy geinstalleerd, om eens te kijken wat het was. Het is een tooltje die schijnbaar je copieeracties kan versnellen door een variabele buffer. http://www.codesector.com/teracopy.php

Nu heb ik 2 raid 0 arrays, 2 10 k schijven en 2 15k schijven aan een controller met writeback en 128mb cache. Ik kopieerde 2 MKV files van elk 4+ gieg van het 10k array naar het 15k array.

Nu staat de teracopy buffer standaard op 1MB. De snelheid was op dat moment 50 mb per seconde. Ik dacht hop die buffer omhoog, maar hoe hoog ik hem ook zette, het bleef maar 50 mb per seconde.

Toen zette ik de buffer omlaag op 256kb, en zowaar schoot de snelheid naar 100 mb per seconde. zo snel de buffer op 512kb of hoger kwam zakte de snelheid weer in naar 50 mb per seconde.

Dus blijkbaar is een kleine buffer beter in mijn geval. Maar hoe werkt dit nou eigenlijk? Waar zou dit aan liggen? En gebruikt windows explorer een buffer en zo ja hoeveel?

specs

• masterpoi
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik vermoed (vaag) het volgende:

Aangezien je 10k array (source) trager is dan je 15 k array (destination), doet die eerste er waarschijnlijk langer over om 1MB in te lezen dan de 15k array erover doet om diezelfde 1MB weg te schrijven. Je 15k array staat dan een tijdje te idlen terwijl de 10k nog aan het lezen is. Bij 256KB is de verhouding transfertijd/seektijd waarschijnlijk beter (procentueel gezien staat de 15k minder tijd idle).

Een verdubbeling vind ik echter ook heel sterk om enkel hierdoor te kunnen worden verklaard. Een test die je kan doen om dit te bevestigen/ontkrachten is van de 15k naar de 10k kopieren. Dan moet je bij grotere buffer betere resultaten krijgen (zou ik denken)...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daar zit wel wat in :) Ik heb even geprobeerd om dezelfde files van het 15k array naar het 10k array te sturen. Nu blijft de snelheid niet constant maar pulseert met grote bufferwaardes tussen 50 en 140 mb per sec in. Dus nu zit de 15k weer periodiek te wachten op die ander, maar nu andersom natuurlijk.

Zou de stripesize van het raid array er nog wat mee te maken hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 31-07-2008 12:04 ]

specs