Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare crashes tijdens spelen

Pagina: 1
Acties:

• NilsVG
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:35

NilsVG

GoT n00bie

Topicstarter
Sinds ongeveer een week heb ik last van rare crashes tijdens het gamen.
Het gebeurt niet altijd, maar meestal als ik ongeveer een uur - anderhalf uur speel.
Als de PC crasht, krijg ik geen BSOD of foutmelding, maar het scherm wordt gewoon zwart en PC valt uit. Ik had zo een crash voor het eerst een week ofzo geleden toen ik GTA: San Andreas speelde, en buiten SA heb ik het ook gehad bij Garry's Mod.
In de eventlogs van windows vind ik geen enkele fout in betrekking tot windows, of de game die ik speel. Raar :s
Wat me wel opviel was, dat mijn CPU of harde schijf zeer heet wordt. Na zo een crash startte ik speedfan eens op waar ik kan zien dat Temp1 (cpu dus denk ik, andere temperatuur is HD0 en is 45°C) 60°C is.
Wie heeft zoiets nog gehad en weet wat te doen, het is echt irritant :(

Systeem specs:
* Dell Latitude D810
* Intel Pentium M 2.13GHz
* Ati Mobility Radeon X600 - Laatste nieuwe drivers
* 2x Samsung 1GB DDR2

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het is mogelijk dat je computer uitvalt door oververhitting. Weet je zeker dat alle ventilators die in je computer zitten nog goed werken?

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

eens ff je koelers schoonblazen het zijn namelijk stofhappers koelt ie iig weer een stuk beter
stof op een koel fan is extra gewicht en draait ie minder hard

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je fans schoonblazen (géén stofzuiger!) scheelt inderdaad behoorlijk, kijk als dit niet helpt ook eens of je er een fan bij kunt plaatsen. Oververhitting is een grote oorzaak van het plots uitvallen van systemen, zeker bij games in combinatie met het warme weer.

Verwijderd

Naast het al gegeven advies kun je kijken of de pc op een plaats staat waar de hete lucht weg kan. Zet de kast niet strak tegen de muur of anders "ingesloten".

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Oververhitting... niet gek met deze buitentemperaturen... tis binnen bij mensen vaak nog warmer...

"Find what you love and let it kill you"

• NilsVG

NilsVG

GoT n00bie

Topicstarter
Heb ventilators eens schoongeblazen, hopen dat dat helpt.
Het is een laptop dus kan hem niet ingesloten krijgen. Maar heb wel onder elke hoek van laptop leeg sigarettenpakje gezet zodat ventilators vanonder makkelijker lucht kunnnen krijgen.

Verwijderd

dit wil idd wel eens helpen

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 14:57
TheZeroorez schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:13:
Je fans schoonblazen (géén stofzuiger!) scheelt inderdaad behoorlijk, kijk als dit niet helpt ook eens of je er een fan bij kunt plaatsen. Oververhitting is een grote oorzaak van het plots uitvallen van systemen, zeker bij games in combinatie met het warme weer.
waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom geen stofzuiger?

Verwijderd

grote kans dat je het binnenwerk van iets in je kast zou kunnen beschadigen, loszittende jumpers op zuigen en je komt niet overal bij.
computer reparateurs gebruiken pers/compressor lucht om hem schoon te blazen

Verwijderd

Omdat stofzuigers statische elektriciteit op kunnen wekken en dit niet bepaald goed voor je onderdelen zijn.

• cctl01
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:50:
grote kans dat je het binnenwerk van iets in je kast zou kunnen beschadigen, loszittende jumpers op zuigen en je komt niet overal bij.
computer reparateurs gebruiken pers/compressor lucht om hem schoon te blazen
het is n laptop. kun je toch geen jumpers los zuigen?

• cctl01
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:51:
Omdat stofzuigers statische elektriciteit op kunnen wekken en dit niet bepaald goed voor je onderdelen zijn.
ahhh oke, ik gebruik zelf n compressor altijd. Klinkt logisch snelbewegende lucht met veel stof langs n stuk plastic (stofzuiger slang)

Verwijderd

cctl01 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:52:
[...]

het is n laptop. kun je toch geen jumpers los zuigen?
dat was toen dat commentaar werdt geleverd nog niet bekend

tenminste ik neem aan dat niet iedereen aan de specs van een computer weet of het een laptop is of niet

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 13:55 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Een stofzuiger is inderdaad enorm statisch, en sloopt meer hardware dan je lief is. In principe kun je al door statische elektrischiteit van je lichaam hardware slopen, maar dat valt in de praktijk enorm mee :P

Blazen zonder consumptie werkt prima, evenals het ophogen van je laptop ja. Ligt het probleem niet bij temperaturen (maar daar lijkt het tot dusver wel op) zou je losse onderdelen eens wat kunnen testen met benchmarks/stresstests.

• NilsVG

NilsVG

GoT n00bie

Topicstarter
Daarstraks weer wat Garry's Mod liggen spelen, en weer viel PC uit.
CPU temperatuur was na reboot 56°C, en volgens een site die ik las, was de temperatuur waarbij er dreiging voor oververhitting voor mijn CPU is, 100°C.

@TheZeroorez: wat is goed programma voor stress tests en benchmarks?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:11
NilsVG schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:05:
CPU temperatuur was na reboot 56°C, en volgens een site die ik las, was de temperatuur waarbij er dreiging voor oververhitting voor mijn CPU is, 100°C.

@TheZeroorez: wat is goed programma voor stress tests en benchmarks?
3dmark
Memtest (voor je geheugen)
Test progje voor je (harddisk)

En eventueel kijken of het niet je accu is ? of je lader ?

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 11:26

buggienuk

lekker buggie

NilsVG schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:05:
Je moet ook niet kijken naar de temp als hij opnieuw opgestart is. Gooi anders eens wat stress-programma's op je pc, orthos en 3dmark bijvoorbeeld. Hou vervolgens de temperatuur in de gaten terwijl je aan het stressen bent.

[ Voor 0% gewijzigd door buggienuk op 31-07-2008 17:13 . Reden: ijs + typen werkt niet ]

Ook bekend op XBL als buggienuk

• TheZeroorez
  • Niet online
Er zijn zat test-tools te vinden met Google, we helpen je hier echt niet met allerlei dingen die je prima zelf kunt doen.
Pagina: 1