Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notebookadapter doormeten

Pagina: 1
Acties:

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06
Nu ben ik niet echt een held in electronica betreft, maar ik heb een notebook adapter, en ik wil even weten of deze nog werkt. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem aan n andere notebook te hangen. Nu weet ik dat ik hem met een multimeter kan doormeten, alleen hoe doe ik dit?

De adapter is gelijkstroom, dus daar zal ik m ongetwijfeld op moeten zetten. Maar nu kun je meerdere standen kiezen. Ook wil ik weten waar ik de rode en zwarte pen in moet steken (aan welke kant van de adapter, zal ongetwijfeld de PLUS en MIN zijn). En wat voor waarde moet er dan op de display staan zodat ik weet dat ie nog werkt?

Dank.

het betreft deze oplader (soort van).
Afbeeldingslocatie: http://www.twindis.com/img/prod/extralarge/yna03.jpg

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Hoe je de pinnen eraan hangt boeit weinig, verkeerdom zat hij alleen een negatieve spanning aangeven.

Op de adapter staat welke spanning (in Volts) de adapter is. bijv 110-230VAC in 19 VDC 3.25A uit.

Die waarde mag niet meer dan 10% afwijken. Al kan het zijn dat die verder afwijkt omdat je dan onbelast meet.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
zwarte pen aan de buitenkant van het ronde stekkertje, rode aan de binnenkant (eventueel een extra ijzerdraadje gebruiken als het niet past). Vervolgens je multimeter op DC en een bereik kiezen waar je te verwachte spanning in valt. Simpel.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Inderdaad op gelijkstroom zetten. Multimeter op de eerste stand na 20V zetten. Binnenkant van de connector is meestal plus (rood), buitenkant min (zwart). Ik weet alleen niet of een onbelaste voeding wel de juiste spanning zal geven.

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06
Oke, dat valt dus allemaal wel mee

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jimster schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 15:36:
Inderdaad op gelijkstroom zetten. Multimeter op de eerste stand na 20V zetten. Binnenkant van de connector is meestal plus (rood), buitenkant min (zwart). Ik weet alleen niet of een onbelaste voeding wel de juiste spanning zal geven.
Is gelijkspanning niet slimmer? ;).

@TS: Gewoon op 20VDC oid zetten, iig het eerste boven je output voltage (wat 13-15 volt oid is).

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
Boudewijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 15:57:
[...]

Is gelijkspanning niet slimmer? ;).

@TS: Gewoon op 20VDC oid zetten, iig het eerste boven je output voltage (wat 13-15 volt oid is).
Komt op het zelfde neer, en als je naar de engelse termen AC en DC kijkt, oftewel "direct current" en "alternating current" zie je dat ze het daar over "current" hebben wat vertaald naar "stroom". Dus het is niet fout wat hij zegt.
Pagina: 1