Samba gebruiken om op netwerk locatie te programmeren

Pagina: 1
Acties:

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik zal eerst eens even mijn situatie uitleggen:

We hebben hier op kantoor 2 servers draaien. Één hiervan is een SBS (de domaincontroller) en de andere een debian linux server waar alle PHP & MySQL gerelateerde zaken op draaien.

Hoe ik het nu heb ingedeeld is dat op de debian server samba draait om de home directory te delen zodat we daar al onze projecten kwijt kunnen en tevens regelrecht naar schrijven. (We schrijven en lezen dus regelrecht naar de linux server, dit is onze ontwikkelings server).

Nu krijg ik regelmatig klachten van collega's over schrijfrechten, bijvoorbeeld wanneer bestanden door PHP, dan wel MySQL worden aangemaakt er ineens geen toegang meer is via de verkenner tot dat bestand. Samba baseert toegang op basis van de active directory op de SBS, dat werkt ook allemaal wel prima. Ook heb in de samba config een create mask voor volledige lees/schrijf/uitvoer- rechten geplaatst, blijkt ook te werken, alleen gaat dit natuurlijk niet op voor bestanden die door php worden aangemaakt. Ook wisselen de eigenaren nog wel eens tussen "www-data" & "administrator".

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik het gezeik met schrijfrechten & ownership op kan lossen? (PHP/Apache/MySQL onder een andere group te laten draaien of eventueel de users in een andere group?)

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:57
Door eens te googlen, want ik zat gister precies met het zelfde probleem. Ik heb het opgelost door een nieuwe groep aan te maken en elke gebruiker die in home moet in deze groep te zetten. Volgens chmod g+s op de home dir gedaan zodat elke file de groep eigenaar dezelfde krijgt als home.

Tevens kan je met php zelfs de rechten van het bestand aanpassen.