Ik draai al een jaartje thuis een servertje om mijn data in RAID5 te beschermen, te delen en enkele virtual machines te hosten. Twee weken terug besloot mijn Areca raid-controller om even wat IC's op te fikken zodat ik tijdelijk zonder werkend moederbord + controller ben gevallen.
De Areca is terug naar de winkel onder garantie, het moederbord komt binnenkort aan de beurt, maar ik zou graag wat wijzigingen aanbrengen aan mijn servertje:
De Areca is terug naar de winkel onder garantie, het moederbord komt binnenkort aan de beurt, maar ik zou graag wat wijzigingen aanbrengen aan mijn servertje:
- Mijn huidige hardware bestaat uit een GigaByte GA-MA69VM-S2 met AMD 690V chipset, daarop draaiende een 2350-BE processor van AMD.
De eerste installatie bestond uit een nForce chipset waar ik tal van problemen mee ondervond (WOL wou bvb niet werken). bij mijn huidige configuratie wou de pc wel eens crashen na 48 uren actief. Ik zou een nieuw moederbord + proc willen aanschaffen, waar ik zeker bij ben dat deze geen problemen zou veroorzaken.
Daarom zou ik kiezen voor Intel.- mobo: d945gcnl
- cpu: Intel Core 2 Duo,E2160, Socket 775
- Als tweede zou ik ook willen overstappen naar een non-windows OS. Ik had gedacht aan Ubuntu Server. Dit zijn de voornaamste redenen waarvoor ik een servertje nodig heb:
- File opslag: Kan ik aan mijn NTFS-schijven vanuit Ubuntu Server? Ik zou sowieso Samba-service willen draaien om deze schijven toegankelijk te maken op het netwerk
- VMware server
- Apache server met PHP & mysql om mijn kleine ontwikkelprojectjes te draaien.
- SVN als synchronisatie-tool voor enkele documentmappen & enkele softwareprojectjes.
- Een SSL-tunnel door de firewall van mijn werk.
- Naar de toekomst toe misschien een webmail-systeem zoals "the horde" zodat ik mijn mails & agenda kan bijhouden op mijn servertje thuis.