Via internet bestellen, afhalen: wet kopen op afstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik vraag me af:

Als ik een bestelling in een webshop plaats en ik kies er voor om te bestelling af te halen, geldt dan de wet kopen op afstand? De webshop heeft geen fysieke winkel of showroom, alleen een afhaalbalie.

Maakt het dan ook uit of ik vooruit betaal of dat ik contact of met PIN betaal bij de afhaalbalie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 08:32
Afhalen maakt niet uit aangezien dit de levering betreft en niet de koopovereenkomst zelf. De manier waarop word betaald is ook niet relevant. Zeker bij een webshop geldt de Wet Koop op Afstand onverkort.

[ Voor 0% gewijzigd door prozak op 30-07-2008 10:56 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
De wet koop op afstand geldt in het geval dat er geen fysiek contact is geweest tussen klant en verkoper. Als je het product afhaalt, geldt de wet koop op afstand dus NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gaat zoals prozak schrijft om de weg waarop de overeenkomst tot stand komt, dat is in dit geval op afstand, de regelgeving met betrekking tot koop op afstand geldt dus. Freddyfish: er is toch ook geen 'fysiek contact' geweest tussen koper en verkoper totdat de koper het goed op komt halen?

Zie overigens ook in andere topics.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 30-07-2008 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nu ben ik er niet zo erg in thuis, maar de wet koop op afstand is er juist voor omdat de koper het product pas 'kan' zien op het moment dat het bezorgd is. Dan pas zie je of de kleur wel daadwerkelijk de juiste is, om als voorbeeld te geven.

Op het moment dat je afhaald, kan je zeggen dat de daadwerkelijke overdracht van goederen niet plaats vind via afstand, en je dus in ge gelegenheid bent om voor de overdracht dus eerst iets te controleren. Dat kan niet als het bezorgd wordt natuurlijk.

Ik zou er wel wat in kunnen vinden als dit daar dus juist niet onder zou vallen. Het is maar een gedachte gang hoor..

@hlpdsk:
Maar wanneer is er sprake van een 'koop' want wat je doet is eigenlijk niets meer dan een bestelling plaatsen. Bij een koop denk ik juist aan een overdracht, omdat dan pas beide partijen aan hun verplichting voldoen om een koop kracht bij te zetten. Ik kan je wel vinden in hoe jet het omschrijft,

Dan zou je eigenlijk altijd bij elke winkel een koop op afstand kunnen creeeren door iets door te bellen: Hebben jullie product X op voorraad, Zo ja kom ik deze even ophalen. Iets in mij zegt dat dat alleen een bestelling op afstand is, de daadwerkelijk koop vind toch op locatie plaats. Ik heb er toch zo m'n twijfels over.

[ Voor 34% gewijzigd door RaZ op 30-07-2008 07:00 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via internet bestellen, en dan vervolgens in de winkel ophalen en daar afrekenen: kopen op afstand.

Doe ik bijna altijd. Juist om die reden.
FreddyFish schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 03:59:
De wet koop op afstand geldt in het geval dat er geen fysiek contact is geweest tussen klant en verkoper. Als je het product afhaalt, geldt de wet koop op afstand dus NIET
Dat is dus gewoon NIET WAAR.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

RaZ schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 06:42:
Op het moment dat je afhaald, kan je zeggen dat de daadwerkelijke overdracht van goederen niet plaats vind via afstand, en je dus in ge gelegenheid bent om voor de overdracht dus eerst iets te controleren. Dat kan niet als het bezorgd wordt natuurlijk.
Dat gaat uiteraard alleen op als bij afhalen het product gedemonstreerd wordt en de koper de gelegenheid heeft alsnog af te zien van de koop. Bij afhalen is dit over het algemeen niet het geval.
@hlpdsk:
Maar wanneer is er sprake van een 'koop' want wat je doet is eigenlijk niets meer dan een bestelling plaatsen. Bij een koop denk ik juist aan een overdracht, omdat dan pas beide partijen aan hun verplichting voldoen om een koop kracht bij te zetten. Ik kan je wel vinden in hoe jet het omschrijft,
"Koop" betreft het tot stand komen van een koop overeenkomst. Deze komt tot stand op het moment dat beide partijen overeenkomen een product te leveren tegen een bepaalde prijs. Dat gebeurt op het moment dat de bestelling geplaatst wordt, niet op het moment dat het product geleverd wordt (dat laatste is slechts een deel van de uitvoering van de overeenkomst, niet het tot stand komen van die overeenkomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Zo heb ik het ook begrepen, en onder die voorwaarden doe ik ook al jaren zaken met winkels.
En die hebben altijd nog die wet gerespecteerd bij retourneren. Ik denk dat je die 'geen fysiek contact' regel niet zo letterlijk moet nemen. Dat is idd het geval als je iets laat opsturen, maar de koop is dan zoals gezegd al via internet gesloten. Of je het artikel dan ophaalt of opstuurt maakt niet uit. De levering, en zelfs de betaling, is volgens mij onderdeel van de uitvoering van de overeenkomst, en niet het sluiten van de overeenkomst zelf.

Postbus 51 zegt overigens dat het opbellen van een winkel met 'ik kom zo een koelkast halen' idd waarschijnlijk niet onder die wet valt. Maar zodra de winkel normaliter zaken doet via internet/TV/telefoon dan wel. En dat is met webwinkels sowieso aan de orde, ook als ze een fysieke winkel hebben. Jij heb op afstand via de webwinkel iets besteld en een orderbevestiging gehad. Dat is de overeenkomst. Vervolgens moet er nog geleverd en betaald worden. Dat kan ook allemaal op afstand, maar net zo goed ter plekke in de winkel of bij een afhaalpunt.

Ik heb ook bewust gekozen voor die manier van zaken doen met winkels voor zover mogelijk. Bescherming van de wet koop op afstand, maar wel boter bij de vis. Een winkel in de stad is fijn bij RMA of andere problemen. En je kunt de doos opentrekken op de balie van de winkel om te zien of alles klopt met de order. Is alles OK dan reken je af en is iedereen blij.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 06:42:
Dan zou je eigenlijk altijd bij elke winkel een koop op afstand kunnen creeeren door iets door te bellen: Hebben jullie product X op voorraad, Zo ja kom ik deze even ophalen. Iets in mij zegt dat dat alleen een bestelling op afstand is, de daadwerkelijk koop vind toch op locatie plaats. Ik heb er toch zo m'n twijfels over.
Niet echt, aangezien de hoofdactiviteiten van die plaatselijke winkel bestaat uit verkoop vanuit de winkel ipv het internet... Daarnaast speelt de afstand ook mee (als jij naast een locatie van Alternate belt en vraagt of ze product X voor jou apart willen houden dan is het ook geen 'koop op afstand' lijkt mij. Zou je het via internet daadwerkelijk bestellen dan is het wel koop op afstand

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Als de overeenkomst op afstand tot stand is gekomen *en* de verkoper dat doet als onderdeel van zijn normale bedrijfsuitoefening, is dan is de koop op afstand regelgeving van toepassing.

Dat betekent dat het afhalen bij een bedrijf dat gebruikelijkerwijs ook verzendt valt onder deze regelgeving, maar het plaatsen van een bestelling bij een winkelier voor wie verzenden een uitzondering is niet.

[ Voor 36% gewijzigd door StevenK op 30-07-2008 08:12 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 06:51:
Via internet bestellen, en dan vervolgens in de winkel ophalen en daar afrekenen: kopen op afstand.

Doe ik bijna altijd. Juist om die reden.

[...]

Dat is dus gewoon NIET WAAR.
Oke, excuus dan voor mijn inbreng. Ik dacht werkelijk dat ik 't bij het rechte eind had. Checkte voor de zekerheid nog even met consumentenbond, en het eerste wat je daar leest is dat die wet geldt wanneer er geen fysiek contact geweest is, vandaar.

Ik vind het maar een onduidelijke boel, nergens lijkt echt goed beschreven te staan wanneer die wet nu wel of niet geldt.

@ TS: let er op wel op dat niet iedere webshop zich netjes aan die precieze wet houdt. Er is een aantal webshops dat erom bekend staat zich niet al teveel ervan aan te trekken wanneer een klant een product wilt terugsturen. Lees voor de zekerheid dan ook een stel shopsurveys door voordat je bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
StevenK schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 08:11:
... verkoper dat doet als onderdeel van zijn normale bedrijfsuitoefening, ...
Ik weet niet meer waar ik het had gelezen, maar ik meen me wel te herinneren dat dit relatief ruim wordt geïnterpreteerd (of zou moeten worden). Er i ook wat internationaal verschil mbt de definities schijnt...

Freddyfish, sommige winkels zijn inderdaad niet erg klant(/regel)vriendelijk, helaas worden negatieve reacties soms ondergesneeuwd in de shopsurvey. Sommige mensen geven voor een normale gang van zaken ook meteen een zeer goed enzo... Even kijken is natuurlijk altijd een goede tip.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 31-07-2008 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
In de wet staat dit:
Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 46a | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A
In deze afdeling wordt verstaan onder:

a.
overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

b.
koop op afstand: de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is;
Het gaat er bij de Koop of Afstand dus om hoe de overeenkomst (aanbod en aanvaarding van dat aanbod) tot stand is gekomen. Als je dit door communicatie op afstand doet (internet) en je bent een consument: Koop op afstand.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FreddyFish schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 03:59:
Je hebt het helemaal mis! Lees je in voor je iets roept "op gevoel".
De wet Koop op Afstand is juist bedoeld voor situaties waarbij de koper het product niet vooraf kan "vasthouden". Als je een bestelling plaatst, en een paar dozen meekrijgt, heb je nog steeds het product niet kunnen "proberen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40

lier

MikroTik nerd

RemcoDelft schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:30:
Je hebt het helemaal mis! Lees je in voor je iets roept "op gevoel".
De wet Koop op Afstand is juist bedoeld voor situaties waarbij de koper het product niet vooraf kan "vasthouden". Als je een bestelling plaatst, en een paar dozen meekrijgt, heb je nog steeds het product niet kunnen "proberen".
Afgezien van het feit dat het slim is om een topic volledig door te lezen (de poster heeft zelfs zijn excuses aangeboden), vind ik je onderbouwing nogal mager.

Als ik in een winkel iets koop, neem ik het ook gewoon in de verpakking mee. Misschien dat jij (wel) alles in de winkel test voordat je het mee neemt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Officieel is het idd wel koop op afstand, al heb ik meerdere malen gelezen in voorwaarden van webshops dat bij afhalen koop op afstand niet van toepassing is. Natuurlijk gaat de wet boven de algemene voorwaarden van een winkel, maar zie je gelijk maar eens te krijgen als een winkel echt stug bij zn eigen verhaal blijft...

Overigens vind ik die hele wet koop op afstand in de meeste gevallen wel redelijk achterhaald. Aan de hand van reviews en productinformatie op de site van de winkel zelf kun je vaak al exact een beeld krijgen van wat je krijgt (vooral bij computeronderdelen, waarbij het puur om de specs gaat en niet dat de videokaart er toch iets lelijker uitzag dan op het plaatje...). Je krijgt iig een veel beter beeld dan adhv. een gesloten verpakking bij een normale winkel.... Al is dit allemaal niet zo relevant voor de vraag van de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Palomar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:56:
Aan de hand van reviews en productinformatie op de site van de winkel zelf kun je vaak al exact een beeld krijgen van wat je krijgt (vooral bij computeronderdelen, waarbij het puur om de specs gaat en niet dat de videokaart er toch iets lelijker uitzag dan op het plaatje...). Veel beter dan adhv. een gesloten verpakking bij een normale winkel....
Dat is ook precies de reden waarom ik liever online koop dan in een "normale" winkel. Je hebt gewoon even de mogeljikheid om te zien of het product daadwerkelijk is wat je zocht :P (nu is dat meestal ook zo, echt zelden dat ik iets terug stuur, ik zoek immers altijd reviews etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

lier schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:47:
[...]
Als ik in een winkel iets koop, neem ik het ook gewoon in de verpakking mee. Misschien dat jij (wel) alles in de winkel test voordat je het mee neemt ?
Dat ligt natuurlijk maar aan het product. Als je bijv. een TV gaat kopen, dan heb je in de winkel meestal toch wel goed naar een demo-model gekeken. Je mag erdan vanuit gaan dat de TV in de doos die je koopt net zo zal performen als het demo-model.

Met iets dat je op afstand koopt kun je dat niet doen. Als je die TV afhaalt en in de winkel de doos zou openmaken, kun je nog steeds niet goed beoordelen of hij goed beeld geeft.

De wet probeert te voorzien in (bijna) alle soorten producten die consumenten op afstand zouden kunnen kopen. Dat de wet dan voor sommige producten minder zinnig lijkt, is een gevolg, maar wil nog niet zeggen dat de wet dan helemaal onzinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
lier schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:47:
[...]

Afgezien van het feit dat het slim is om een topic volledig door te lezen (de poster heeft zelfs zijn excuses aangeboden), vind ik je onderbouwing nogal mager.
Wel, om precies te zijn zit het verschil hierin. Bij een koop op afstand is de (zgn. obligatoire) overeenkomst tot koop, dus het rechtsfeit dat tot afname van de zaak en betaling van de koopprijs verplicht, al voltooid. Er is dus een verplichting voor jou de zaak af te nemen, ook als je hem in levenden lijve komt ophalen en besluit dat je hem tóch niet wilt. Dát probeert de 'wet koop op afstand' nu juist te ondervangen.

Populair gezegd: heb je een koop op afstand gesloten (en heb je dus het product niet kunnen bekijken), en kom je het product zelf afhalen, dan loop je de afhaallokatie binnen met een plicht op je schouders om het product ook af te nemen en om de koopprijs te betalen. Loop je op je vrije zaterdagmiddag even de Mycom in om te kijken wat ze hebben, dan heb je geen enkele plicht om iets te kopen. Dat is het verschil. En om díe twee situaties aan elkaar gelijk te trekken, biedt de 'wet koop op afstand' de mogelijkheid om er nog vanaf te komen binnen zeven werkdagen. In feite heb je dan óók geen plicht (meer) om de zaak af te nemen.

Dat jij feitelijk bij een gewone winkelkoop ook nooit de verpakking opent is logisch (doe ik ook niet) maar juridisch zit er wel degelijk verschil tussen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Upp3rd0G
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 00:16
In aanvulling op bovenstaande discussie heb ik de volgende vraag.

Geldt het argument van de verkopende partij "doos is geopend, goederen zijn gebruikt", dus de wet Koop op afstand, ontbinding binnen 7 werkdagen is niet meer mogelijk?

Zie mijn probleem in dit thread:

Upp3rd0G in "Advies gevraagd: is dit een stuck pixel?"

Ik weet dat het niet de bedoeling is om te crosslinken, maar het lijkt me zeer nuttige informatie voor een ieder die wel eens via het internet besteld, kortom: iedere Tweaker. Toch?

Verwijderd

Upp3rd0G schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:30:

Geldt het argument van de verkopende partij "doos is geopend, goederen zijn gebruikt", dus de wet Koop op afstand, ontbinding binnen 7 werkdagen is niet meer mogelijk?
Nope dat argument geld niet. Je hebt namelijk zichtrecht en daarvoor moet je het product logischerwijs kunnen bekijken:) Dat betekend dus ook dat je als je bijvoorbeeld een televisie koopt de televisie mag uitpakken (wel verpakking verder intact houden) en deze gewoon op het stroomnet mag aansluiten om te zien of die aan 'je verwachtingen voldoet'

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hmmm, is het dan een geldig idee als ik een winkel binnenloop, iets uitzoek, daarna even naar buiten ga en dan via mijn mobiel met internet iets bestel in de webshop en weer de winkel binnenloop om het op te halen?

Het is een voorbeeldje in extremis, maar praktisch zie ik dit vaak genoeg gebeuren alleen zijn het dan verschillende winkels en de tijdsperiodes zijn iets langer ( denk aan iets in de stad uitzoeken en bekijken en dan later op inet de goedkoopste webshop vinden en daar gaan bestellen ).

Lijkt me wel een interessant handeltje om gewoon voor een webshop te gaan zitten en dan voor zeg maar 30 euro ( minus beltegoed kosten ) 8 dagen directe omruil garantie te kunnen bieden aan elke klant die de showroom binnenloopt, hij hoeft alleen maar even naar buiten te gaan en met jouw telefoon de bestelling te plaatsen, katsjing 8 dagen directe omruilgarantie...

Verwijderd

Als die winkel als bedrijfsvoering heeft dat via internet bestellen de norm is, dan kan dat ja.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:28:
Als die winkel als bedrijfsvoering heeft dat via internet bestellen de norm is, dan kan dat ja.
Interessante gedachte. Al gok ik dat als je het pontificaal voor de winkelruit doet dat je dan toch echt een rechter nodig hebt om je recht te krijgen, enige medewerking hoef je denk ik niet te verwachten.

Maar toch, interessante gedachte...

Verwijderd

Nou .. sowieso moet je gewoon geen zaken doen met een winkel die dermate star is dat als je het niet via internet besteld, je kunt shaken naar een omruilgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gomez12 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:25:
Hmmm, is het dan een geldig idee als ik een winkel binnenloop, iets uitzoek, daarna even naar buiten ga en dan via mijn mobiel met internet iets bestel in de webshop en weer de winkel binnenloop om het op te halen?

Het is een voorbeeldje in extremis, maar praktisch zie ik dit vaak genoeg gebeuren alleen zijn het dan verschillende winkels en de tijdsperiodes zijn iets langer ( denk aan iets in de stad uitzoeken en bekijken en dan later op inet de goedkoopste webshop vinden en daar gaan bestellen ).

Lijkt me wel een interessant handeltje om gewoon voor een webshop te gaan zitten en dan voor zeg maar 30 euro ( minus beltegoed kosten ) 8 dagen directe omruil garantie te kunnen bieden aan elke klant die de showroom binnenloopt, hij hoeft alleen maar even naar buiten te gaan en met jouw telefoon de bestelling te plaatsen, katsjing 8 dagen directe omruilgarantie...
Gelukkig is er ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid of misbruik van recht.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Verwijderd

In aanvulling op bovenstaande discussie heb ik de volgende vraag.
spam is niet toegestaan

[ Voor 37% gewijzigd door moto-moi op 25-09-2008 09:10 ]

Pagina: 1