Toon posts:

3com switch verbonden met vlan trunk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik 2 switches verbind met alleen maar een aantal poortjes aan bijde kanten op
vlan untagged id 1 en tagged op id 3 (trunk) krijg ik op id 3 wel het netwerk wat ik moet hebben maar ligt het gedeelte van id 1 plat.
iemand enig idee?

switch 1
-----------------------------
poortje's 4, 16, 28...| vlan id 1 untagged vlan id 3 tagged (trunk)
rest van poorten......| vlan id 1 untagged
.............|
.............|
.............|
switch 2
------------------------------
poort range 17/24....| vlan id 1 untagged vlanid 3 tagged (trunk)
rest van poorten......| vlan id 1 untagged

Verwijderd

Topicstarter
nog vreemder is.
Ik heb de poortjes welke op vlan untagged 1 en tagged 3 zaten nu veranderd naar untagged 3.
Verder zit er helemaal niks aan deze poortjes maar zodra ik de utp van switch 1 naar switch 2 koppel licht het netwerk weer plat van vlan 1.
Zou toch onmogelijk moeten zijn.
zou het 2 conflicterende modellen kunnen zijn?
4400 en de 5500?
iemand nog meer ideeen?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ja, zoek maar eens op spanning tree. Je veroorzaakt een lus op het netwerk waardoor je een netwerkstorm krijgt die alles plat trekt.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn 2 verschillende 3com switches.
een 4400 waar je gemakkelijk dit spanning tree kan selecteren.
maar....
de 5500 heeft dit nergens staan.
ik heb wel bij de optie mstp. loop protection zien staan.
ook deze optie heeft helaas niet het probleem verholpen.

Nou geloof ik dat ik wel in de buurt zit maar het is altijd net dat ene vinkje wat niet goed staat he? |:(

Verwijderd

Topicstarter
mstp is natuurlijk m... spanning tree port
ik heb hier verschillende keuzes.
no change
not set
edged port
root protection
loop protection
ik zou gokken op loop protection

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54
Er zit maar 1 UTP tussen de switches, en die zit in beide switches op een poortje dat lid is van VLAN 1 en 3, PVID 1?

Dan heb je geen lus en hoef je het dus niet in de richting van STP te zoeken afaik.
Ik denk dat Leon bij een trunk aan link aggregation denkt of zo?

Ligt VLAN 1 op beide switches plat (en dan: constant activity of juist helemaal geen?) of lukt het op de switch zelf wel maar is er geen verbinding naar de andere switch?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten wel meerdere utps aan maar die zijn weer verbonden naar andere werkstations en eventueel switches. Deze zijn allemaal op vlan id 1 untagged.
Die laat ik dus hun werk doen.

Nou heb ik een 2tal poortjes op vlan id untagged 3 gezet en die verbonden met de 4400 switch op een aantal poortjes welke ook untagged op 3 zitten.

koppel ik hier een utptje tussen gaat id1 down en is alleen maar id 3 nog in de lucht.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54
Ah, er lopen dus 2 UTP's van de 4400 naar de 5500? Dan moet je inderdaad met STP in de weer, of een Link Aggregation Group aanmaken.

Simpel beginnen en dan uitbouwen:
- Eerst een untagged poortje dat maar lid is van 1 vlan (dus niks tagged) naar de andere switch die zo'nzelfde poortje heeft, met één UTP verbinden
- Tagged VLAN toevoegen aan die poorten
- Link Aggregation instellen + VLANs
- Kijken of het nog werkt
- 2e UTP erbij

Als je het stapje bij beetje uitbouwt weet je meteen wat het is dat je setup sloopt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik bracht het een beetje verkeerd.
er zijn wel 2 poortjes op vlan id3 op switch 5500 maar 1 was voor me laptop om te testen of ik aan de overkant kwam.
er is dus maar 1 fysieke link aanwezig.
Als ik het goed heb heb ik dan weer niks te maken met aggregated links enzo.
De pest is dat het nogal een actief netwerk is waar ik bezig ben en niet zomaar even die switch er uit kan gooien.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 16:58

Acmosa

...no comment.

Kan je de config van beide switches eens plaatsen.
Ik ben namelijk de afgelopen 2 dagen bezig geweest met de configuratie van vlan trunks (lacp) tussen een 3com 5500G-EI en een HP Procurve 2810.
Ik zou het dus intussen onder de knie moeten hebben ;)

Ik heb op de 3Com allen vlans aangemaakt en voorzien van ip adressen.
Daarna heb ik op de interfaces die moeten trunken de port link-type op trunk gezet en voor de vlans die daar over moeten port trunk permit vlans (vlans) gezet.
Op de HP moest ik een handmatige trunk maken waarbij op de trunk interface (dus niet de indivudele interfaces die onderdeel maken van de trunk) de vlans tagged werden toegevoegd.

[ Voor 45% gewijzigd door Acmosa op 13-08-2008 08:07 ]

But then again, I could be wrong..

Pagina: 1