Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 10:28

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een beetje vreemde vraag in me hoofd en ik heb er tot nog toe geen duidelijk antwoord/informatie op/over gevonden.

We hebben allemaal wel eens een rilling door het lichaam wat ontstaat door koudte. Maar ik (en volgensij iedereen) heb ook wel eens een rilling als ik bijvoorbeeld iets gevaardlijks doe. Denk aan bijvoorbeeld door rood rijden met volle snelheid zonder om je heen te kijken. Deze rilling staat volgensmij totaal los van een rilling die met koudte te maken heeft. Mij vraag:

Waarvoor/waardoor ontstaat deze rilling? Wat si de functie ervan? De rilling die we krijgen bij koudte heeft een duidelijke functie, maar wat is de functie van deze rilling. Is er ergens meer informatie te vinden over de rilling die ik beschrijf. Of heeft iemand er zo zijn eigen theorie over.

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Als je zonder te kijken bij rood licht een kruising oversteekt ben je sowieso niet snugger bezig. ;) Ik zou denken dat het een gevolg kan zijn van de adrenaline die op zo'n moment vrijkomt om je scherp te houden.

http://nl.wikipedia.org/Adrenaline
Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid.
Dus ook bij kou. Misschien is dat wel hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
De rillingen bij kou komen door iets anders, bij het trillen van de spieren komt namelijk warmte vrij. Je hersenen geven dus het signaal af om te gaan rillen om op te warmen. Overigens is dat niet altijd goed, in bijvoorbeeld water wil je juist zorgen dat je niet rilt, zodat je organen zo warm mogelijk blijven. Navy seals bijvoorbeeld krijgen daar training in, zodat ze het rillen kunnen onderdrukken, zij kunnen ook veel langer in koud water door brengen dan een normaal ongetraind persoon.

Het rillen bij angst, of spanning komt bij mijn weten inderdaad door adrenaline, die je spieren op schept stelt om in te grijpen (bijvoorbeeld uitwijken als je door rood rijdt).