Intel Core Duo T2500 upgraden voor langere autonomie

Pagina: 1
Acties:

• EgoVD
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2022
Hey,

Ik heb een Dell Inspiron 6400 met een Intel Core T2500(2Ghz) en een ATI x1400 grafische kaart. Nu zou ik graag wat langer dan 2,5u kunnen werken.

Hiervoor heb ik een 9cell batterij gekocht (ipv mijn 6-cell). Nu vraag ik mij af of het vervangen van de T2500 door bv een Core 2 Duo LV L7700 of een Core 2 Duo T9300 of een Core 2 Duo P9500, ... mij een langere autonomie kan geven, zonder echt aan snelheid te moeten inboeten, zie gebruik.
Belanrijk detail: de processor, zit hopelijk niet vastgesoldeerd op het moederbord. Weet iemand daar meer van bij deze serie van Dell?

Ik gebruik mijn notebook vaak enkel om wat te surfen, film bekijken, office-pakket, maar daarnaast moet ik ook soms ook zware 3D-programma's zoals Inventor of Autocad (vlot) kunnen draaien.

Besturingssysteem is Windows XP Prof.

Config:
Processor: Intel Core Duo T2500(2Ghz)
Batterij: 6cell => 9cell is besteld
grafische kaart: Ati x1400(256Mb)
Windows XP prof
harde schijf: 80Gb@7200rpm
Ram: 1Gb(2x512Mb) => 2x1Gb besteld

Alvast bedankt!
Tho

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Over het algemeen valt er bij notebooks weinig te vervangen m.b.t. hardware. Sommige modellen hadden een verwisselbare videokaart.

Verder betwijfel ik of het vervangen van je processor zoveel meer accutijd op gaat leveren. Dit is namelijk ook afhankelijk van het gebruik van het systeem.

Je zou beter een tweede accu kunnen halen of eventueel een accu in het dvd station als dat mogelijk is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Let in ieder geval op of er een BIOS is met ondersteuning en of het socket klopt. Jij hebt nu een Yonah Core Duo ipv een Core 2 Duo. Ik meende zelfs dat de nieuwe versies een ander socket gebruiken. Volgens mij gaat een Merom wel zeker werken, dus dat zou dan een LV 7700 zijn.

Maar ik vraag me af of het echt scheelt. Een CPU klokt zich toch terug en verbruikt dan al weinig. Een LV versie zal alleen op hoge prestaties echte winst laten zien volgens mij.

Misschien kun je met softwar eook wel undervolten, cores uitschakelen en dergelijke om nog meer te besparen. Zoek eens naar NHC (NotebookHardwareControl). Verder zou een SSD schijf je misschien ook meer schelen.

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 30-07-2008 16:24 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 16:21:
Let in ieder geval op of er een BIOS is met ondersteuning en of het socket klopt. Jij hebt nu een Yonah Core Duo ipv een Core 2 Duo. Ik meende zelfs dat de nieuwe versies een ander socket gebruiken.
Kijk idd goed naar het socket, want het kan voor flink wat verwarring zorgen. Nieuwere CPU's zijn meestal socket P, en jouw processor is waarschijnlijk socket M.
Het beste zou zijn om gewoon even de processor eruit te halen, kijken naar sSpec nummer en socket.

Verder zal je het meeste besparen door goed gebruik te maken van speedstep en dingen als brightness terug te zetten.

Life is what you others make it.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 12:38
Een (zoals eerder aangegeven) andere HDD kan helpen, denk aan 5400rpm ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Ik heb wat gezocht voor je en heb de volgende dingen gevonden.

Jouw laptop is een Socket M laptop.
De snelste processor die theoretisch in jouw laptop zou moeten passen is de; Core 2 Duo T7600
De nieuwste processor die theoretisch in jouw laptop zou moeten passen is de; Core 2 Duo T5600
De snelste processor met een laag voltage die theoretisch in jouw laptop zou moeten passen is de; Core Duo LV L2500
De snelste processor met een extra laag voltage die theoretisch in jouw laptop zou moeten passen is de; Core Duo ULV U2500

Echter kun je ook gewoon bij Dell navraag doen voor een nieuwe processor en wat de kosten hiervan zijn. Daarnaast willen ze deze ook nog vast voor je installeren, maar dat gaat veel geld kosten waarschijnlijk. Dus misschien is het slim om ook even het service manual te zoeken.

• EgoVD
Hey,

Op zich heb ik niet de nieuwste processor nodig, ook niet de snelste. Ik wil gewoon niet inboeten aan snelheid, maar wel een efficientere processor ivm verbruik. Vandaar: kan de Core Duo ULV U2500 concurreren met mijn T2500 op gebied van snelheid?

Allemaal bedankt voor de info en tips.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

vraag me af wat je gaat winnen qua tijd, cpu bepaald niet alleen het verbruik, en de rest blijft gewoon het zelfde.

Vraag me dus af of het wel de moeite is, als het 15min tot 30min scheelt dan schiet je daar nog niet zoveel mee op denk ik.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:20
mad_max234 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 01:08:
vraag me af wat je gaat winnen qua tijd, cpu bepaald niet alleen het verbruik, en de rest blijft gewoon het zelfde.

Vraag me dus af of het wel de moeite is, als het 15min tot 30min scheelt dan schiet je daar nog niet zoveel mee op denk ik.
naast dat heb je ook nog het probleem dat je met een dell te maken hebt. Dit zorgt ervoor dat de upgrade mogelijkheden zeer klein, en de mogelijkheden die er zijn zeer geprijsd zijn. Vaak kom je dan op een bedrag uit waarbij je beter een nieuwe (snellere) laptop voor kan kopen

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

bord4kop

maximaal 100KB!

Autonomie?

Wat bedoel je? Autonomie betekent namelijk zelfbestuur...
Geen dure woorden gebruiken als je niet weet wat ze betekenen ;)

Anyway er zijn eenvoudiger manieren om de accu duur te verlengen. helderheid dimmen, WLAN & Bluethooth uitzetten dat soort dingen...

| Security Management |

• aap
  • Laatst online: 20-05 14:03

aap

Dbm12 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:00:
[...]
naast dat heb je ook nog het probleem dat je met een dell te maken hebt. Dit zorgt ervoor dat de upgrade mogelijkheden zeer klein, en de mogelijkheden die er zijn zeer geprijsd zijn. Vaak kom je dan op een bedrag uit waarbij je beter een nieuwe (snellere) laptop voor kan kopen
Noem eens een laptopmerk dat wel goedkoop en eenvoudig up te graden is?

Een laptop is geen desktop waar je alle componenten onafhankelijk van elkaar kunt vervangen.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

aap schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:19:
[...]

Noem eens een laptopmerk dat wel goedkoop en eenvoudig up te graden is?

Een laptop is geen desktop waar je alle componenten onafhankelijk van elkaar kunt vervangen.
Acer.

Op de videokaart na kan je bij veel (gemstone) modellen door alleen de bodemplaat los te schroeven heel simpel wat hardware vervangen. HDD, RAM, CPU en ook bv de WLAN kaart. De bios geeft ook nog eens ondersteuning aan een hele grote groep CPU's. Dat is imo best netjes voor een budget laptop.

Life is what you others make it.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Bij bijna elke laptop kun je de HDD, RAM en Mini-PCI(e) vervangen voor een andere. CPU soms wat moeilijker, maar ligt ook aan het model. Echter is het punt eigenlijk of je er nu wel zoveel accutijd mee wint? Een nieuwe CPU zal namelijk zeker niet goedkoop zijn.

Verder is het misschien handig om te wachten op de nieuwe 9-cell voordat je andere aankopen gaat doen? En hoezo wil je eigenlijk langere batterijduur?

• EgoVD
Als er problemen is met een PLC, moet ik daar met laptop bijkunnen, soms de ganse dag... en het kan gebeuren dat er niet direct een stopcontact in de buurt is.
Dus graag had ik 2x4u op batterij kunnen werken.

Omdat mijn laptop ook 's avonds gebruikt wordt, dus de ganse dag, wil ik het verbruik zo laag mogelijk houden ipv milieu. + dat ik liefst zo weinig mogelijk fans draaiend heb ;)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
ik veronderstel dat zo'n accu ook niet zo goedkoop is, maar koop je dan niet beter direct een nieuwe die speciaal ontworpen is voor dergelijk gebruik?
sommige labtop's zijn uitbreidbaar met 12-cel accu's en hebben extra zuinige schermen enzo

bv op http://www.hp.com/sbso/bu...ooks/notebook-finder.html
je kan daar wat conclusies uithalen zoals:
+8u = max 12,1"
6-8u = max 14"
3-5u = max 15,4"

de cpu's in de 3-5u zijn allemaal gewone modellen (wel van de laatste generatie)
dus ik denk dat het vooral in het scherm te zoeken is

[ Voor 39% gewijzigd door catfish op 04-08-2008 09:28 ]

• EgoVD
batterij heb ik via ebay besteld en koste me in totaal denk ik 40 euro, best betaalbaar vind ik.

Ik zal gewoon nog een batterij bestellen en dan zit ik goed. 80 euro in totaal en 8u kunnen werken.

Bedankt voor alle reacties!
Tho
Pagina: 1