Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe tv kopen met hd mogelijkhedenen mijn oog is gevallen op de serie 6 van samsung. ik had eerst de samsung LE37A656 op het oog. volgens de verkoper omdat het 100hz heeft en een redelijk refreshrate. (goed voor gaming) Maar sinds ik op het forum heb rondgesnuffeld denk ik dat de samsung LE40A656 een betere keuze is. vooral vanwege een grotere contrastwaarde.

Mijn situatie is als volgt:
- ik gebruik het voor me xbox 360 en later blu-ray.
- ik zit ong. 2m van het scherm (afstand is blijkbaar belangrijk want dan zie je al het detail van full hd)
- geen plannen om er een pc op aan te sluiten

De eisen voor de tv zijn:
- een tv rond de 32-40 inch
- tussen de 1000-1200 euro

Een paar vragen
- welke van de 2 samsungs is gezien mij situatie beter?
- gebruik ik wel de capaciteiten die full-hd bied, of kan ik het met hd-ready wel. (en met het oog op de toekomst)
- zijn de tv's geschikt voor gaming via xbox. zijn 100hz en hogere refreshrate echt zo belangrijk om te gamen?
- heeft iemand vergelijkbare tv's gezien van een ander merk. geen sony.

Alvast bedankt

jackfrost

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:35:
Ik wil een nieuwe tv kopen met hd mogelijkhedenen mijn oog is gevallen op de serie 6 van samsung. ik had eerst de samsung LE37A656 op het oog. volgens de verkoper omdat het 100hz heeft en een redelijk refreshrate. (goed voor gaming) Maar sinds ik op het forum heb rondgesnuffeld denk ik dat de samsung LE40A656 een betere keuze is. vooral vanwege een grotere contrastwaarde.

Mijn situatie is als volgt:
- ik gebruik het voor me xbox 360 en later blu-ray.
- ik zit ong. 2m van het scherm (afstand is blijkbaar belangrijk want dan zie je al het detail van full hd)
- geen plannen om er een pc op aan te sluiten

De eisen voor de tv zijn:
- een tv rond de 32-40 inch
- tussen de 1000-1200 euro

Een paar vragen
- welke van de 2 samsungs is gezien mij situatie beter?
- gebruik ik wel de capaciteiten die full-hd bied, of kan ik het met hd-ready wel. (en met het oog op de toekomst)
- zijn de tv's geschikt voor gaming via xbox. zijn 100hz en hogere refreshrate echt zo belangrijk om te gamen?
- heeft iemand vergelijkbare tv's gezien van een ander merk. geen sony.

Alvast bedankt

jackfrost
Het is absoluut onmogelijk om een tv te kopen op basis van specs. De specs zeggen niets als je niet weet waar de addertjes onder het gras zitten. Zo geeft Samsung t contrast weer in dynamisch en dat is iets heel anders dan het echte contrast. Het contrast van een plasma ligt tussen de 10000:1 en 30000:1, die van een lcd is max 6500:1. De refresh van een lcd ligt op 6 ms, die van een plasma ruim onder de 1ms.

Het beste wat je kunt doen is enkele tv's uitzoeken die jouw wel wat lijken op basis van prijs en kijk naar ervaringen van mensen op forums.
Als je een paar tv's op het oog hebt, dan bel je de winkel en vraag of je even je xbox360 mee mag nemen om aan te sluiten. Ik heb dat ook gedaan en alleen dan zie je toch nog behoorlijke verschillen tussen de verschillende tv's die je absoluut niet ziet wanneer je naar die langzame demo's gaat kijken.

Probeer naast deze samsung full hd lcd's ook s een plasma te testen. Toen ik de beeldkwaliteit zag van de xbox360 icm met een plasma was ik meteen verkocht. Ik vond het beeld veel mooier en een plasma heeft geen ghosting. Nu ik er meer verstand van hebt weet ik dat de specs van een plasma veel hoger liggen. Het verschil tussen hdready en full hd kan je dan ook meteen testen.

Toen ik ging testen wilde ik absoluut een full hd lcd en zeker geen hdready plasma, want dat vond ik niet goed genoeg. Toen ik de toestellen echt ging vergelijken, bleek de hdready plasma veel scherper bij bewegende beelden.

Nogmaals: je moet zelf testen en dan kopen wat jij het mooiste vindt. Vaak reageren mensen die ervaring hebben met 1 toestel, die ze hebben gekocht ter vervanging van hun crt bak en dan is iedere hdtv geweldig.
Ik ben verslaafd aan gamen en heb eerst 2 jaar op n 30 inch lcd gegamed. Sinds n jaar heb ik n Panasonic 50 inch hdready plasma alleen om op te gamen/films kijken en internetten.
Ik kijk alleen hd content (kijk geen tv hierop) en heb ook n hd-dvdspeler en een ps3. Blu-ray films zijn geweldig op zo'n scherm.Maar niemand kan jouw vertellen wat jij mooi vindt.

100hz is bij lcd's gewoon een softwarematig iets. Tussen iedere frame van 50 hz, berekent de tv een beeld wat hij denkt dat er tussen kan. Soms merken kunnen dit goed, bij andere krijg je fouten.
Games van de xbox360 zijn altijd 50 of 60 hz, dus er moet weer gerekend gaan worden. Blu ray zijn 24 herz dus ook hier moet er gerekend worden, de duurdere modellen spelen het ook af met 24 hz.

Een snelle refresh is idd belangrijk om ghosting tegen te gaan.
De afstand van 2 meter is goed, ik zit zelf ook zo dicht erop: 2-2,5m op 50 inch.
Veel plezier met testen!

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 31-07-2008 12:05 ]