5.1 opstellen voor meerdere doeleinden

Pagina: 1
Acties:

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:18
Hallo allemaal,

ik zit met een probleempje, want morgen krijg ik m'n eingen home cinema set, maar ik weet niet helemaal zeker hoe ik die ga aansluiten. Het plan was om hem niet alleen te gebruiken voor films en iPod muziek, maar ook om hem te gebruiken voor surround geluid tijdens gaming en films die op m'n pc staan.

Google hielp niet veel, vandaar dat ik t hier post.

Ik leg het even uit met wat afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/9595/01nult4.png
Goed, de huidige situatie. We zien bovenin de PC (vergeten beeldscherm te tekenen :P ) met 2.0 setje. Onderin beeld staat mijn bed, TV hangt boven het voeteneind. Ik lig vooral op m'n bed als ik film kijk.

Dit wil ik bereiken:
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/3521/04combiph4.png
De set doet dienst als 4.1 set voor gaming/films/muziek (afgekort tot PC), en als 5.1 set voor DVD/iPod/radio en tv (afgekort tot TV).
De huidige PC speakers worden dan gebruikt voor de voor-speakers, de linksachter van de cinema set voor linksachter en de linksvoor gebruiken als rechtsachter (PC).
Voor TV worden dan enkel de cinema-set speakers gebruikt.

Wie heeft een oplossing om dit te bereiken? BTW, de pc en cinema set worden met optische kabel verbonden. Misschien 1 of ander programma waarmee je de geluidssignalen kan omkeren? Of bij het wisselen tussen TV en PC met draden gaan rommelen? (niet leuk als je t meerdere keren op n dag moet doen :p ) of de kamer toch maar zó gaan verbouwen dat het altíjd klopt (... als laatste redmiddel)

Brand maar los..

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik ben bang (maar dat weet ik niet zeker) dat het niet helemaal gaat werken zoals jij wilt. Ik denk dat je dan het beste alles kan combineren zodat je 1 plek hebt voor alles zegmaar.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 16:00
Ik zit ongeveer met dezelfde situatie. Met dezelfde afbeelding.

Mijn idee was op een 7.1 versterker te nemen. Met dan 5.1 rond het bed. op de 5.1 uitgaven, en dan 2 deftige stereospeakers op de zone 2 uitgang. Zo kan je allebij afzonderlijk schakelen tussen 2.1 en 5.1.

Tis misschien niet helemaal wat jij bedoelt maar dit is wat ik denk.

En verder veel stemmen tijdens films op een 5.1 spoor gaan over de center-speaker. Aangezien je deze niet hebt bij je pc vormt dat een hinder denk ik.

HD4Life @ Full-HD

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Het is wel een beetje vreemde situatie. Het is waarschijnlijk wel mogelijk. maar ik denk dat je best 2 losse sets kan nemen. Je kan eventueel ook via 2 versterkers meerdere draden tussen de dubbel gebruikte speakers trekken, maar dan is het wel wenselijk dat de speakers van je tv set gelijke front en achterspeakers hebben. Je kan in deze situatie echter nooit beide systemen tegelijkertijd laten draaien, want dan maak je de boel waarschijnlijk kapot. Met een versterker gaat het je niet lukken. En als de front en rear speakers van je homecinema niet gelijk zijn dan zou ik, als je verder geen geld wilt uitgeven voor andere speakers, gewoon stereo gamen

@Davidshadow: Die stemmen uit een 5.1 film track kunnen net zo goed uit de front speakers komen (4.1) Dat zal in dit geval amper minder klinken aangezien de fronts ongeveer een meter van elkaar staan

• ShitHappens
Damn, set blijkt dinsdag pas binnen te komen. Heb nu maar het volgende bedacht: de TV laat ik voor wat het is, de basis komt op t PC meubel te staan (plek waar ooit n printer heeft gestaan, gewicht zal dus geen probleem zijn..) en de 5.1 om de PC opgesteld, de rear speakers ongeveer boven het bed.
De DVD speler zal dan dus weinig gebruikt gaan worden, maar de iPod dock maakt n hoop :D Het is namelijk onzin om voor alleen wat muziek een PC aan te zetten die echt MEGAVEEL warmte afgeeft waardoor de temperatuur op mn kamer boven gebruikelijke temperaturen komt.

Trouwens, het is ook maar een (vrij) tijdelijke oplossing aangezien in februari ik ga verhuizen, en op mijn nieuwe kamer ga ik hier dus even rekening mee houden :+

Wat ik ook niet makkelijk kon vinden: wat zijn de ervaringen met de Panasonic SC-PT460 ?

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Tja ik heb zelf voor muziek liever een goede verster met betere kwaliteit 2.1 of 2.0 speaker set. Voor een film zou ik zoiets waarschijk prima vinden maar dat vind ik van al die setjes wel. Als je voor hoge geluidskwaliteit gaat zou ik niet voor zown set gaan. Als je daar niet heel veel om geeft dan is het waarschijnlijk een prima set. Je kan ook bij een Media Markt oid langs gaan. Daar staan veel van dat soort sets opgesteld en dan kun je kijken wat voor jou het best geschikt is. Let er dan wel op dat het bij je thuis anders klinkt dan in de winkel. Die luister ruimtes zijn namelijk nogal verschillend van elkaar. Misschien kun je zown set ook thuis testen.

Verwijderd

Wat is de kijk/luister/speel positie als je van 5.1 gebruik maakt? Als 't direct aan 't bureau is, is 't niet handig om de rears boven je bed te hangen, die kun je dan beter ongeveer een meter achter je stoel aan de zijmuren hangen.
En als je verder van je monitor afzit (zeg in 't midden van je kamer) dan is 't qua stereobeeld wel zo prettig als je fronts verder van elkaar af staan.

En die sub in de hoek achter je bed is nogal kansloos, zeker wanneer je een setje met sub en satellieten koopt. Bij zo'n setje moet de sub tot zo'n 140Hz het werk doen, en hoor je waar 't laag vandaan komt. In zo'n geval wil je de sub zo ideaal mogelijk tussen je fronts hebben, anders klinkt 't niet natuurlijk meer.
Hoeft 'ie maar tot bv 80Hz te gaan, dan wordt 't minder kritisch ('t laag is dan niet meer plaatsbaar), maar dan nog is meestal het plaatsen in een hoek niet raadzaam, omdat dat gauw leidt tot boembas.

• ShitHappens
Het was slechts een idee, maar zoals eerder gezegd ga ik dus voor optie 1. Moet even kijken hoe de front speakers gaan komen, bij films kijken zit ik nog wel ns met mn rug tegen het bed aan, op matrassen op de grond (en dan nog wat vriend(inn)en erbij), dus verder van elkaar zou volgens Afterlife in orde zijn. Hiervoor is de keuze: ongeveer 100 cm van elkaar, scherm in het midden. Anders 180 cm, scherm relatief gezien verder naar rechts. Probleem is dan dat de linksvoor nagenoeg achter een boekenkast komt die 17 cm van de muur staat. IN de boekenkast is dan nog een optie, helaas niet de ideale.

De achter speakers dan: de "muur" bij het voeteneind van mn bed is in feite een schuin lopend dak, zal dan lastig worden met montage (maar niet onmogelijk). Tegen de muur kan dan ook nog, is ook de ruimte beter gevuld.

Sub komt dan rechts van het PC meubel te staan, dan wel even de berg met schoenen opruimen die daar ligt :p

Overigens: de specs dan maar :p
Voorluidsprekers
Type1 weg, 1 luidsprekersysteem (Bass reflex)
Impedantie 3 Ohm
Volledig bereik 6,5 cm conustype
Ingangsvermogen (IEC) 125 W (Max)
Uitgangsgeluidsdruk 80 dB/W (1,0 m)
Frequentiebereik 95 Hz tot 25 kHz (-16 dB)
120 Hz tot 22 kHz (-10 dB)
Afmetingen (B*H*D) 92 mm*142 mm*95 mm
Gewicht 0,6 kg
Achterluidsprekers
Type1 weg, 1 luidsprekersysteem (Bass reflex)
Impedantie 3 Ohm
Volledig bereik 6,5 cm conustype
Ingangsvermogen (IEC) 125 W (Max)
Uitgangsgeluidsdruk 80 dB/W (1,0 m)
Frequentiebereik 95 Hz tot 25 kHz (-16 dB)
120 Hz tot 22 kHz (-10 dB)
Afmetingen (B*H*D) 92 mm*142 mm*95 mm
Gewicht 0,6 kg
Middenluidspreker
Type 1 weg, 2 luidsprekersysteem (Bass reflex)
Luidsprekers Impedantie6 Ohm
1. Volledig bereik 6,5 cm conustype
2. Volledig bereik 6,5 cm conustype
Ingangsvermogen (IEC) 250 W (Max)
Uitgangsgeluidsdruk 82 dB/W (1,0 m)
Frequentiebereik 80 Hz tot 25 kHz (-16 dB)
96 Hz tot 22 kHz (-10 dB)
Afmetingen (B*H*D) 270 mm*94 mm*95 mm
Gewicht 1,3 kg
Subwoofer
Type 1 weg, 1 luidsprekersysteem (Bass reflex)
Luidsprekers Impedantie 6 ohm
Woofer 16 cm conustype
Ingangsvermogen (IEC) 250 W (Max)
Uitgangsgeluidsdruk 81 dB/W (1,0 m)
Frequentiebereik 31 Hz tot 220 Hz (-16 dB)
37 Hz tot 180 Hz (-10 dB)
Afmetingen (B*H*D) 153 mm*415 mm*257 mm
Gewicht 3,6 kg

Misschien niet helemaal "audiofiel-waardig" maar voor mij geschikt genoeg.
Pagina: 1