Toon posts:

BIOS pakt geen 128 en 96 mb-sdram

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
A moi,

Ik heb een probleem met een "oude" Pentium 1 BIOS/moederbord (PA2010+ met VIA chipset en een Award BIOS)
Het probleem is dat de BIOS (neem ik aan) geen 128 mb-sdram herkend (96 mb-sdram idem).

Het volgende heb ik al geprobeerd:

1x 128
2x 64
1x 32 +64

De BIOS herkend bij optie 1 en 2 maar 32 mb-sdram, bij optie 3 wordt er maar 49 mb-sdram herkend.

Wat wel wil is 2x 32 mb dit herkend hij zonder moeite!

Een BIOS update heeft geen zin omdat op de site van mijn moederbord leverancier geen updates beschikbaar zijn.

Mijn vraag(en):

1-
Is het normaal dat een P1 niet hoger kan dan 64 mb?

2-
Stel ik stop 128 mb in de pc en er wordt maar 32 mb herken, wat gebeurd er met de rest van de 96 mb?

3-
Is er een manier om de BIOS cq moederbord wel 128/96 te laten herkennen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.... (AB)

Devil_2000

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
The PA-2010+'s RAM is comprised of four industry standard 72-pin Single In-line Memory Modules (SIMMs) and two 168-pin Dual In-line Memory Modules (DIMMs). (...) Each DIMM socket is able to support up to 64 MB EDO DRAM and lighting-fast SDRAM.
Aldus de handleiding.
2x64mb zou dus moeten kunnen werken.

Waar het aan zou kunnen liggen weet ik niet zo 123. Oudere moederborden hebben wel over het algemeen moeite met PC-100 en PC-133 modules in tegenstelling tot modules die slechts voor 66mhz zijn gespecificeerd. Misschien dat daar een probleem zit (weet niet met wat voor geheugen jij het hebt geprobeerd).

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

mvds

Totally awesome!

Oudere borden kunnen heel makkelijk problemen hebben omdat het geheugen om het moment dat die borden beschikbaar waren erg nieuw was en er nog erg veel fouten in de chipsets zaten. Ik heb het probleem ook gezien bij verschillende mobo's. Deze ondersteunden maar 1 dimm (wel twee sloten) en niet groter dan 32MB.

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
(jarig!)
Ik denk ook dat hij gewoon niet (lekker) kan werken met dimm's >32mb. Probeer gewoon 4x 32mb. Er zijn vast wel mensen die die hun 2x 32mb willen ruilen tegen 1x 64mb van jou.

edit:

Als je board maar 2x dimm slot heeft gaat dit natuurlijk niet op

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de reacties!

Op dit moment heb ik PC66 geheugen in mijn 2 DIMM sloten zitten.
Ik ben een beetje bang dat ik niet hoger kan met dit moederbord dan 64 mb-sdram.

Volgens het moederbord boekje kan er max 512 mb in maar dan staat er achter "A RAM module of this size was not available for testing at press time"

Jammer dat dat niet werkt bij mij....:'(

Devil

Verwijderd

kan wel eens aan de timing liggen (in het bios even auto uit zetten)
probeer eens pc666 dimms

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
(jarig!)
Heeft je moederbord niet EN dimm EN simm sloten?
Zo ja, kan je nog 72pins EDO gebruiken...

Succes!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 22:04
Hier kun je waarschijnlijk wel een nieuwer BIOS vinden.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Pagina: 1