Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik enkele maanden geleden in de USA verbleef heb ik aldaar een Tomtom gekocht. Nu blijkt deze niet in Nederland te werken. Wanneer ik het apparaat aansluit op m'n PC zie ik in Windows Explorer wel een Removable drive (Verwisselbare schijf) staan, maar de Tomtom software herkent het device niet.
Nu begreep ik wel dat een USA Tomtom niet 123 in NL werkt, maar het lijkt me toch dat ik op z'n minst het ding kan aansluiten op een PC zodat ik nieuwe kaarten van NL/Europa erop kan zetten? De reset knop heb ik al zonder succes geprobeerd...

Iemand hier daar ervaring mee?

De tomtom telefoonlijn was net gesloten, maar ik verwacht er ook niet veel van, behalve 'Stuur maar op en betaal heel veel geld', dus op zoek naar tweakers tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
't Is altijd nuttig om twee dingen te proberen: eerst HOME starten, en je ONE aansluiten als HOME erom vraagt, of juist eerst je ONE aansluiten en dan pas HOME opstarten. Als HOME in je systray zit, dan zou HOME ook moeten doorstarten als je je ONE aansluit. Gebeurt dat ook?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik beide al geprobeerd maar zal het nog is proberen in deze volgordes.
Mocht dit niet baten, kan het dan aan de SD kaart liggen, dat ik die moet flashen ofzo? Het lijkt me eigenlijk dat de USB verbinding altijd tot stand gebracht moet worden, maar misschien heb ik dat mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Nu nog een ONE kopen met SD kaart? Welke versie is dat dan? De ONE heeft al een hele tijd intern geheugen,

Als Explorer je ONE ziet, dan is de USB verbinding OK. HOME zou'm dan ook moeten zien, maar 't is verbazend hoe vaak dat niet goed gaat.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een collega van mij heeft ook een TomTom (One-XL?) in de U.S.A. gekocht en deze werkt gewoon prima. Hij moest natuurlijk wel een Benelux kaart installeren (zag alleen maar of map met de U.S.A. kaart) maar out-of-the-box functioneerde het apparaat gewoon hoor.

Netjes GPS-Fix. Ook werkte TomTom Home op zijn pc.
Heeft nu de Benelux kaart op een SD gezet.

Als hij de TomTom aanzet met de SD kaart erin start hij op met de Benelux kaart.
Indien de SD kaart eruit gehaald wordt en hij start opnieuw op dan heeft hij de U.S.A. kaart van het interne geheugen. Hij reist veel naar de U.S.A. dus wilde graag de U.S.A. map in het interne geheugen houden. Anders kan je deze kaart natuurlijk vervangen voor een Benelux kaart.

@MSalter
Zijn TomTom is nog geen 2mnd oud en heeft intern en SD geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zal dan wel iets mis zijn met m'n intern geheugen.

Ik heb wel een SD kaart ingang, maar daar zit niks in. Heb net TomTom HOME opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat. Wanneer ik de TomTom in de auto aansluit zie ik een knipperend rood kruis, dus ik ga maar is proberen wat er gebeurt als ik een SD kaartje leen van iemand en die erin stop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Oh, juist. De meest recente modellen hebben zelfs geen SD slot meer, maar de voorlopers (die de TS heeft) heeft nog wel een SD slot meer voor alternatieve maps - zoals mtouw dus gedaan heeft voor zijn collega. Als je geen SD gebruikt, dan werken de ONE en de ONE XL van intern geheugen.

Het knipperende rode kruis bevestigt overigens je vermoeden; je Flash is corrupt en moet geformat worden. Je hebt toch wel een backup gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:57:
dus ik ga maar is proberen wat er gebeurt als ik een SD kaartje leen van iemand en die erin stop...
Je moet wel de TomTom software op de SD zetten. Dus niet alleen de Map.
Als je opstart met een SD kijkt hij niet meer naar het intene geheugen.

Heb je al geprobeerd om gewoon via de verkenner het interne geheugen van de TomTom te benaderen? Als dit mogelijk is zou je de bestanden even naar een SD kunnen kopieeren en proberen van de SD op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Indien er gevevens op de SD staan: inpluggen als HOME er om vraagt. HOME doet dan net alsof de kaart meteen je TomTom is. Zo kun je eea uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MSalters schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:47:
Het knipperende rode kruis bevestigt overigens je vermoeden; je Flash is corrupt en moet geformat worden. Je hebt toch wel een backup gemaakt?
Mooi dat een oplossing dichterbij lijkt te komen ;) Wanneer ik met verkenner de 'Verwisselbare schijf' probeer te openen krijg ik de melding 'Schijf is niet geformatteerd, nu formatteren?' o.i.d. Kan ik dit zo via windows doen of moet ik op een speciale manier opnieuw formatten?

@reacties over een SD kaart: Ik heb momenteel geen SD kaart, dus dingen daarheen kopieren/vanaf kopieren gaat niet. Een SD kaart bevat zeker niet standaard de software die nu dus niet benaderbaar is, maar alleen maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Oeh... misschien dat het er niet toedoet, maar ik kan me herinneren dat ik al eens iemand met zijn TomTom heb geholpen en dat mij tijdens de installatie werd gevraagd of ik in de USA woon of dat het om een USA product ging ofzo... Probeer het eens op een andere pc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 00:03:
[...]
Wanneer ik met verkenner de 'Verwisselbare schijf' probeer te openen krijg ik de melding 'Schijf is niet geformatteerd, nu formatteren?' o.i.d. Kan ik dit zo via windows doen of moet ik op een speciale manier opnieuw formatten?
Officieel moet het via een echte flash formatter, maar je TomTom doet niet moeilijk - tenminste, zolang je gewoon FAT16 of FAT32 gebruikt (dus geen NTFS). Daarna zou je gewoon met HOME de backup terug moeten kunnen zetten. ( Heb je geen backup, dan is het tijd voor de helpdesk. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Little progress... tomtom met windows geformatteerd, nu ziet TOMTOM Home m'n device weer, kan er ook stemmen + maps van CD op zetten, alleen software moet dus ook nog nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Dat is niet erg. HOME kan de benodigde software ("NavCore") gratis downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha! Nog iets wat ik niet wist, maar inderdaad, na inloggen kon ik de applicatie downloaden en installeren, en eindelijk werkt het weer, bedankt voor alle tips!
Pagina: 1