• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 17:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Mijn gevoel zegt me dat mijn vraag hier op de goede plek staat, aangezien het volgens mij een veel gebruikte 'techniek' is bij digitale fotografen (in de workflow van het publiceren van foto's op het web).

Ik zit met het volgende;
Ik wil mijn foto's voorzien van een kader / frame in Photoshop CS3 (Batch automation). Dat is op zich niet het probleem.
In het kader wil ik in de rechter onderhoek een stuk text plaatsen (al rights etc.), maar ik kan geen manier vinden om die text op een absolute plek te plaatsen. Met free transform kan je wel tekst verplaatsen, maar dat wil niet lukken.
Als extra uitdaging is er nog het formaat (portrait vs. landscape). Afhankelijk van het 'type' komt de tekst rechts onderin op een andere plaats.

Wat ik me dus afvraag is het volgende;
- is er een mogelijkheid om te bepalen of een foto portrait of landscape is (in Photoshop)
- Aan de hand van die uitkomst een stuk text (of een plaatje) in de rechter onderhoek plaatsen.

Nu weet ik dat er wellicht legio pakketten zijn die dit op kunnen lossen, maar daar is altijd wel iets mee mis;
1) crappy JPG compressie
2) gelimiteerde mogelijkheden
3) Windows only (* BlaTieBla heeft een iMac)

Via google zijn er -tig websites / tutorials te vinden op het gebied van Photoshop actions, maar er is niets te vinden wat ook maar in de buurt komt van mijn uitdaging.

Photoshop heb ik al en je zou zo zeggen dat een dergelijk pakket dit soort (imo triviale dingen) zou moeten kunnen (al dan niet gescript).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Kijk hier eens naar:

(c) Gerard Henninger :P

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

Zoefff

❤ 

Ik neem aan dat je weet, of kan vinden hoe je een Photoshop action kan maken. Als je dat kan, is het redelijk eenvoudig om je tekst altijd rechts onderin (of op een willekeurige andere plek) uit te lijnen. Neem de volgende stappen op in een action (eerst natuurlijk even uitproberen om te pielen :P ):
  1. Maak een tekstlayer aan en lijn de tekst rechts uit. Let hierbij op de hoogte van de box, de witruimte tussen de onderkant van de tekst en de onderkant van de box bepalen straks de afstand tussen de tekst en onderkant van je foto. Idem dito voor de rechterkant (op te lossen met spaties oid.).
  2. Zorg dat de layer die je net gemaakt hebt geselecteerd is, en maak een selectie van de hele layer (cmd + a).
  3. Kies vervolgens de "Move tool" (v).
  4. Er verschijnen nu bovenaan een aantal icoontjes waarmee je de selectie die je net gemaakt hebt kan uitlijnen. Klik op "Align bottom edges", daarna op "Align right edges" et voila! Je tekst is in de rechter onderhoek uitgelijnd, onafhankelijk van de afmetingen van je document en zonder uitgebreide scripts of externe (:')) applicaties :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Aha... het zit 'em in het 'alignen' van layers :)
Kijk dat maakt het een stuk duidelijker. En met die info duiken er opeens wel -tig tutorials op met google.

Iig bedankt voor de link. Nu de rest van de week maar eens gaan zitten 'framen'.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:07
J3roen schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:55:
Kijk hier eens naar:

(c) Gerard Henninger :P
:*)
BlaTieBla schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:25:
Aha... het zit 'em in het 'alignen' van layers :)
Kijk dat maakt het een stuk duidelijker. En met die info duiken er opeens wel -tig tutorials op met google.

Iig bedankt voor de link. Nu de rest van de week maar eens gaan zitten 'framen'.
Bekijk mijn action, bewerk het (het alignen en de tekst zelf uiteraard) en mocht je vragen hebben dan lees ik het hier wel :) Succes iig.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
GerardHenninger schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:21:
[...]

:*)

[...]

Bekijk mijn action, bewerk het (het alignen en de tekst zelf uiteraard) en mocht je vragen hebben dan lees ik het hier wel :) Succes iig.
Ik had al regelmatig met actions zitten spelen en tot op heden geen problemen mee gehad. Die actions waren ook niet veel meer dan het toepassen van filters en (globale) aanpassingen op de foto's.
Dat hele uitlijnen was me nooit opgevallen en ook in de boeken die ik gelezen heb, heb ik het achteraf (jaja, achteraf kijk je ook een koe in d'r kont) wel gelezen, maar niet de link gelegd (klepel, klok :)).

Dus muchas gracias voor deze enorme voorzet. Ik heb inmiddels een droplet die doe wat ik wil. Tijd om deze verder uit te bouwen.

Pagina: 1