Groot probleem LaCie Schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 10:48
Beste Tweakers,

Ik heb sinds gisteren een groot probleem met mijn schijven. Al mijn data die ik op verschillende desktop harde schijven had staan heb ik op de 1 TB drive van LaCie gezet.
Dit was nodig omdat mijn pc het begaf en ik nu pas een nieuwe heb.
En sommige mensen zoals ik zetten dan alles op 1 TB om te ordenen en van daar uit weer na het terug plaatsen van mijn oude 3.5 desktop schijven en het weer indelen zoals vroeger.
Dit klinkt misschien chaotisch maar zie het maar als alle data die normaal op verschillende desktop schijven stond nu samen is gezet op 1 TB Externe LaCie schijf. Past precies.

Ik was zo blij alles was klaar en netjes in mappen en klaar om een grote back-up te gaan maken van al deze data. Mijn oude schijven liggen opgeslagen in de kast netjes in hun plastic zakjes, ze hebben ongepartioneerde ruimte. (Let wel: ik heb dus alles verplaatst van deze schijven naar de LaCie en er daarna niet meer overheen geschreven maar de partitie verwijdert)

Nu komt het probleem. Ik was nog even de laatste zaken aan het doen en hij was aan het defragmenteren. Toen deed ik iets heel stoms, en dan kan je nu zeggen hoe stom en boos worden op jezelf maar je kunt ook rustig blijven en proberen te redden wat er nog te redden valt, mijn LaCie schijf valt van tafel! Per ongeluk. Er stonden 2 LaCie zwarte Desktop Externe harde schijven naast elkaar van 1 TB, waarvan dus 1 gevuld was met mijn data en aan het defragmenteren was. Ja, ik weet het back-up i know maar dat was ik ook juist van plan op de tweede LaCie.

Hij viel, boem kraak, en de USB stekker vloog er uit. Ik zette als een gek me monitor aan om te zien wat er was gebeurt in O&O Defrag. Ik dacht nog shit hij zat natuurlijk precies in een moment van lezen - schrijven en nu ben ik die data kwijt. Of ik heb dit keer mazzel en mijn data is er nog omdat de schijf cache in Windows op USB uitstaat (vaak leest en schrijft hij dan meteen, maar dit kan ik ook verkeerd hebben begrepen natuurlijk)
Maar dit is wat je het eerste denkt (als me data er nog maar opstaat).
Toen zette ik hem uit na wat gevloek in me hoofd hoe stom ik was geweest om tegen de tafel te stoten. Ik starten Windows opnieuw op.

De een schijf deed het prima maar de belangrijke waar ik het dus over heb daar ging onder de blauwe lamp het rode lampje branden (dit had ik nog nooit eerder gezien)
Ik zocht naar het telefoon nummer en belde LaCie in België op. Deze dame alles uitgelegd zoals hierboven en ook dat die schijf begon te 'tikken'. Ik wilde graag weten of het kwaad kon als ik hem aan zou zetten en het ‘tikken’ de data zou kunnen stuk maken.
Ze vertelde me dat ik hem open kon maken en de schijven er uit maar dat dan wel de garantie verbroken was. (logisch)

Dit heb ik gedaan, er kwamen 2 Samsung HD501LJ SATA schijven tevoorschijn.
Nu dacht ik, hm wat nu als er maar 1 ‘tikt’ en die andere niet? Maar de data staat als 1 TB aangegeven en er zitten dus 2 schijven in. Zou dan alle data verspreid zijn over de twee schijven of als de een vol is gaat hij verder met de andere Samsung?
Allemaal vragen die ik mezelf afvroeg op dat moment. Toch waagde ik de gok omdat data recovery kan oplopen tot wel 1000 euro. Ik praat nu over 690 GB aan data, dus dat word een dure situatie.

Goed daar gaan we. Schijven er uit. 1 schijf in de externe SATA behuizing van Cooler Master.
Die begon meteen te tikken dus die schijf haalde ik er eerst uit en plaatste hem op een koele plek in huis. Misschien even in de koelkast en dan 24 uur op kamer temperatuur laten komen?
Dan maar de andere Samsung er in en die deed het prima. Toen in dos de diagnose van Samsung gestart en de schijf deed het prima volgens het programma. Ik heb het alleen over de mechaniek niet de data want zo ver was ik nog niet, wilde eerst het fysieke gedeelte testen op fouten.

Omdat die andere ‘tikkende’ schijf op een koele klep in huis lag ben ik dus met deze aan de gang gegaan. Aangekomen in Windows vista zegt hij dat de schijf geinittialiseerd moest worden. In schijf beheer staat hij gewoon als 466 GB zonder file / bestandsysteem.

Dit vond ik dus als gek, het is RAW. Er staat geen bestands systeem als NTFS (wat het zou moeten zijn) op, maar het is RAW. Dan is het logisch dan Windows geen data ziet, maar hoe zet ik dat bestandsysteem er weer op zonder te formatteren en is NTFS van Windows Vista wel het zelfde als die van bijv. Windows XP? Je hebt ook exNTFS, maar ik weet zeker dat ik alleen de schijf formatteerde met gewoon Standard NTFS.
Nu dacht ik, Hm, moet ik nu recovery software gaan draaien?

Toen eerst maar via dos, ik heb zo test CD met tooltjes er op om de PC te testen, dingen zoals Memtest partitie tools, zoals iedereen wel heeft.
Ik heb ook een versie van Active Data recovery in dos dan kan je scannen en dat deed hij prima alleen duurde het heel lang. Toen DiskPatch dat doet het wel oké alleen ik heb versie 2.1 en als ik 3.x wil kost me dat weer geld, maar als dat de enige oplossing is, is het altijd nog beter dan die 1000 euro die je kwijt ben aan data recovery door een bedrijf.

Wat ik alleen niet begrijp is het volgende:
In dos kan je bijv. Soms de partitie herstellen en dan zou hij die data terug schrijven op de zelfde schijf. Terwijl ik in Windows zoiets nooit zie bij recovery software, ik zie daar meestal alleen de mogelijkheid om de herstelde data te schrijven naar een andere locatie.
Want als je puur een partitie tabel zou kunnen herstellen zodat de schijf weet waar al ze bestanden staan tja en dat kan in dos dan is dat ook nog een mogelijkheid dan ik nu aan het doen ben met GetDataBack For NTFS.

Gisteren heb ik een dag lang EASEUS Data Recovery Wizard Professional 4.3.6 er op los gelaten. Die vond alleen FAT11, 12 heel vaag, hij vond ook veel files maar geen NTFS structuren.
Toen raadde iemand me aan om GetDataBack For NTFS te draaien en dat ben ik dus nu aan doen.

Terwijl in theorie ik alleen maar tegen die schijf wil zeggen: Je bent niet RAW maar NTFS!
Ik mag maar hopen dat hij de tabellen of bestanden terug vind na 8 uur, want zoals ik het nu zie gaat het weer een dag lang wachten worden.

De 'tikkende' schijf ben ik nog niet eens aan toe gekomen, als ik daar ook 8 uur lang een recovery op moet doen dan mag ik hopen dat hij niet gaat tikken en ik mazzel heb.
Maar eerst deze, de data moet er opstaan ik weet het zeker. Lijkt wel of LaCie haar schijven indeelt als RAW en de controller in de behuizing ze omzet naar NTFS? Maar dat kan ik ook verkeerd zien, vaag blijft het wel.

Ik OM FAQ / Beleid daar alles gelezen en was me duidelijk en helder.
Ik kan niet vinden via Google over LaCie die RAW schijven zou hebben als Windows NTFS ziet.
En de tikkende schijf las ik dat je die lang moeten laten afkoelen en als je mazzel heb ik er dan snel data af zou kunnen halen.

Ondanks de lange post hopelijk wel helder geschreven en vooral duidelijk.
Bedankt voor het lezen en mocht er een expert zijn die weet of ik goed of juist fout nu bezig ben\
Laat me dat dan weten.

Tot nu toe zegt iedereen: GetDataBack en anderen weer in Dos zoals DiskPatch of Media Tools.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De twee 500 schijven staan in raid 0 zodat ze gezien worden als één 1 TB schijf.
Hét grote nadeel hiervan, als één schijf kapot gaat ben je alle data kwijt. Je kan niet van 1 schijf de data terughalen. Alle pogingen om de data van één schijf te herstellen zullen volgens mij mislukken en de kans op het terughalen van de data alleen maar verkleinen of volkomen onmogelijk maken.
Ik heb dit soort schijven altijd al een slecht idee gevonden. Je hebt geen enkel voordeel van RAID 0 i.c.m. USB maar wel een veel groter risico om al je data kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 20:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

ben bang dat je beste oplossing is om, die oude hdd's welke in zakjes zitten, bij je pc erin te prikken, en middels getdataback (ntfs/fat32 naar gelang de partitie) en zo je data te herstellen naar die nog werkende lacie.

Je hebt alleen de partities verwijderd dus het zou opzich geen probleem moeten zijn om daar je gegevens vanaf te halen.
die lacie met die tikkende schijf. denk dat je die het beste als verloren kan beschouwen, tikken icm Raid 0 well just sucks. zoals hierboven al gezegd ben ik ook geen fan van dit soort oplossingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 10:48
Super bedankt.

Als laatste probeerde ik nog de andere LaCie als optie. Dus ik maakte hem open en zette de oude tikkende er in, maar wat denk je na 10 min werd het muis stil. Dood dus.
Zonde voor me geld misschien maar ik heb de schijven die nog oke zijn uit ook de goede LaCie gehaald en de hele cover voeding en al in de prullebak gegooit.
Jammer dan, maar de schijven gaan voor.

Natuurlijk is het stom dat ik hem van tafel stoote, is me eigen fout, alleen ik lees overal dat mensen problemen hebben met LaCie. Terwijl ik juist dacht dat het een van de beste externe drives waren die er bestonden. De meeste schijven over problemen met de warmte en dat hij ervaak mee stopt.
Omdat ik een NAS oplossing zocht ging ik dus voor externe opslag, maar misschien moet ik me hier nog een keer in verdiepen.

Nu alle drives leeg zijn en de oude probeer te recoveren zet ik ze wel een voor een in de externe sata behuizing, wat trouwens een perfecte oplossing is. Zit wel geen koeling in maar ik heb de kap er gewoon af.

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is hoe kan het dat een dos programma als Active Partition Recovery de Tabel on the fly kan terug schijven en het dan op papier lijkt (nog niet geprobeert) dat zonder bestanden te recoveren alles bij het oude lijkt te zijn na een reboot?

In Windows met GetDataBack vind hij in 1 sec me oude NTFS partitie ookal zegt TestDisk dat deze leeg is (logisch want had alle data verplaatst) Maar je moet dan 12 uur wachten op bestands herstel samen met Partitie herstel. Dan word je de volgende dag wakker en zie je een hele lijst die weer eens naar een andere drive moet worden gecopieerd.
Snap je wat ik bedoel? Vreemd als je in dos gewoon alleen de tabel kan herstellen op de drive zelf.

Dit is echt iets wat ik dus nog niet begrijp.

messed-up : Bedankt voor het uitleggen dat LaCie een controller heeft en in RAID 0 werkt. Idd waardeloos en totaal onzinnig. Zo zie je maar met mijn situatie wat er kan gebeuren.
Het Raid herstel is ook haast niet te doen als er 1 van de arrays tikt en nu half dood of helemaal dood is haha. Dan dacht ik, een bedrijf die het kan herstellen maar dat is zo duur dat ook dat geen optie meer is.
Dus ja de oude hdd recoveren, god dank heb ik er geen data opgezet.

In TestDisk vraagt ie of ik de partitie die leeg is wil terug schrijven, dit durf ik niet omdat als ik op P druk geen bestanden zie en bang ben dat ik weer wat overschijf,

In GetDataBack wat nu bezig is met scannen (ongeveer 12 uur) zie ik een heleboel data en MFT over het scherm vliegen. Bedoel files identified en Index alocator.

Ik kan het stoppen en in dos Active Partition Recovery draaien, het voordeel is dat hij dan de partitie kan terug zetten ipv alle bestanden die ik morgen na GetDataBack zou moeten terug zetten.
Maar zoals je ziet ik begrijp dat deel nog niet en vraag me af of iemand mij dat kan uitleggen.

Bedankt in ieder geval voor de hulp so far:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:32
Pff Maarten, hele verhalen schrijf je hier. Echter denk ik dat je het gros van data als verloren moet beschouwen (hoe klote dat ook is).

Misschien wat tips voor de volgende keer;
- Je bestanden naar je externe schijf kopiëren en nooit verplaatsen! Zo heb je altijd nog een backup.
- Je interne harde schijven leeggooien of in ieder geval de partitie verwijderen is ook niet echt handig en waarom? Het is totaal niet nodig en je kunt één schijf gebruiken als boot schijf en de andere er later inplaatsen. Door dit te doen heb je zoiezo al een dubbele backup.
- Backups 's nachts laten draaien (via bijvoorbeeld SyncToy van Microsoft, deze synchroniseert je bestanden tussen schijven namelijk). Zo heb je altijd recente data tot je beschikking.
- Waarom defragmenteren? Overkill?
- Niet tegen de tafel stoten volgende keer, foei :P

In ieder geval nog veel succes met dit project en ik hoop dat je niets waardevols bent kwijtgeraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Fonk schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:54:
Bedankt voor het uitleggen dat LaCie een controller heeft en in RAID 0 werkt. Idd waardeloos en totaal onzinnig.
Hopelijk kun je alle data van je oude schijven weer recoveren. Er is echt geen enkele reden om van een schijf die je niet meer wil gebruiken op voorhand de partitietabel te wissen. Wist je voorheen niet wat RAID 0 is?

Ik denk dat je dit soort dingen iets systematischer moet aangaan in het vervolg. Het is denk ik slim als je gewoon de eerste schijf in ieder systeem in 2 paritities verdeeld; Systeem en Data. Windows opnieuw installeren -> format C: en er gaat niets verloren (behalve misschien wat MSN logs, maar die lees je toch nooit meer). Als je een nieuwe schijf in je systeem zet kun je twee dingen doen. Of je maakt op de nieuwe schijf twee partities en installeert Windows opniew op C: en kopieert dan de data van de oude tweede partitie naar de nieuwe, ofwel maak je twee nette images die je op de nieuwe schijf zet.

Affijn, geheel los daarvan backups maken! Ik snap niet echt dat je je LaCie behuizing weggegooid hebt. Kon dat ding geen RAID1 of was het een andere variant die alleen RAID0 kan? (Nuttig bij 29 MB/s over USB trouwens! :+).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ter info voor anderen die dit topic zullen gebruiken om een oplossing te vinden voor het herstellen van je MFT na een crash van een externe HDD (via USB).

Voor een van mijn externe schijven (beide bleken na een reisje buitenland en bumpy roads opeens RAW te zijn) heeft Partition Table Doctor de oplossing geboden, met enkele simpele kliks werd de schijf herkend en gevraagd of ik de MFT terug wilde zetten. Klik op Rebuild en klaar ben je.

Programma's als GetDataBack (het standaard antwoord op dergelijke vragen) werken prima om je verdwenen data weer tevoorschijn te toveren maar zijn tijdrovend en missen het complete punt: De MFT opnieuw opbouwen of herstellen is vaak genoeg als je schijf opeens wordt gezien als RAW en Windows vraagt je opnieuw te formatteren wil je de schijf nog kunnen gebruiken.

De versie van Partition Table Doctor die ik heb gebruikt was een gratis demo versie, voor de bovengenoemde herstelwerkzaamheden bleek dit echter genoeg.

Aanrader dus voor externe USB harde schijven: http://www.ptdd.com/

[ Voor 6% gewijzigd door Pietert op 05-01-2009 19:53 ]

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Pagina: 1