Wat zou een UMPC volgens jou moeten hebben en kunnen?

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Inleiding
Ik heb nu al op 3 verschillende manieren geprobeerd een permanente PC in mn auto te bouwen, maar het lijkt er sterk op dat een UMPC toch echt de enige oplossing gaat worden, al dan niet geïntegreerd in de auto.

Ik denk dan aan iets als de:
- Asus EEE PC
- MSI Wind
- Acer Aspire One
- of de dure ultraportables met 'échte' processor, harddisk etc.

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden met de functionaliteiten van de betaalbare UMPC's die op dit moment verkrijgbaar zijn.
Maar naar mijn gevoel mag ik ook nog niet klagen: de betaalbare UMPC's zijn nog maar 'net' verkrijgbaar.

Wat ik mis
Wat ik nog meer zou willen met zo'n betaalbare UMPC?

1. Een nòg lager stroomgebruik
De op de Atom gebaseerde UMPC's gebruiken toch nog zo'n 30 Watt, en dat is ca. 3A van je auto-accu als je m zo zou willen gebruiken.
Er zijn toch al x86 CPU's met een TDP van < 12 Watt?

2. Een normale harde schijf, ook in de allerkleinste
De 7" EEE PC's beschikken uitsluitend over een SSD van enkele GB's, en zijn dus niet geschikt om je verzameling mp3's op te slaan.
De grote modellen hebben wel de beschikking over een grote harddisk, maar die modellen zijn dan ook meteen 9" of groter, alhoewel de 7" EEE in een bijna net zo grote behuizing zit als de 9".
De 7" is dus eigenlijk helemaal niet interessant.

3. Standaard een touchscreen
Je kunt voor de EEE PC op eBay aan touchscreens komen; maar waarom bouwt Asus zoiets dan nog niet zelf in?
Zal nog wel komen.

Voor mijn doeleind heb ik eigenlijk zelfs geen toetsenbord of ingebouwde TFT nodig; een extern VGA TFT-tje is gemakkelijker in de auto.

Een los moederbord is echter geen optie, aangezien je backup-spanning nodig hebt als je de auto start bijvoorbeeld, en dus is de batterij-electronika die bij een UMPC aanwezig is erg handig.

Goed, dat zijn mijn wensen voor UMPC's.
Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ook dit soort gedachten hebben.

Wat is jouw ideale (betaalbare) nog niet verkrijgbare UMPC?

Ik ben echt benieuwd...

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Een zuinige chipset. De Atom verbruikt minder als de 12W die jij noemt. Echter is de chipset niet zo zuinig waardoor het hele zwikkie nog veel te veel gebruikt.

Waar ik op wacht is de AMD 45nm tegenhanger die in totaal (CPU+Chipset) 8W verbruikt. Daarnaast hoop ik dat ze daar een Radeon HD 3200 core in gooien met HD ondersteuning.

Verder wil ik meer openheid. Intel schuift de Atom af als ultra low budget iets. Dus geen HD support, oude chipset, en dergelijke. Ik hoop dat AMD juist wel handig hier op zal inspringen en inziet dat het een geweldig platform voor servers en HTPC's kan opleveren door HD ondersteuning toe te voegen.

Verwijderd

Laat eerst AMD/ATI eens zorgen voor goede Linux ondersteuning door middel van open-source drivers. Wat dat beteft loopt Intel licht jaren voor op AMD. Helaas :( AMD/ATI en Nvidia hebben het wat mij betreft echt verziekt t.o.v. Intel.

En nee ik ben geen Intel fanboy voordat de flames beginnen.

• Aetus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09-2021
Mijn ideale umpc:
  • Een dual touchscreen, dus zowel voor vingers, als voor wacom pennetjes.
  • Minimale reso 1024x768
  • Sunlight readable scherm
  • Past in een normale broekzak
  • Een slider/tilt mechanisme zoals de HTC TYTN2
  • Goed verlicht thumbtyping keyboard
  • DVI out
  • Bluetooth
  • Mooi dockingstation met een optical drive en usb hub
  • Een batterij duur van een 9 uur met wi-fi
  • Prijs rond de 700 euro
Technisch niet haalbaar, maar je vroeg om de ideale UMPC :P

• GENETX
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:01:
Laat eerst AMD/ATI eens zorgen voor goede Linux ondersteuning door middel van open-source drivers. Wat dat beteft loopt Intel licht jaren voor op AMD. Helaas :( AMD/ATI en Nvidia hebben het wat mij betreft echt verziekt t.o.v. Intel.

En nee ik ben geen Intel fanboy voordat de flames beginnen.
Waarom moet alles in vredesnaam OpenSource. Intel heeft niks te verbergen omdat hun grafische chips inferieur zijn aan die van AMD en NVIDIA. Wanneer deze 2 bedrijven de drivers OpenSource zouden maken dan geven ze hun geheimen vrij. Bedenk wel dat deze bedrijven winst willen maken. Dat wil Intel ook, maar bij hen worden de chipsets+IGP toch wel verkocht binnen oa het Centrino platform, voor hen is er lang niet zoveel noodzaak om dit geheim te houden.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Sicarius schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:05:
Mijn ideale umpc:
  • Een dual touchscreen, dus zowel voor vingers, als voor wacom pennetjes.
  • Minimale reso 1024x768
  • Sunlight readable scherm
  • Past in een normale broekzak
  • Een slider/tilt mechanisme zoals de HTC TYTN2
  • Goed verlicht thumbtyping keyboard
  • DVI out
  • Bluetooth
  • Mooi dockingstation met een optical drive en usb hub
  • Een batterij duur van een 9 uur met wi-fi
  • Prijs rond de 700 euro
Technisch niet haalbaar, maar je vroeg om de ideale UMPC :P
I totally agree! ;) Klinkt als muziek in mn oren.

Vooral het ontbreken van een dockingbase voor (en dito aansluiting aan) de EEE vind ik een gemis; als er een docking beschikbaar was, zou ik de bv. EEE gemakkelijk in de auto kunnen dumpen.

Ik ben benieuwd of de Aspire One of MSI Wind wel een docking aansluiting hebben, incl. VGA etc.
Optische drive hoeft voor mij nog niet persé, want dat kan nog via USB.

edit:
De Aspire One en MSI Wind hebben ook geen docking aansluiting.... Zucht.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 30-07-2008 12:57 ]

• GENETX
De markt voor netbooks is dan ook totaal anders. Simpel en goedkoop voor in de tuin, geen poespas. Als je een dock wilt en dergelijke dan zul je aan een echte UMPC moeten van 10-11" met ULV Core Duo/Solo en dergelijke die >1000 (zo niet >2000) euro kosten. Netbooks zijn gemaakt om goedkoop te zijn zodat iedereen z ekan betalen om in de tuin te internetten met dit weer, niet om dagelijks overal voor te gebruiken.

Over die smartphone van hierboven, die komt er wel over 3 jaar! Alleen geen DVI uit (wat meot je met zo'n dikke aansluiting). Misschien wel een verloopstekkertje met DisplayPort tegen die tijd oid :) . Daarnaast zal je niks hebben aan die resolutie, dat kun je nooit lezen. De HTC Touch Diamond heeft 640x480 en dat is wel het hoogst wat je kan krijgen. Ok, de X1 XPERIA krijgt 480x800, maar dat is dan echt het uiterste. Meer pixels kun je als mens gewoon niet aan. Op de HTC die ik heb gezien was het nog leesbaar en in princiepe nog wel handig (anderen zeiden dat je daar al niks aan had). Ik kon kwalijk op bv tweakers.net iets lezen, maar in "overview" mode was het nog prettig die resolutie. Maar meer, nee daar heb je niks aan!

Ook zullen er wel auto oplossingen komen in de toekomst. Dit is het prille begin, straks gaan deze ontwikkelingen mooi door en over 3 jaar hebben we wel zo goed als alle wensen die hier staan beschreven.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:52:
Ook zullen er wel auto oplossingen komen in de toekomst. Dit is het prille begin, straks gaan deze ontwikkelingen mooi door en over 3 jaar hebben we wel zo goed als alle wensen die hier staan beschreven.
Zou er markt zijn voor een netbook zònder scherm en/of zònder toetsenbord, dus een klein kastje maar wel met accu? Of is dat totaal nutteloos?
Voor in de auto zou dat ultiem zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 30-07-2008 13:58 ]

• GENETX
bverstee schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:58:
[...]

Zou er markt zijn voor een netbook zònder scherm en/of zònder toetsenbord, dus een klein kastje maar wel met accu? Of is dat totaal nutteloos?
Voor in de auto zou dat ultiem zijn.
Geen accu, gewoon de auto accu. Maar verwacht maar dat je straks normale "radio" doosjes kan kopen met een complete computer en een uitklapbaar schermpje. Dat heb je nu al in een DVD speler vorm. Straks heb je een complete computer. Dat komt er zeker, alles gaat digitaal. Eerst is het nog duur, dan wordt het steeds meer mainstream.

Geloof me, over 10-20 jaar leven we compleet anders. Muziek zet je op je auto dmv WiFi dat je met een druk op de knop van je MedaCenter overpompt. Als je aan komt rijden gaat je garage aan. In de winter geef je je "radio" de opdracht om de verwarming alvast aan te zetten en zonodig alvast het bad met warm water vol te laten stromen als je bevroren bent :+

Ik studeer zelf Elektrotechniek @ HBO. Het eerste kwartaal van het nieuwe jaar gaan we bezig met Home Automation. Ik ben zelf erg benieuwd. Ik hou deze dingen wel in de gaten. Nu is een netbook niks voor mij, maar ik zie mezelf over 10 jaar ipv een auto te tunen mn huis wel tweaken. Nettop als server/Media center. Syncen met mn Smartphone. Via internet onderweg een aantal zaken in huis regelen.

De ontwikkelingen gaan de komende jaren zo ongelofelijk snel! Sneller dan de meeste mensen doorhebben. Alles wat je nu bedenkt, en voor sommige tweakers een natte droom zal zijn, is binnen nu en zo'n 10 jaar mogelijk zolang je een beetje realistisch blijft.

Bedenk maar hoeveel er is veranderd de afgelopen jaren. Tussen 1900-1990 is er veel uitgevonden. Denk aan de radio, TV, Telefoon, Internet.. Kijk nu eens naar 1990-Nu. Die ontwikkelingen zijn nog wel 10x zo snel gegaan, HDTV, Mobieltjes die computers van een paar jaar geleden overtreffen, wat we allemaal met internet doen, digitaal aansturen van je TV, Bluetooth, Mobiel internet, etc, etc. Stuk voor stuk uitvindingen die tussen 1900-1990 zijn uitgevonden, maar niet veel revolutionaire dingen hebben laten zien. Nu, tussen 1990-Nu zijn die dingen al zovaak geëvolueerd terwijl daarvoor amper verandering zichtbaar was.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 30-07-2008 14:19 ]

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Waarom moet alles in vredesnaam OpenSource. Intel heeft niks te verbergen omdat hun grafische chips inferieur zijn aan die van AMD en NVIDIA. Wanneer deze 2 bedrijven de drivers OpenSource zouden maken dan geven ze hun geheimen vrij. Bedenk wel dat deze bedrijven winst willen maken. Dat wil Intel ook, maar bij hen worden de chipsets+IGP toch wel verkocht binnen oa het Centrino platform, voor hen is er lang niet zoveel noodzaak om dit geheim te houden.
Hierom: https://www.linuxfoundation.org/en/Kernel_Driver_Statement

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:12:
[...]

Geen accu, gewoon de auto accu. Maar verwacht maar dat je straks normale "radio" doosjes kan kopen met een complete computer en een uitklapbaar schermpje. Dat heb je nu al in een DVD speler vorm. Straks heb je een complete computer. Dat komt er zeker, alles gaat digitaal. Eerst is het nog duur, dan wordt het steeds meer mainstream.
Dat heb ik geprobeerd, maar je hebt een tweede accu nodig die de computer van stroom voorziet wanneer de accu-spanning inzakt bij het starten bijvoorbeeld.

Ik heb dit met dat nieuwe Intel Atom bord geprobeerd.
Zonder de auto te starten was het zo gelikt :9

• GENETX
Of wel, het standaard pro OpenSource geneuzel. Alsof iets wat closed source is niet goed zou werken. Waarom hebben Mac OS X en Windows er geen problemen mee? AMD en NVIDIA houden het zoals gezegd liever geheim en daar is wat van te zeggen. Ze houden de ondersteuning liever in hun eigen handen om eventuele gezichtschade te voorkomen omdat de OS community er dingen mee doen die ze liever niet willen. Er is meer als alleen de OS community, kijk ook met gezond verstand naar de commerciele bedrijven.

Welke het beste is? Geen idee, beide hebben voor beide partijen zo hun voor en nadelen. Intel vindt OS belangrijk, NVIDIA en AMD hebben liever closed zodat ze de baas blijven over alles. Van beide valt wat te zeggen, ook als Linux grote wordt. In mijn ogen zitten er namelijk ook genoeg nadelen aan OS.

Maar genoeg offtopic, daar gaat het hier niet over!
bverstee schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:42:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, maar je hebt een tweede accu nodig die de computer van stroom voorziet wanneer de accu-spanning inzakt bij het starten bijvoorbeeld.

Ik heb dit met dat nieuwe Intel Atom bord geprobeerd.
Zonder de auto te starten was het zo gelikt :9
Dan is de huidige apparatuur nog niet geschikt. Zoals ik al zei, het staat nog in de kinderschoenen. Het hele Atom platform kan nog een stuk zuiniger. Ik denk dat een totaaloplossing van 10W mogelijk moet zijn binnen een jaar tijd. Ik weet niet wat een autoradio zo ongeveer verbruikt, maar er zal vast heel wat mogelijk moeten zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 30-07-2008 14:50 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:47:
[...]
Dan is de huidige apparatuur nog niet geschikt. Zoals ik al zei, het staat nog in de kinderschoenen. Het hele Atom platform kan nog een stuk zuiniger. Ik denk dat een totaaloplossing van 10W mogelijk moet zijn binnen een jaar tijd. Ik weet niet wat een autoradio zo ongeveer verbruikt, maar er zal vast heel wat mogelijk moeten zijn.
Een normale radio iets van 50 Watt maximaal, maar normaliter waarschijnlijk iets in de richting van 15 Watt, als je rustig radio luistert (Radio4 = 1 Watt).
Mn huidige Sony is op 10A gezekerd, de originele Opel radio 5A.

Als je dan een 30 Watt (ca. 3 A) computer inbouwt, zit je al snel aan de max wat bekabeling en zekeringen betreft.
Natuurlijk kun je extra draden van de accu trekken, maar daar zit ik niet op te wachten.

Overigens bestaan er al 1 DIN carPC's, maar die voldoen nog niet aan mijn wensen, en zijn > 550 euro (eBay).
En ik heb geen tweede DIN gaatske in mn dashboard }:O

[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 30-07-2008 16:06 ]

• GENETX
nieuws: Via Nano sneller maar minder zuinig dan Intel Atom

Ik schrok net wel even van het gebruik van die Atom en Nano... Zelfs een volledig AMD systeem (780G + Athlon BE) trekt onder normale omstandigheden niet eens zoveel meer als dat.

nieuws: Intel introduceert x86-soc 'Tolapai'

Ook een bericht wat hier wel bij past. Het is nog lang niet optimaal, maar er is ook nog genoeg ruimte om te winnen. Die Tolapai gebruikt nog een Pentium-M core. Een Atom core zal hem nog zuiniger maken, samen met een nog kleiner procede

We zijn er nog niet, maar de eerste grote stappen zijn gemaakt. Ik ben ook erg benieuwd naar AMD's Fusion project en hun concurrent voor de Atom.

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:47:
[...]
Of wel, het standaard pro OpenSource geneuzel.
Zeker van een moderator verwacht ik niet dit soort opmerkingen richting de open-source community. Jammer :(

De kernel developers hebben zeer goede redenen om tegen "binary blobs" te zijn, helaas begrijpt niet iedereen dit. Hier 1 klein voorbeeldje met als schuldige nvidia: http://lwn.net/Articles/204541/

• GENETX
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:23:
Zeker van een moderator verwacht ik niet dit soort opmerkingen richting de open-source community. Jammer :(
Sorry, maar zo zie ik dat vaak bij dat soort dingen. Gewoon Pro OpenSource, alsof OpenSource alles is en alles ten behoeve van OpenSource zou moeten wijken.

Ik het met je eens dat zo'n fout ernstig is maar NVIDIA kiest er dus liever voor om alles zelf in eigen beheer te houden. Daar zullen ze alle redenen toe hebben zoals ik hierboven schetste.

Overigens, ik ben ook maar gewoon een mens. Ik maak gebruik van mijn recht tot vrijheid van meningsuiting. Zo kijk ik er tegenaan, en als ik geneuzel een geschikt woord vind dan gebruik ik het gewoon :+ Een moderator is ook niet heilig.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 30-07-2008 22:25 ]

Pagina: 1